اصولاً بايد گفت در هر علم، دانش، هنر، حرفه، فن، صنعت و… اگر بخواهيم وارد شويم نخستين مسئلهاي كه مطرح است: محيط آموزش كيفيت آموزش و آنگاه مرحله يادسپاري است.
در زندگي اجتماعي، فرهنگي، خانوادگي، سياسي، فردي و… نيز مسئله يادداري و نيكوسپاري رمز مهمي از پيشرفت و تكاپو را ايفاء ميكند.
در انتخاب مسيرهاي آينده در اجتماع اين مسئله بسيار مهم و حياتي است، موفقيت و پيشرفت در زندگي نيز كليدش در محدوده حافظه نهفته است، زيرا اگر حافظه شكوفا شد و توان يادداري در نيازهاي زندگي را بدست آورد بسياري از مشكلات را ميكاهد و انسان را از فشارهاي روحي و فكري مصون ميدارد.
بسياري از زيانها و ضررهاي مالي، فكري و اجتماعي مرتبط با حافظه است.
آري مردان بزرگ در طول تاريخ از حافظههاي قوي برخوردار بودهاند، مخترعين، مكتشفين و چهرههاي موفق در پديدههاي طبيعت از افرادي بودهاند كه از قدرت يادسپاري خود نيكو بهره بردهاند و روش نيكوسپاري را با اصول صحيح يافتهاند و عملي ساختهاند.
اگر شما به زندگي آنان گذري داشته باشيد خواهيد يافت كه از شرايط ويژهاي برخوردار نبودهاند بلكه ابزاري كه در اختيار آنان خداي متعال قرار داده به طريق بايستهاي بكار گرفتهاند و از برتريهاي انساني، الهي، اجتماعي، علمي برخوردار شدهاند.
حتي برخي از آنان در آغاز زندگيشان افراد پائين و ضعيفي بودهاند ولي با تلاشهاي خود به پيروزيهاي چشمگيري دست يافتهاند.
زنگار حافظه
همانگونه كه اعضاء جسمي بدن انسان اگر مدتي جنب و جوش طبيعي و معمولي خود را از دست بدهد و يا متوقف گردد موجب بيحالي و سستي ميشود تا آنجا كه ديگر گمان ميشود يك فرد مريض است و نياز به درمان دارد در صورتي كه در اين موارد بايد به مرور اگر چه با اكراه و زور هم شده كار تمرين را آغاز كرد تا عضلات بدن به حركت آيند و حالت گرفته شده برگردد، و به حالت طبيعي خود برگردد.
اگر به عللي مدتي ناچار بوده باشيد استراحت مطلق داشته باشيد اين حالت نه اين است كه شما قواي جسمي خود را از دست دادهايد بلكه عضلات به اين وسيله به صورت يك تنبلي موقت درآمده كه با آغاز تلاش نويني دوباره و كمكم به حالت اول بازميگردد.
اگر درب آهني را يك مدتي رنگآميزي نكنيد و تميز ننمائيد و حالت زنگزدگي زيادي پيدا شود اين درب خصوصيت آهن بودنش را از دست داده يا اينكه لايههاي زنگ او را از شكل ظاهريش تغيير داده است؟ و با يك تغيير و تميزي باز حالت ظاهري اولش به او برميگردد.
حافظه را هم اگر مدتي رها كرده و او را براي يادسپاريهاي مختلف بكار نبريد كمكم ياختهها و سلولهاي مغز آن حالت اثر پذيري و ثمره دهيش را از دست داده و ديگر حساسيت لازم را از خود نشان نميدهد تا داده را فوري بايگاني و حفظ كند ولي با اندك بازنگري دوباره ميتوان او را فعال و پويا و بالنده نمود و خلاص زنگارهاي اطرافش را با روشهائي كه در آينده خواهيم گفت زدود و به ياري خداي عزيز برداشت.
اين زنگارهاي ساده است و در اين صورت حيات جديدي انسان پيدا ميكند و روحيهاي شاد و كوشا در خود و جامعه مييابد.
اينكه ميگويند فلاني حافظه خوبي دارد، و ديگري حافظه خوبي ندارد يك گفتار بيجائي است بلكه بايد گفت: يك فرد از قوه حافظه به نيكي استفاده ميكند و ديگري يا استفاده نميكند و يا نميتواند از آن بهره ببرد.
