دوره اشكانیان:
در این دوره نیز همانند گذشته، حجاب زنان ایران قدیم كامل بوده است. در این باره چنین میخوانیم: «لباس زنان اشكانی پیراهنی بلند تا روی زمین، گشاد، پرچین، آستیندار بوده است. پیراهن دیگری داشتهاند كه روی اولی میپوشیدند و قد این یكی نسبت به اولی كوتاه بوده است. روی این دو پیراهن چادری سرمیكردند.»
در جای دیگر آمده است: «چادر زنان اشكانی به رنگهای شاد و ارغوانی و یا سفید بوده است. گوشه چادر در زیر یك تخته فلزی بیضی منقوش یا دكمه كه به وسیله زنجیری به گردن افكنده شده، بند است. این چادر به نحوی روی سر میافتاده كه عمامه (نوعی كلاه زنانه) را در قسمت عقب و پهلوها میپوشانیده است.»
در كتاب «پارتیان» نیز آمده است: «زنان عهد اشكانی، قبایی تا زانو بر تن میكردند، با شنلی كه برافكنده میشد و نیز نقابی داشتند كه معمولاً به پس سر میآویختند.»
دوره ساسانیان:
در این دوره اردشیر پسر، بابك با استفاده از ضعف اشكانیان، سلسله ساسانیان را بنیان نهاد و دین زرتشت را دین رسمی كشور قرار داد. اوستا را ترجمه و آتشكدههای ویران را بازسازی نمود. زنان در این دوره كه احكام دینی زرتشتیان در كشور اعمال میشده است، همچنان دارای حجاب كامل بودند.
در مورد پوشاك زنان چنین آمده است: «چادر كه از دورههای پیش مورد استفاده بانوان ایران بوده است، در این دوره نیز به صورت مختلف مورد استعمال داشته است.»
حجاب زنان در این دوره چنان اهمیتی داشت كه «حتی لباس هنرپیشگان زن، مانند لباسهای بلند سایر بانوان، تا پشت پا كشیده شده است.»
برای اثبات توجه زنان در این دوره به حجاب، كافی است این نقل تاریخی را از منابع اسلامی مرور كنیم: هنگامی كه سه تن از دختران كسرا، پادشاه ساسانی، را با ثروت فراوانی از اموال، برای حضرت عمر(رض) آوردند، شاهزادگان ایرانی را در برابر حضرت عمر (رض) در حالی كه با پوشش و نقاب، خود را پوشانده بودند، ایستاندند، خلیفه دستور داد، با آوازی بلند بر آنان فریاد كشند كه: پوشش از چهره برگیرید تا مسلمانان آنها را ببینند و خریداران پول بیشتری به پای آنها بریزند. دوشیزگان ایرانی از برهنه كردن صورت خودداری كردند و مشت بر سینه نماینده زدند و آنان را از خود دور ساختند. خلیفه خشمناك شد و شاهزادگان ایرانی میگریستند. حضرت علی (ع) به حضرت عمر(رض) فرمودند: در رفتارت مدارا كن؛ از پیغمبر خدا صلی الله علیه و آله شنیدم كه میفرمود: «بزرگ و شریف هر قومی را كه خوار و فقیر شده، گرامی بدارید» عمر پس از شنیدن فرمایش حضرت علی (ع) آتش خشمش فرو نشست. سپس حضرت اضافه كرد: «با دختران ملوك نباید معامله دختران بازاری (كنیزان) كرد.»
3- پوشش زن در ادیان بزرگ الهی
حجاب در شریعت حضرت ابراهیم:
در آئین مقدس حضرت ابراهیم (ع) مساله پوشش زنان، حائز اهمیت بوده است. در كتاب تورات چنین میخوانیم: «رفقه» چشمان خود را بلند كرده و اسحاق را دید و از شتر خود فرود آمد، زیرا از خادم پرسید: این مرد كیست كه در صحرا به استقبال ما میآید ؟ خادم گفت: آقای من است. پس برقع خود را گرفته، خود را پوشانید.»
از این بیان روشن میشود كه پوشش زن در مقابل نامحرم در شریعت حضرت ابراهیم (علیه السلام) وجود داشته است؛ زیرا «رفقه» در مقابل اسحاق كه به او نامحرم بود، از شتر پیاده شد و خود را پوشاند تا چشم اسحاق به او نیفتد.
حجاب در آیین یهود:
در اصول اخلاقی «تلمود» كه یكی از كتابهای مهم دینی و در حقیقت فقه مدون و آییننامه زندگی یهودیان است، آمده: «اگر زنی به نقض قانون یهود میپرداخت، چنانچه مثلا بیآنكه چیزی بر سر داشت به میان مردم میرفت و یا در شارع عام نخ میرشت یا با هر سنخی از مردان درد دل میكرد یا صدایش آن قدر بلند بود كه چون در خانهاش تكلم مینمود، همسایگانش میتوانستند سخنان او را بشنوند، در آن صورت مرد حق داشت بدون پرداخت مهریه او را طلاق دهد.»
حجاب در آیین مسحیت:
در كتاب انجیل آمده است: پولس در رساله خود به قدنتیان تصریح میكند:
«اما میخواهم شما بدانید كه سر هر مرد، مسیح است و سر زن، مرد و سر
مسیح، خدا. هر مردی كه سر پوشیده دعا یا نبوت كند سر خود را رسوا مینماید. اما هر زنی كه سر برهنه دعا كند، سر خود را رسوا میسازد؛ زیرا این چنان است كه تراشیده شود. زیرا اگر زن نمیپوشد، که ، باید بپوشد؛ زیرا كه مرد از زن نیست، بلكه زن از مرد است و نیز مرد به جهت زن آفریده نشده، بلكه زن برای مرد. از این جهت زن میباید عزتی بر سر داشته باشد، به سبب فرشتگان… در دل خود انصاف دهید آیا شایسته است كه زن ناپوشیده نزد خدا دعا كند.» پس در جایی كه برای دعا باید سر زن پوشیده باشد، به هنگام روبهرو شدن با نامحرم پوشش سر لازمتر خواهد بود.
و نیز در انجیل، در رساله پولس، به تیمو تاوس میگوید: «و همچنین زنان خود را بیارایند به لباس حیا و پرهیز، نه به زلفها و طلا و مروارید و رخت گرانبها، بلكه چنان كه زنانی را میشاید كه دعوای دینداری میکنند به اعمال صالحه.»
منبع : راه نجات