سامانه وبلاگ مدارس
به مدرسه علمیه الزهراء(س) گلدشت خوش آمدید.

موضوع: "مذهبی"

صفحات: 1 3 4 5 ...6 ...7 8 9 10 11 12 ... 61

  دوشنبه 30 اردیبهشت 1398 10:45, توسط حوزه علمیه الزهرا(س) گلدشت   , 414 کلمات  
موضوعات: مذهبی

ماه به نیمه خود رسیده بود که  دختر بدر الدجی قرص قمرش را به دامان گرفت. تلالؤ درخشان طفل، ماه را از حضور شرمگین کرد.بوی یاس، اتاق را آکنده بود. مرواریدهای اشک، از چشمان مرتضی غلطان شد و شوق واشتیاق بی حدش را تصویر کرد.سبط اکبر رسول الله قدم به زمین نهاده بود تا تفسیر انا اعطیناک الکوثر شود، تا از شیره ی جان بهترین زنان بهشتی بنوشد و سرور جوانان اهل بهشت شود.

فوج فوج فرشته بود که فرود می آمد و میلادش را سرسلامتی میداد. در این بین، جبرئیل منزل خانه ی وحی شد و سلام و تهنیت خدا را به رسول الله رساند و فرمود: به راستی که علی نزد تو به منزله ی هارون است به موسی، پس او را به نام پسر هارون نام بنه.آنگاه رسول خدا فرمود: نام پسر هارون چیست؟ فرمود: شبر، و باز فرمود: زبان من عربی است، جبرئیل فرمود: نامش را حسن بگذارید.

امام حسن(ع)، حُسن تمام و آیینه ی تمام نمای کرم و بخشندگی ست؛ اما خود در غربت و تنهایی ست.

همو که روی زانوان پیامبر نشست و از دوشش سواری گرفت، همو که در خانه ی مرتضی قد کشید و زیر کساء یمانی، همنشین اهل کساء شد. همو که سائل به درگاه خدا بود و اجابت کننده ی سائلان، به درگاه لطف و کرم خودش. همو که در کودکی، به انفاق اعضای خانواده اش، سه روز تمام، غذای خود را کریمانه به مسکین و یتیم و اسیر داد و تنها با آب افطار کرد، و در دیگر برهه های زندگی اش نیز، سه مرتبه دارایی های خود را با فقرا و مستمندان تقسیم نمود،  تا بدین وسیله، به آیندگان درس انفاق و کرم و بخشش و عطا دهد.

همو که هرشب، چهره ی چون مهتابش را می پوشاند و کیسه ی نان و خرما بر دوش، کوبه ی خانه ی یتیمان و مستمندان را  می کوبید.

سردار تنهایی که تنهایی اش را با صلح و سازش با معاویه فریاد زد. قهرمانی که صلح را چون خاری در چشم و استخوانی در گلو قبول کرد تا تاریخ برای همیشه بی وفایی فرمانده هان و سربازانش را به خاطر داشته باشد.

آری میلاد کریم اهل بیت است و سائلان به درگاهش بسیار.

یادتان باشد اگر نیازمندی پیش شما آمد و دست گدایی دراز کرد و شما نخواستید یا نداشتید که کمکش کنید، خانه‌ی حسن بن علی علیه السلام را نشانش دهید و بگویید:« من و دیوارهای مهربانی را رها کن. اینجا که بروی دست خالی بر نمی‌گردی، همان‌طور که هیچ کس دست خالی برنگشت»

  دوشنبه 30 اردیبهشت 1398 10:42, توسط حوزه علمیه الزهرا(س) گلدشت   , 401 کلمات  
موضوعات: مذهبی

 

* سياست از ديدگاه امام حسن(ع):

الإمام الحسن «ع»- سأله رجل عن السّياسة فقال: السّياسة أن ترعى حقوق اللَّه، و حقوق الأحياء، و حقوق الأموات. فأمّا حقوق اللَّه فأداء ما طلب و الاجتناب عمّا نهى. و أمّا حقوق الأحياء فهي أن تقوم بواجبك نحو إخوانك و لا تتأخّر عن خدمة امّتك، و أن تخلص لوليّ الأمر ما أخلص لأمّته، و ترفع عقيرتك في وجهه إذا حاد عن الطّريق السّوي. و أمّا حقوق الأموات فهي أن تذكر خيراتهم و تتغاضى عن مساوئهم، فإنّ لهم ربّا يحاسبهم

 مردى از امام مجتبى ـ ع ـ پرسيد: سياست چيست؟

فرمود: «سياست، رعايت حقوق خدا، مردم و اموات اين مردم است.