راكد گذاردن حافظه
جابربن حيان (ره) از امام صادق ـ عليه السلام ـ پرسيد چرا بعد از اينكه انسان پير ميشود كمحافظه ميشود؟
امام صادق ـ عليه السلام ـ فرمود: اين مسئله كليت ندارد كه هركس پير شد كمحافظه شود ولي نشاط و جواني موجب ميشود كه اين امر براي ديگران مشخص نشود.
طبقه دانشمندان در دوره پيري عاقلتر، مطلعتر و باهوشتر از دوره جواني بنظر ميرسند چون در دوره جواني آنچه از علم بدست ميآورند كم است.
آنگاه حضرت فرمود: آنچه فراموشي ميآورد، بكار نينداختن نيروي يادسپاري است نيروي يادگيري مانند ساير نيروهاي بدن انسان است اگر بخواهد توانمند باشد بايد بكار گرفته شود، اگر يك جوان هم حافظه خود را بكار نبرد دچار كندذهني و بييادي ميشود.
امّا سالخوردگان كه نميگذارند براثر ضعف نيروي جسمي قوه يادداري آنها راكد گردد در دوره سالخوردگي حافظهاي نيرومندتر از دوره جواني دارند چون حافظه آنها در تمام عمر بكار مشغول بوده و در اواخر عمر به حد اعلاي خود رسيده است.[1]
البته اين طبيعي است كه پويايي يادسپاري در اين سن نسبت به جواني بيشتر است زيرا فرد از تجربه و علم و بينش و درك برتري برخوردار خواهد بود و آنچه اكنون ميآموزد با داشتهاي ذهني قبلي در ميآميزد و ميزان دركش فزونتر ميگردد.
رمز نيكسپاري
برخي گمان ميكنند اگر مرتب به فكر و حافظهشان فشار آورند و او را بكار گيرند روش صحيح و خوبي براي پرورش يادسپاريشان خواهد بود در صورتيكه اگر روش حسابشدهاي در تمرين و آموزش انتخاب نگردد نه اينكه نتيجه مطلوبي نخواهد داشت بلكه انسان را مبتلا به امراض مختلف روحي و رواني و عصبي ميكند.
اگر تمرين وزنهبرداري را بر مبناي اصول و برنامه حسابشدهاي نباشد و بدون نظر فرد آگاه وارد تمرين گرديم حتماً نتيجه نخواهيم گرفت بلكه گاهي مواقع مبتلا به امراض عضلاني نيز ميگرديم و چه بسا به اصل آن ورزش نيز بدبين گرديم و از ادامه آن سر باز زنيم.
اگر قواعد و برنامههاي تنظيم شده در اين كتاب را عملي سازيد در كمتر از شش ماه ميتوانيد به قدرت اعجابآوري حافظه خود را بازآوري كنيد.
ما در اينجا اطمينان ميدهيم اگر روش اين مجموعه را عملي سازيد بدون هيچ ترديدي ميتوانيد از كاستيهاي يادسپاري بدور بوده ولي از همين حالا تصميم بگيريد و قول بدهيد كه با نام خدا شروع كنيد و نتيجه آن را نيز در راه خدا و دين خدا بكار بريد كه قرآن نيز پيامبر خود را به همين روش توصيه فرموده است «بگود خدايا مرا در كارم آغازش و پايانش را در راه صدق (ايمان، دستور خود) قرار ده.»[2]
تذكر ديگري كه داريم اينكه از نيكو انجام دادن تمرينها و خودآزمائيها هرگز غفلت نكرده كه رمز ديگر موفقيت شما خواهد بود.
براي همين است كه در كليه درسها و علوم پس از پايان درس شما را ملزم به حل تمرينها ميكنند و حل تمرينها شما را نسبت به آن دانش مسلط و آگاهتر ميكند.
——————————————————————————–
[1] . مأخذ 54، ص 584.
[2] . «قُلْ رَبِّ أَدْخِلْنِي مُدْخَلَ صِدْقٍ»، (اسراء، آيه 80.
_________________
با آرزوی تعجیل در فرج آقا امام زمان (عجل الله)