سامانه وبلاگ مدارس
به مدرسه علمیه الزهراء(س) گلدشت خوش آمدید.
« سه طبقه انسانموانع بیدار شدن برای نماز شب »

گام های شیطان

گام های شیطان

  یکشنبه 11 دی 1390 10:37, توسط حوزه علمیه الزهرا(س) گلدشت   , 0 کلمات  
موضوعات: خواندنی ها, مذهبی

وسوسه
يعني صوتي که زيبا، جذاب و دل رباست؛ يعني اين جن شرور، انديشه غلطي را با جذابيت و ربايشي، به فرد القا مي کند؛ آن گاه اين جن، به تحليل شخصيت فرد مي پردازد براساس شخصيت و ذائقه او، مطابق ادبيات او، اين القائات را انجام مي دهد؛ او بررسي مي کند که آيا فرد استاد است، شاعر است، دانش آموزست، تحصيل کرده است يا عامي؟

هر چه شخصيت اوست، در مراحل و روند القاء از سوي جن شرور، ملاحظه و مراعات مي شود و متناسب با آن، ادبياتي را به کار مي گيرد تا آن انديشه فاسد را تزيين و به او القا کند.
انسان مي تواند اين القائات را بپذيرد، مي تواند رد کند؛ اگر پذيرفت، اولين جاي پاي حضور جن شرور را نزد خود ايجاد کرده و اواين مرحله از وسوسه رخ مي دهد؛ اين همان مرحله اول و پذيرش است.
پس از پذيرش وسوسه، فرد احساس گناه و قبح گناه مي کند؛ او مي داند کار غلط مي کند؛ گناه است و آلودگي است ونبايد به سراغ آن مي رفت؛ جن، اما مي گويد: اول آن را تجربه کن، لذتي مي بري
ت

ong>سويف
موکول کردن به آينده است؛ هي القا مي کند که نترس، برو جلو، توبه خواهي کرد، بعداً توبه مي کني، يک بار تجربه اشکالي ندارد! و بدين ترتيب، با اين القائات، فرد را در اين ورطه مي اندازد. در اين صورت، اگر تربيت ديني و اراده فرد ضعيف باشد، تکرار اين معنا، فرد را تحت فشار قرار مي دهد و اورا وادار به تسليم مي کند.
تزئين
او تزيين وسوسه مي کند و کار غلط او را زيبا جلوه مي دهد؛ قرآن هم فرموده که: «آيا نديدي کسي که بدي کارش تزيين يافته، در نتيجه آن را نيکو مي بيند»
جن، شروع به توجيه مي کند: اصلا کي گفته  اين کار بد است؟! اصلا جواني که نمي تواند ازدواج کند، فحشا براي او حلال است! شما که مشکل اقتصادي داري، چرا نتواني رشوه بگيري؟ چرا نتواني ربا بدهي؟ حلال است براي تو! جايز است براي تو!! و بدين ترتيب، منطقي براي فردا ايجاد مي شود که بر مبناي آن، قبح گناه از بين مي رود!
تسويل
تکرار عشق به گناه را در فرد ايجاد مي کند؛ همان حالت که در برادران حضرت يوسف ايجاد شد و عشق به کشتن آن حضرت درايشان قوت گرفت؛ آنان عاشقانه براي کشتن برادر خود مي رفتند؛ نکته اي که حضرت يعقوب به ايشان مي فرمود: «بلکه نفس تان، اين رفتار شما را، برايتان تسويل کرد!» انسان، گناه خود را در اين مرحله را نه تنها حلال مي داند، بلکه حق مي داند؛ ديوانه وار و عاشقانه مي کوشد تا آنکار ا انجام دهد!
تطويع
حالتي که براي قابيل، در ارتباط با قتل برادرش، هابيل رخ داد؛ به قول قرآن: «قتل برادرش، براي او تطويع شد!»ـ يعني تمام قواي انسان، هماهنگ مي شود براي ارتکاب جرم از سوي او؛ جرم را مرتکب مي شود با نشاط!!
قرآن در اين باره مي فرمايد: «انسان، شرح صدر (ظرفيت) براي کفر پيدا مي کند، پس غضب  الهي بر اوست!»
املا
تلقين پذيري شديد پيدا مي کند؛ پيامبر (ص) مي فرمايد: «کساني که برمي گردند، شيطان، تسويل مي کندو املا»ـ حالت تسويل و تلقين پذيري شديد پيدا مي کند؛ يعني وسوسه که اول با خواهش و تمنا ظهور مي کند تا انسان بپذيرد، بعد که در سراشيبي قرار مي گيرد، اراده ضعيف و انسان منفعل شده است؛ اين جاست که شيطان براي او املا مي کند، ديکته مي کند و او پيروي؛ در اين جا ديگر خواهش و تمنا نيست، القا و پذيرش است؛ اين، مرحله نزديک به هلاکت است.
سيطره
عنصر شيطاني، مسلط بر مشاعر و وجود انسان مي شود؛ همان که در سوره مريم فرموده است: «نديدي شياطين را بر کافران فرستايم تا آنان را به شدت، تحريک کنند؟!» يعني کافران، در واقع، تبديل به مرکب عناصر جني مي شوند؛ به تعبير حضرت امير (عليه الاسلام): شيطان، اينان را وسيله و دامي براي شکار ديگران قرار مي دهد» اينان، شيطان را ملاک کار خود قرار مي دهند؛ باز حضرت امير (ع) مي فرمايند: «شکل، شکل اين انسان ها، شکل انسان است، اما دل، دل حيوان» آدميت، از اين انسان گرفته مي شود و قلب او حيواني مي شود؛ شيطان مجسمي مي شودکه به تعبير قرآن دو مأموريت پيدا مي کند:
يکي اين که امر مي کند و به انسان، بي رحمانه دستور مي دهد و او محبور به اطاعت و پيروي ازوست؛ وقتي شيطان شرور بر آمدم مسلط مي شود، دستور قاهرانه مي دهد و او تمام امکانات، سرمايه و وجود دروني و بيروني خود، هست ونيست خود را در اختيار شيطان مي گذارد؛ آن گاه فرمان دوم مي دهد و آن اين که «برو خلقت خدا را تغيير ده!» فطرت انسان ها را عوض کن! انسان را شيطاني کند و او را تغيير ده! به اين مرحله که رسيد، در سراشيبي سقوط قرار گرفته.در همين مرحله است که سنت «استدراج»،
ولي ا… نقي پورفر، دکتري علوم قرآن و حديث


فرم در حال بارگذاری ...

محتواها

کاربران آنلاین

پخش زنده اماکن متبرکه

پخش زنده حرم

آمار

  • امروز: 338
  • دیروز: 1520
  • 7 روز قبل: 11855
  • 1 ماه قبل: 57956
  • کل بازدیدها: 1076116
Online User