سامانه وبلاگ مدارس
به مدرسه علمیه الزهراء(س) گلدشت خوش آمدید.
« ماجرای نماز شب آیت الله بهاءالدینیحرف‌های کاظم زاده، خالق اذان انتظار / آنچه از دل برآید، لاجرم بر دل نشیند »

نهضت آموزش مفاهيم نهج‌البلاغه در سطح ملی از نيمه دوم امسال آغاز می‌شود .

نهضت آموزش مفاهيم نهج‌البلاغه در سطح ملی از نيمه دوم امسال آغاز می‌شود .

  چهارشنبه 25 مرداد 1391 09:02, توسط حوزه علمیه الزهرا(س) گلدشت   , 663 کلمات  
موضوعات: خواندنی ها, اخبار

 


قائم مقام وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور قرآنی در مراسم تكريم خادمان نهج البلاغه با اشاره به سرمايه گذاری‌ها و حمايت‌های مناسب از حوزه قرآن، گفت: نهضت آموزش مفاهيم نهج‌البلاغه از نيمه دوم امسال در سطح ملی با تدوين متون آموزشی نهج‌البلاغه آغاز خواهد شد.   

 


نخستين آيين تكريم خادمان نهج‌البلاغه يكشنبه‌شب، 22 مردادماه، با حضور محمدرضا رحيمی معاون اول رئيس جمهور، حجت‌الاسلام والمسلمين ابوترابی نائب رئيس مجلس شورای اسلامی، سيدمحمد حسينی وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی، لاله افتخاری رئيس كميسيون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی و حجت‌الاسلام حميد محمدی رئيس بيستمين نمايشگاه بين‌المللی قرآن در نمايشگاه بين‌المللی قرآن كريم برگزار شد.
حجت‌الاسلام والمسلمين حميد محمدی قائم مقام وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور قرآنی طی سخنانی در اين سخنانی گفت: اين مراسم با 34 سال تأخير از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود و اميد است كه از اين پس به اين حبل متين چنگ بزنيم و اين روند را ادامه دهيم.
وی ادامه داد: برگزاری اين آيين، ادای دينی است به حضرت علی (ع) كه حقيقتاً مولای ما امير المومنين(ع) هنوز كه هنوز است مظلومترينند و نمونه اين مظلوميت اين است كه سخنان ايشان كه در نهج‌البلاغه گردآوری شده و برای ما جامع‌ترين سند ولايت است، به شدت مهجور باقی مانده و خوانده نمی‌شود.
وی با اشاره به فعاليت‌های مركز هماهنگی، توسعه و ترويج فعاليت‌های قرآنی كشور گفت: ما در اين مركز و در رأس آن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هدف خود را پس از توسعه فرهنگ قرآنی، توسعه فرهنگ علوی بنا نهاده‌ايم، اين درست است كه اسلام را بايد از روی قرآن فرا گرفت، اما نهج‌البلاغه هم همان آيينه قرآن و اسلام است.
محمدی با بيان اين مطلب كه نهج‌البلاغه دانشگاه بزرگ الهيات است، گفت: زمانی كه ابن ابی الحديد می‌گويد: «من خطبه 221 نهج‌البلاغه را 50 سال قبل تاكنون بيش از هزار بار خوانده‌ام، ما بايد از خود بپرسيم كه به عنوان پيروان مولا و شيعيان، آيا تا به حال يكبار ختم نهج‌البلاغه كرده‌ايم؟ آيا يك شرح نهج‌البلاغه را خوانده‌ايم؟ اگر بررسی شود، خواهيم ديد كه به تعداد انگشتان دست به چنين سوالی پاسخ مثبت می‌دهند و اين همان راز مظلوميت علی(ع) است.
وی در ادامه سخنان خود با اشاره به سخن شهيد مطهری مبنی بر اينكه بايد اعتراف كنيم كه با نهج‌البلاغه بيگانه‌ايم، گفت: امسال هزار و 33 سال از تدوين نهج‌البلاغه گذشته است، بيش از 2 هزار كتاب، 500 پايان‌نامه و 80 ترجمه از نهج‌البلاغه منتشر شده كه 90 درصد اين آمار پس از پيروزی انقلاب اسلامی رخ داده است.
رئيس بيستمين نمايشگاه بين‌المللی قرآن با بيان اينكه شخصيت مولا و سخنان جامع حضرت علی(ع) موجب جاذبه كلام علوی شده است، گفت: معارف نهج‌البلاغه به سه دسته تقسيم می‌‌شوند، معارف عمومی كه 70 درصد نهج‌البلاغه را تشكيل می‌دهند، معارف تخصصی كه 20 درصد و معارف فوق تخصصی كه 10 درصد نهج‌البلاغه را تشكيل می‌دهند، پس مشاهده می‌كنيم كه بر خلاف باور عموم، معارف نهج‌البلاغه خاص نيست و برای عموم مردم نگاشته شده است.
قائم مقام وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور قرآنی اظهار اميدواری كرد، بزرگترين نهضتی كه پس از نهضت قرآنی در ايران شكل می‌گيرد، نهضت آشنايی با نهج‌‌البلاغه و علی(ع) باشد و افزود: خوشبختانه حمايت‌های بسياری از حوزه قرآن انجام می‌شود و فعاليت‌های مختلف و متعددی در اين زمينه انجام می‌شود كه اميدوارم اين حمايت‌ها و فعاليت‌ها به حوزه عترت نيز كشانده شود.
محمدی با اشاره به برنامه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای ايجاد نهضت آشنايی با نهج‌البلاغه گفت: ما تلاش داريم تا نهضت آموزش مفاهيم نهج‌البلاغه را از نيمه دوم امسال در سطح ملی با تدوين متون آموزشی نهج‌البلاغه به شكل آزاد به انجام برسانيم، هم‌اكنون نهج‌البلاغه تنها به 20 زبان زنده دنيا ترجمه است كه بسيار اندك است و حداقل انتظار می‌رود به مانند قرآن تا 150 زبان ترجمه شود.
وی به توسعه كارهای تبليغاتی، احيای نسخه‌های خطی نهج‌البلاغه در كشورهای آلمان و انگليس، انتشار كتاب‌های جيبی نهج‌البلاغه و غنی‌سازی حوزه كودك و نوجوان در زمينه نهج‌البلاغه و آشنايی با امام علی (ع) به عنوان فعاليت‌های پيش رو اشاره كرد و گفت: مجموعه چند جلدی نهج‌البلاغه جيبی را به زودی منتشر خواهيم كرد.
منبع : موسسه قرآن ونهج البلاغه

 


فرم در حال بارگذاری ...

محتواها

کاربران آنلاین

  • متین
  • دهقان
  • یَا مَلْجَأَ کُلِّ مَطْرُودٍ
  • پاییزنوشت
  • زهرا بانوی ایرانی
  • الهی وربی من لی غیرک

پخش زنده اماکن متبرکه

پخش زنده حرم

آمار

  • امروز: 2202
  • دیروز: 1759
  • 7 روز قبل: 11819
  • 1 ماه قبل: 50576
  • کل بازدیدها: 1087935
Online User