اما حق خداوند: انجام دادن فرائض (واجبات) و دورى كردن از آنچه ما را نهى كرده است. (محرّمات)

اما حقوق مردم: اين است كه وظيفه خود را نسبت به مردم انجام دهى و هرگز از خدمت به جامعه خود باز نمانى،  و تا زمانی که زمامدار با مردم رفتار شایسته ای دارد توهم به او وفادار باشی و اگر روزی از راه راست منحرف شد، با بستگان خود در مقابل او بایستی.

واما حقوق اموات: آن است كه خوبي هاى آنها را یاد کنی و از زشتي هايشان چشم بپوشی؛ زيرا رسیدگی به گناهان آنها بر عهده خداوند است. (الحیاه با ترجمه احمد آرام ج6ص 630 )

  *آداب سفره    

  قَالَ الْحَسَنُ بْنُ عَلِيٍّ ع فِي الْمَائِدَةِ اثْنَتَا عَشْرَةَ خَصْلَةً يَجِبُ عَلَى كُلِّ مُسْلِمٍ أَنْ يَعْرِفَهَا أَرْبَعٌ مِنْهَا فَرْضٌ وَ أَرْبَعٌ مِنْهَا سُنَّةٌ وَ أَرْبَعٌ مِنْهَا تَأْدِيبٌ فَأَمَّا الْفَرْضُ فَالْمَعْرِفَةُ وَ الرِّضَا وَ التَّسْمِيَةُ وَ الشُّكْرُ وَ أَمَّا السُّنَّةُ فَالْوُضُوءُ قَبْلَ الطَّعَامِ وَ الْجُلُوسُ عَلَى الْجَانِبِ الْأَيْسَرِ وَ الْأَكْلُ بِثَلَاثِ أَصَابِعَ وَ لَعْقُ الْأَصَابِعِ وَ أَمَّا التَّأْدِيبُ فَالْأَكْلُ مِمَّا يَلِيكَ وَ تَصْغِيرُ اللُّقْمَةِ وَ الْمَضْغُ الشَّدِيدُ وَ قِلَّةُ النَّظَرِ فِي وُجُوهِ النَّاس

 امام حسن(عليه السّلام) فرمودند: سفره دوازده نکته دارد كه بر هر فرد مسلمان لازم است آنها را بشناسد. چهار نکته واجب است و چهار نکته مستحب و چهار ديگر از ادب.

  واجب: معرفت است (كه نعمت دهنده را بشناسد) و راضى بودن به نعمتى كه عطا فرموده است و شروع كردن با نام خدا

(گفتن بسم الله) و سپاسگزارى نمودن.

  مستحب: پيش از خوراك دست شستن و بر ران چپ نشستن و با سه انگشت غذا خوردن و انگشتان را ليسيدن است.

  ادب سفره: خوردن از آنچه در جلو تو است (و بجاى ديگر سفره دست درازى نكردن) و لقمه را كوچك برداشتن و لقمه را كاملا جويدن و کمتر نگاه کردن به چهره دیگران. (خصال ج2ص486 )

  شنبه 28 اردیبهشت 1398 08:43, توسط حوزه علمیه الزهرا(س) گلدشت   , 427 کلمات  
موضوعات: مذهبی

مروری بر زندگی حضرت خديجه كبري(س)

حضرت خديجه (س) شخصيتي‌ بزرگواري است كه 25 سال در بحراني ترين دوران صدر اسلام در كنار پيامبر بود،
ايشان بانويي بسيار شريف، ثروتمند، با آبرو و احترام و عزت در جامعه عرب جاهلي بوده است.
از زماني كه ايشان متوجه شخصيت پيامبر اكرم گردیدند، شيفته اين وجود مبارك شدند؛ كه اين خود نشانه باز و روشن بودن قلب و ضمير حضرت خديجه (س) است است.

شيفتگي ايشان به پيامبر به خاطر گرايش به حق و حق پرستي بوده است.

