سامانه وبلاگ مدارس
به مدرسه علمیه الزهراء(س) گلدشت خوش آمدید.
« برگزاری مسابقه ازدواج قرآنی وزندگی قرآنیمسابقه ملی غیرحضوری کتابخوانی "علی بن ابیطالب(ع) خورشید ناشناخته" برگزار می شود. »

پیشنهاد آیت‌الله سبحانی برای رفع اشکالات رسم الخط قرآن

پیشنهاد آیت‌الله سبحانی برای رفع اشکالات رسم الخط قرآن

  دوشنبه 16 مرداد 1391 07:58, توسط حوزه علمیه الزهرا(س) گلدشت   , 305 کلمات  
موضوعات: خواندنی ها



حضرت آیت‌الله سبحانی گفتند: باید مشکلات خط قرآن در یک مجمع علمی بررسی و بهترین آراء در آن انتخاب شود.




به گزارش خبر معارف، این مرجع تقلید در ادامه سلسله مباحث تفسیری خود در مجتمع آموزش عالی فقه (حجتیه) قم با اشاره به مشکلات خط در نگارش قرآن اظهار داشتند: در زمان نگارش قرآن در عهد عثمان، خط عربی کامل نبوده و قرآن هم با نواقص آن زمان نوشته شده است.
 
ایشان با بیان این‌که مشکل خط توقیفی نیست، افزودند: در خط عثمان طه، تمام همزه‌هایی را که باید بالای حرف قرار گیرد، کنار می‌نویسند و در 20 جای قرآن این اشتباه هست، مثلا کلمه «آزفه» به اشتباه «اَزفه» خوانده می‌شود.
 
معظم‌له ادامه دادند: مصحف عثمان نقطه و علائم سجاوندی نداشته و بعدا به آن اضافه شده است، همین‌طور که این نواقص برطرف شده باید در خطوط هم با حضور علما، حافظان و قاریان برجسته اعمال نظر شود.
 
حضرت آیت‌الله سبحانی خاطرنشان کردند: باید مشکلات قرائت درست شود تا همه مردم از ملیت‌های مختلف بتواند این کتاب شریف را صحیح بخوانند.
 
استاد برجسته حوزه علمیه قم سپس به بیان تفسیر سوره قدر پرداختند و گفتند: هر سوره یک روح کلی دارد که تمام آیات آن را در بر می‌گیرد و روح کلی سوره قدر بیان عظمت شب قدر است.
 
ایشان با اشاره به معنای کلمه قدر، اظهارداشتند: قدر به معنای اندازه‌گیری است؛ یعنی تمام حوادث عالم در این شب اندازه‌گیری می‌شود و به معنای ارزش هم کاربرد دارد جایز است هر دو معنا همراه قرینه استعمال شود.
 
معظم‌له به ضمیر کلمه «انزلناه» اشاره کرده و افزودند: برخی می‌گویند ضمیر به آیاتی از سوره علق بر می‌گردد که این نظر صحیح نیست، چون ترتیب قرار گرفتن سوره‌های قرآن توسط صحابه انجام شده است.
 
ایشان در پایان با بیان این‌که اسامی سوره‌های قرآن توقیفی نیست، گفتند: این سوره با دو نام قدر و لیلةالقدر معروف است و امکان دارد هر دو صحیح باشد.
منبع: خبر حوزه


فرم در حال بارگذاری ...

محتواها

کاربران آنلاین

پخش زنده اماکن متبرکه

پخش زنده حرم

آمار

  • امروز: 216
  • دیروز: 1024
  • 7 روز قبل: 11983
  • 1 ماه قبل: 52250
  • کل بازدیدها: 1080421
Online User