حضرت خدیجه(س) در ميان زنان، اولين كسي است كه در آن جامعه جهل و تاريكي و ظلالت كه فقط بت پرستي حاكم بود و دين حق، چندان موقعيتي نداشت، اسلام را پذیرفته و به پيامبر اكرم ايمان آورده و از حضرت حمايت مي كنند و از دين جديدي كه در آن جامعه تاريك پشتوانه اي نداشت كاملاً حمايت و سرمايه شان را در اين راه خرج مي كنند.
در شرح حال حضرت داريم كه هر امري كه از جانب پيامبر مي آمد ايشان اطاعت ميكرد و در مسئله ازدواجشان هم با اينكه حضرت خديجه ثروت و مكنت فراوانی داشتند؛ اما طبق مستندات، مهريه ایشان همان مهريه اي بود كه پيامبر براي همسران بعدي شان تعيين کردند كه يك مهريه متوسط و رايج در آن زمان بود.

پيامبر(ص) مي‌فرمايند: «خديجه اولين زني بود كه به من ايمان آورد و در زماني كه همه مرا ترك كردند، او ياري ام كرد»

پيامبر(ص) در حدیث ديگري در مورد حضرت خديجه فرمودند كه «چهار نفر از زنان هستند كه بهترين زنان بهشت هستند؛ حضرت خديجه، حضرت فاطمه، حضرت مريم و آسيه زن فرعون.»

در گزارشهاي تاريخي آمده كه وقتي حضرت خديجه - چند روز بعد از ابوطالب - از دنيا ميروند براي پيامبر واقعاً مصيبت و سختي بزرگي بود تا حدي كه آن سال را «عام الحزن» يعني سال اندوه ناميدند؛ زيرا پيامبر حامي و پشتيبان خود را از دست دادند.

از كرامات آن بانو، پذيرش ولايت اميرالمومنين علي(ع) است؛ اگرچه واقعه غدير خم و آيه مربوط به مسئله ولايت اميرالمؤمنين در سالهاي آخر رسالت پيامبر اكرم نازل شد و حضرت خديجه چند سال قبل از هجرت از دنيا رفتند، اما پيامبر اكرم در زمان حيات حضرت خديجه(س)، مسئله ولايت اميرالمؤمنين را – چنان كه نقلها روايت ميكند - به ايشان بیان مي كنند و این بانوی بزرگوار، ولايت اميرالمؤمنين را پذیرفته و با ولايت اميرالمؤمنين از اين دنيا مي روند، كما اينكه هنوز مكلف به اين پذيرش نبودند؛ اما از آنجايي كه حضرت خدیجه(س)، مطيع پيامبر و مطيع رهبرشان بودند و هر دستور پيامبر را قبول مي كردند، مسئله ولايت را هم كه هنوز در موردش آيه نيامده بود، پذيرفتند.

  شنبه 28 اردیبهشت 1398 08:31, توسط حوزه علمیه الزهرا(س) گلدشت   , 235 کلمات  
موضوعات: مذهبی

و الَّذینَ یَقُولُونَ رَبَّنا هَبْ لَنا مِنْ أَزْواجِنا وَ ذُرِّیَّاتِنا قُرَّةَ أَعْیُنٍ وَ اجْعَلْنا لِلْمُتَّقینَ إِماماً

آنها کسانی هستند که می گویند: «پروردگارا از همسران و فرزندان ما، مایه روشنی چشم ما قرار ده و ما را پیشوای پرهیزگاران بنما».

توضیح و پیام ها

دهم ماه رمضان سالروز بانوی آفتاب، حضرت خدیجه سلام الله علیها است. وی نخستين زني بود که به پيامبر ايمان آورد و اولين بانويي بود که همراه امام علي عليه السلام با پيامبر به نماز ايستاد.

حاکم حسکانی: پیامبر در تفسیر این آیه فرمود: پس از نازل شدن این آیات از فرشته وحی پرسیدم: منظور از «ازواجنا» کیست؟ پاسخ داد: خدیجه علیها السلام است؛ و «ذریاتنا» فاطمه علیها السلام و دو نور دیده اش حسن و حسین علیهماالسلام هستند و در جمله «و اجعلنا للمتقین اماما» منظور حضرت علی علیه السلام است.

مرحوم «فیض کاشانی» در تاویل آیه می نویسد: «منظور از آن، مقام والای رسالت، قرآن شریف و یاور پیامبر خدیجه علیها السلام است.

و تفسیر علی بن ابراهیم قمی:«ازواجنا» در آیه حضرت خدیجه علیها السلام است.

حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها یکی از آن چهار زن برگزیده است. سرانجام حضرت خدیجه  در ماه رمضان رحلت نمود. پیامبر با ردای مبارکش وی را کفن کرد،سپس پیکر مطهرش را از خانه تشییع کردند و او را در منطقه «حجون» به خاک سپردند.

تفسیر علی بن ابراهیم قمی، ج 2، ص 117

- شواهد التنزیل، ج 1، ص 416

- طبقات الکبری، ج 8، ص 15.

سوره فرقان، آیه 74

 

  شنبه 21 مهر 1397 08:48, توسط حوزه علمیه الزهرا(س) گلدشت   , 147 کلمات  
موضوعات: مذهبی

بـوی تند شلاق­ها در هـوا می­پیچید و خـون، گونه ­های آسمان را تـر می­کند. شتـران لخت، بی محمل زنان و کودکان بازمانده را به دروازه­های شهری می­رسانند که بــوی تعفن خــودپرستی می­دهــد. این شهــر، دهان گشــوده رو بــه شعله ­های دوزخ!

 خــرابه­اش غـــریب کش اســـت.

شهـــری که دروازه­هایش را آذین بستـــه­اند برای اسارت اســـرا و غریبی­شـــان!

این شهر در خود آتـش پــرورش داده اســـت و ســـرزمین تیره بختـی­های زینب (ع) گشتــه است.

شهــر در غفلت فـــرو رفتــــه.

بـــام­هــای ایــن شهـــر گستاخنـــد.

ایــن جـــا رگبــار دشنـــام­های بی­شرمانــــه از دهــان­ها رها می­شــــود، حیـــــا از کوچـــه­ ها رخت بربستـــه است.

این شهـــر، شهــــر مصیبت­های پی در پی زینــب اســــت.

شهـــر مصیبــــت خرابــــه­ های حــــزن انگیز و انــــدوه چـــوب خیـــــزران بــــر لـــب و دنـــدان که قامــــت زینــــب را خمیـــد.

این شهر، شهر پلیدی­هاست که عشق را نه می­شناسد و نه آن را دوست دارد.

 

 *** دانلود نرم افزار اندورد اعمال ماه صفر

 

 

  سه شنبه 8 خرداد 1397 11:54, توسط حوزه علمیه الزهرا(س) گلدشت   , 149 کلمات  
موضوعات: مذهبی

فرازی از دعای ابوحمزه:

فَوَ عِزَّتِكَ يا سَيدي لَوْ نَهَرْتَني ما بَرِحْتُ مِنْ بابِكَ وَلا كَفَفْتُ عَنْ تَمَلُّقِكَ لِمَا انْتَهي اِلَي مِنَالْمَعْرِفَةِ بِجوُدِكَ وَكَرَمِكَ ….

به عزتت قسم که هر چند مرا از درگاهت برانی، سوی دیگر نخواهم رفت و از تملّق و درخواستهای عاجزانه ام از تو دست بردار نیستم بخاطر شناختی که از بخشش و بزرگواریت بمن رسید.

 

اولش صبر و اصرار بنده به درگاه خدا بنظرم رسید ولی بعدش که کمی تامل کردم دیدم

که اگر خدا بر بنده اش قهر می کند از روی مهر است و غضب خدا از روی رحمت است

غضب، نه اینکه مخالفت بنده ضرری به خداوند زده بلکه از روی مهر و محبت لطف است مثل پدری که فرزندش کاری ناپسند انجام می دهد با اینکه به او لطف و محبت دارد بازهم بخاطر این کارش او را تنبیه می کند.

و این فقط رحمت خداوند است که بی نهایت است.

  دوشنبه 7 خرداد 1397 11:28, توسط حوزه علمیه الزهرا(س) گلدشت   , 82 کلمات  
موضوعات: مذهبی, مسابقات

فرازی از دعای ابوحمزه:

فَلَوِ اطَّلَعَ الْيوْمَ عَلي ذَنْبي غَيرُكَ ما فَعَلْتُهُ…..

اگر غیر از تو در این روز کسی بر گناهان ما گواهی میشد، آن گناه را انجام نمی دادم…..

 

گنهکار در هنگام وسوسه نفس و انجام گناه  بخاطر اعتماد به عفو و بخشش خداوند دست به گناه می زند و این همان غروری است که دچار آن می شود که بخشش خداوند در کار است.

بلکه برعکس  باید بخاطر در محضر خداوند بودن حیا نماید و از گناه دوری کند.

  دوشنبه 7 خرداد 1397 08:33, توسط حوزه علمیه الزهرا(س) گلدشت   , 187 کلمات  
موضوعات: مذهبی, مسابقات

تا حالا به کل معنی دعای ابوحمزه توجه کردید؟؟؟؟؟؟؟

به قول خوم خیلی زیرکانه اس تو سحر ماهی به این عظمت این دعا را خواندن

از دستش ندید!!!!!!!!!!!

توی این دعا امام بزرگوارمان امام سجاد(ع) با بیانی جذاب و دلنشین و با مضمونی عالی با خدا به  راز و نیاز پرداخته ،

بند بند دعا آنچنان عارفانه اس که قلب و جان انسان را به پرواز در می آورد

به راستی که دعا بسیار عارفانه و عاشقانه است

این دعا مراحل مختلفی داره

اولش با توجه به گناه شروع می شه به بزرگی گناه توجه می کنه

در مرحله بعد انسان دچار تنهایی میشه و در این تنهایی خداوند را حس می کند که او را به سوی خودش فرا می خوانه و این باعث به امنیت رسیدن او میشه

و این ها باعث میشه دست به حمد و ستایش بردارد و خدارا سپاس کند

ولی اقرار می کند که لایق شنیدن جواب از جانب خدا نیست……..

و با همه این گناهانی که انجام داده باز خداوند را صدا می زند

بعد از این زمینه سازی ها حالا نوبت به بهترین بخش دعا میرسه

نوبت طلب و خواستن

 

 

  شنبه 5 خرداد 1397 10:53, توسط حوزه علمیه الزهرا(س) گلدشت   , 669 کلمات  
موضوعات: مذهبی

 

حضرت خدیجه(س) از سرآمدان مصادیق تقرب به خداوند بودند؛ بانویی که اولین مسلمان و ایمان‎آورنده به نبی مکرم(ص)، اولین نمازگزار و اولین بیعت‎کننده با رسول خدا بوده است.

یکی از بارزترین مصادیق «جهاد با اموال در راه خدا» توسط حضرت خدیجه(س) به نمایش گذاشته شد

۱. يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ ابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسيلَةَ وَ جاهِدُوا في‏ سَبيلِهِ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ (مائده/۳۵) در این آیه‎ی مبارکه خداوند متعال، راهی پیش پای مشتاقان قرب می‎گذارد و از ایشان می‎خواهد علاوه بر رعایت تقوا و پرهیزگاری، وسیله و واسطه‎ای انتخاب کنند که باعث شود مسیر رسیدن به حق، کوتاه‎تر و ساده‎تر شود. اگر هر انسانی در حد توان امروز خود «ابتغاء وسیله» می‎کند، خدیجه کبری (س) در دوره‎ای می‎زیست که توفیق ابتغاء بهترین وسیله برای او فراهم شد و زیرکی و خلوص بی‎مانند او باعث شد این امکان را قدر بشناسد و با یک سنّت‏شکنی بی‎مانند در روزگار خود و در قوم و قبیله‎ی خود، بی‎وحشت از سرزنش‎ها، محمد (ص) را انتخاب کرد. ایشان به صفیّه، عمه‎ی پیامبر گرامی اسلام (ص) علت اشتیاق خود به ازدواج با محمد امین (ص) را چنین بیان کرد: «إنی قد علمت أنه مؤیّدٌ من رب العالمین.»

 

۲. إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ ثُمَّ لَمْ يَرْتابُوا وَ جاهَدُوا بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ في‏ سَبيلِ اللَّهِ أُولئِکَ هُمُ الصَّادِقُونَ (حجرات/۱۵) «جهاد با اموال در راه خدا» از عبارت‎ها و مفاهیمی است که بارها در آیات متعدّد قرآن کریم به آن اشاره و به اهمیت آن تأکید ویژه شده است. به جرئت می‎توان گفت که یکی از بارزترین مصادیق این جهاد، توسط ام‎المؤمنین، خدیجه‎ی کبری (س) به نمایش گذاشته شده است. این بزرگ بانوی آسمانی از همان آغاز زندگی مشترک، تمام دارایی خود را در اختیار پیامبر (ص) قرار داد. اموال ام‎المؤمنین، صرف کمک به مسلمانان مستضعف شد و در دوران سخت شعب ابی طالب، تنها پشتیبان آنان بود برای تأمین حداقل‎های مورد نیازشان

 

حضرت خدیجه(س) در زندگی نورانی خود، یاد خدا را جاری ساخته بود

۳. الَّذينَ آمَنُوا وَ تَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِکْرِ اللَّهِ أَلا بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ (رعد/۲۸) آرامش یافتن با یاد خدا از وعده‎های الهی برای مؤمنان است. همسر پر معنویت رسول خدا (ص) در زندگی نورانی خود، یاد خدا را جاری ساخته بود و علاوه بر آنکه از برکات نماز بهره‎مند بود و از اولین نمازگزاران تاریخ اسلام بود، دعاهایی مخصوص خود داشت که به صورت حرز نوشته و با خود همراه داشت و بعضی را نیز از رسول مکرم اسلام (ص) آموخته بود و همواره می‎خواند.

 

حضرت خدیجه(س) از سرآمدان مصادیق تقرب به خداوند بود

۴. وَ السَّابِقُونَ السَّابِقُونَ ؛ أُولئِکَ الْمُقَرَّبُونَ (واقعه/۱۰ و ۱۱) بر اساس دیدگاه این آیه مبارکه، سبقت در خیر موجب تقرّب است و به یقین حضرت خدیجه(س) از سرآمدان مصادیق تقرّب به پروردگار خواهد بود. بانویی که اولین مسلمان و ایمان‎آورنده به نبی مکرم (ص)، اولین نمازگزار و اولین بیعت‎کننده با رسول خدا بوده است.

 

۵. وَ أَمَّا السَّائِلَ فَلا تَنْهَرْ (ضحی/۱۰) روایات تاریخی گواهی می‎دهند که خانه‎ی خدیجه (س) پناهگاه بی‎پناهان و یتیمان و مساکین بود. به حدی که به این بانوی مکرّمه، لقب «ام الصعالیک» (مادر بینوایان) و «ام الایتام» (مادر یتیمان) داده بودند و همه می‎دانستند که هر گاه مشکلی برایشان پیش آید، می‎توانند درمان خود را در خانه‎ی پرمهر ام‎المؤمنین بیابند. بانویی که نه تنها از جهات مادی آنان را تأمین و مشکلاتشان را حل می‎کرد، بلکه با محبت و مهر بی‎مانند خود، مرهمی بر آلام دل‎هایشان هم بود. رفت و آمد مردم به منزل این بانو به حدی چشمگیر بود که خود یکی از نشانه‎ها برای یافتن خانه‎ی خدیجه (س) به شمار می‎آمد.

 

سلام خداوند و جبرئیل به حضرت خدیجه(س)

۶. سَلامٌ عَلَيْکُمْ بِما صَبَرْتُمْ فَنِعْمَ عُقْبَي الدَّارِ (رعد/۲۴) مقام و شخصیت بی مانند خدیجه‎ی کبری(س) به حدی است که بارها سلام خاص ربوبی به واسطه‎ی جبرئیل به ایشان ابلاغ شده و این معنا در روایات متعدّد نقل گردیده است. از جمله در روایتی از امام باقر (ع) آمده است: «رسول خدا فرمودند: وقتی که در شب معراج جبرئیل مرا به سوی آسمان‎ها برد و سیر داد، هنگام مراجعت به جبرئیل گفتم: آیا حاجتی داری؟ جبرئیل گفت: حاجتم این است که سلام خدا و سلام مرا به خدیجه برسانی.»

  شنبه 29 اردیبهشت 1397 08:21, توسط حوزه علمیه الزهرا(س) گلدشت   , 1147 کلمات  
موضوعات: مذهبی

توصیه های حضرت امام خمینی(ره) در مورد ماه مبارک رمضان :

امام خمینی(ره) درباره ماه مبارک رمضان توصیه‌هایی را خطاب به روزه‌داران داشته و فرمودند: مبادا در ماه مبارک رمضان، از شما غیبتى، تهمتى و خلاصه گناهى سر بزند و در محضر ربوبى، با نعم الهى و در مهمان سراى بارى تعالى، آلوده به معاصى باشید! شما اقلاً، به آداب اولیه‏ روزه عمل کنید و همان ‏طورى که شکم خود را از خوردن و آشامیدن نگه مى‌‏دارید، چشم و گوش و زبان را هم از معاصى باز دارید … اگر با پایان یافتن ماه مبارک رمضان، در اعمال و کردار شما هیچ گونه تغییرى پدید نیامد و راه و روش شما با قبل از ماه صیام فرقى نکرد، معلوم مى‌شود روزه‏‌اى که از شما خواسته‏‌اند، محقق نشده است

 

توصیه های مقام معظم رهبری در مورد ماه مبارک رمضان :

” ما در طول سال و در مسیر طولانی حرکت خودمان در چالش با هواهای نفسانی، با گناهان، با فضاهای تاریکی که خودمان به دست خودمان به وجود می‌آوریم، با مشکلاتی مواجه می‌شویم. گاهی انسان برای این که حال دعا پیدا کند، مشکل دارد؛ گاهی برای این که قطره اشکی بفشاند، مشکل دارد؛ چون راه دشوار است، به وسیله خلاف‌ها و گناه‌های خود احاطه می‌شویم؛ اما قطعه ماه رمضان، آن قطعه‌یی است که حرکت در آن قطعه آسان است؛ مثل این است که در این راه دشواری که می‌خواهید به محلی یا به شهری برسید، گاهی مجبورید پیاده راه را طی کنید؛ گاهی مجبورید از آب بگذرید؛

گاهی انسان برای این که حال دعا پیدا کند، مشکل دارد؛ گاهی برای این که قطره اشکی بفشاند، مشکل دارد؛ چون راه دشوار است، به وسیله خلاف‌ها و گناه‌های خود احاطه می‌شویم؛ اما قطعه ماه رمضان، آن قطعه‌یی است که حرکت در آن قطعه آسان است

گاهی مجبورید از باتلاق بگذرید؛ یک جا هم می‌رسید به فرودگاهی که هواپیمای مجهزی آماده است تا شما را بی دردسر و با خیال راحت و پس از طی مسیر طولانی به مقصد برساند. آغاز ماه رمضان، رسیدن به همین فرودگاه است. خدای متعال راه را در ماه رمضان هموار کرده است و فضا را در ماه رمضان، فضای خالی از معارض قرار داده است. این روزه‌یی که شما می‌گیرید، نفس و هواهای نفسانی را به زنجیر می‌کشد؛ این عبادت‌ها، این دعاها، این خشوع‌ها، این ذکرها و این لیلة القدر همان وسایل همواری است که شما را فرسنگ‌ها جلو می‌برد؛ راهی را که در طول سال و در ماه‌های دیگر گاهی یک متر یک متر باید طی کنیم، می‌توانیم اگر همت کنیم و اگر خودمان را برسانیم، در ماه رمضان این راه را فرسنگ فرسنگ طی کنیم؛ لذاست که شما می‌بینید اولیای خدا از مژده رسیدن ماه رمضان خرسند می‌شدند و از فراق ماه رمضان اشک‌هایشان سرازیر می‌شد.”

 

سیره بهجت العرفا در ماه مهمانی خدا

فرزند آیت‌الله بهجت در باره سیره مرحوم پدرشان بیان کرد: ایشان تدبر در قرآن را در سحرها و بین‌الطلوعین داشت، در ماه رمضان در میان روز هم تدبر در قرآن داشتند، همچنین در شب‌های قدر ادعیه وارده در آن شب‌ها را مراعات می‌کرد و شب‌های قدر را که بیدار می‌ماند قرآن سر می‌گرفت، البته ایشان قرآن سر گرفتن را مخصوص شب قدر نمی‌دانست..ایشان شب‌ها قبل از خواب حدیث کساء را حتما قرائت می‌کردند و همچنین با وضو به بستر خواب می‌رفتند و بعدها که به جهت مشکلات نمی توانستند وضو بگیرند با تیمم می‌خوابیدند و بعضی شب‌هایی را که می‌خواستند احیاء بگیرند یک مقداری استراحت کرده و سپس بلند می‌شدند و می‌فرمودندکه حضرت زهرا(س)، حسنین(ع) را شب زودتر می خواباند تا قبل از نیمه شب برای احیاء بلند شوند.

 

توصیه حاج آقا مجتبی درباره ختم قرآن در ماه بهار دل‌ها

مرحوم حاج آقا مجتبی تهرانی از اساتید شهر تهران نیز در یکی از سخنرانی‌هایشان پیرامون ماه رمضان به برخی نکات مهم اشاره کرد و بیان داشت: ماه مبارک رمضان به حسب آنچه که اهل معرفت می‌گویند، ماه سلوک إلی‌الله‌تعالی و دار ضیافت‌الله است، این ماه، ماهی است که خداوند با بندگانش سخن گفته است و آن­ها را مورد خطاب قرار داده و مورد عنایت خاصه خودش قرار داده است، لذا ما در روایات بسیار داریم که در ماه مبارک رمضان، به قرائت قرآن سفارش شده است.

درهای آسمان باز است؛ هیچ دعایی به بایگانی نمی‌رود

وی با اشاره به اینکه سنت ائمه در ماه مبارک رمضان ختم قرآن بوده است،‌افزود: یک روایت در وسائل از مُقنع مفید نقل شده که در آن آمده حضرات ائمه در ماه مبارک رمضان 10 ختم قرآن می‌کردند. یعنی هر سه روز، یک ختم قرآن. روایتی است که محدث قمی از مرحوم مجلسی نقل می‌کند که در یک حدیث هست که بعضی از ائمه(ع) در ماه مبارک رمضان، 40 ختم قرآن می­کردند و اگر هر ختم قرآن را ثوابش را به روح مقدس یکی از چهارده معصوم(ع) هدیه کند، ثوابش مضاعف می‌شود. در آن روایت دارد که هر ختم قرآنی که می­ کردند، ثوابش را به یکی از معصومین(ع) هدیه می‌­کردند.

مرحوم حاج آقا مجتبی تهرانی با بیان اینکه تمام درهای آسمان، از شب اول ماه رمضان تا آخرین شب باز می‌شود،‌ خطاب به روزه‌داران چنین توصیه کرد: روایت از علی(ع) دارد: آگاه باشید که درهای آسمان از شب اول ماه مبارک رمضان باز است؛ یعنی تمام حُجُب از ناحیه ربّ برداشته شده است، در این ماه دیگر هیچ حجابی نیست. یعنی از ناحیه خداوند نسبت به بندگانش هیچ حجابی نیست. هیچ دری بسته نیست؛ اصلاً و ابداً، تمام درها باز است… هر تقاضایی! چه مادی و چه معنوی به ربّ می‌ رسد و به هیچ مانعی از آن ناحیه برخورد نمی‌کند، نتیجه آن این است که این تقاضاها در این ماه بی‌جواب نمی‌‌ماند، به تعبیر روز، هیچ دعایی به بایگانی نمی‌رود

 

بهترین عمل در ماه بهار قرآن به روایت آیت‌الله خوشوقت:

مرحوم آیت‌الله خوشوقت از دیگر اساتید فقید نیز خطاب به مهمانان خدا در ماه  مبارک رمضان درمدرسه علمیه حضرت صاحب الأمر(عج) گفت: ماه به این بزرگی، ماه عبادت، ماه توبه، ماه تلاوت قرآن، با همه خوبی‌ها بهترین عمل در آن ترک حرام و ترک گناه است. یعنی این قدر این کار اهمیت دارد. شما سعی کنید این ریاضت را تحمل کنید و در این ماه گناه نکنید، کار دیگر هم نکنید، البته این یک فرض است، آدم نمی شود که کار دیگر نکند اما فرض است. این قدر تقوا اهمیت دارد که اگر شما تقوا را مراعات کردی و فقط خوابیدی جایت ته بهشت است. این قدر مهم است. این بیان پیغمبراکرم است که فرمودند: افضل اعمال در این ماه ترک گناه و ترک عمل حرام است

 

سیره صاحب تفسیر المیزان

علامه محمدحسین طباطبایی شب‌های ماه رمضان تا صبح بیدار بود، مقداری مطالعه می‌کرد و بقیه را به دعا و قرائت قرآن و نماز مشغول بود.

 

سیره صاحب فتوای تحریم تنباک

در شرح احوال عالم ربانی میرزا محمدحسن شیرازی صاحب فتوای تحریم تنباکو بیان شده است: وی بیشتر آیات قرآن را حفظ بود، همچنین دعاهای ماه رمضان را و دعاهایی را که در دیگر اوقات قرائت می‌کرد و زیارت‌هایی را که در حرم امامان می‌خواند و از آنجا که رقیق القلب بود و چشمه‌ اشکش هم جوشان، بسیار می‌گریست .

 

1 3 4 5 ...6 ...7 8 9 10 11 12 ... 61

محتواها

کاربران آنلاین

پخش زنده اماکن متبرکه

پخش زنده حرم

آمار

  • امروز: 299
  • دیروز: 532
  • 7 روز قبل: 1732
  • 1 ماه قبل: 3875
  • کل بازدیدها: 175529
Online User