سامانه وبلاگ مدارس
به مدرسه علمیه الزهراء(س) گلدشت خوش آمدید.
« موانع بیدار شدن برای نماز شبدرمان سریع هنگام سرماخوردگی »

وقایع هفتم صفر

وقایع هفتم صفر

  یکشنبه 11 دی 1390 09:55, توسط حوزه علمیه الزهرا(س) گلدشت   , 21 کلمات  
موضوعات: خواندنی ها, روز شمار تاریخ


1-شهادت امام مجتبي(ع)

در اين روز در سال 50ه امام مجتبي(ع)در سن47 سالگي در مدينه به شهادت رسيد.ولي اشهر بين علماي اماميه شهادت حضرت در28ماه صفر است.رسول خدا در مورد امام مجتبي فرموده اند:کسي که بر او بگريد کور نمي شودروزي که چشم ها نمي بيند،وکسي بر آن حضرت محزون باشد دلش محزون نمي شودروزي که دلها محزون است،..

-نسب شريف آن حضرت
از طرف مادر،جدشان خاتم الانبيا والمرسلين محمدبن عبدالله،جده شان جناب خديجه بنت خويلد ام المومنين است.


از طرف پذر جدشان سيد بطحا حضرت ابوطالب،جده شان جناب فقاطمه بنت اسد است.
پدر :مولي الموالي امير المومنين علي بن ابي طالب.مادر:سيده النسا فاطمه الزهرا

-عمر شريف آن حضرت

مشهور طبق روايات حضرت باقر و حضرت صادق عمر شريف آن حضرت 47سال وچند ماه بوده است.مناقب آل ابي طالب،ج44ص145

-شهادت آن حضرت
بعد از آتش بس بين حضرت و معاويه ،امام به مدينه باز گشتند و ده سال ذر آنجا بودند تا اينکه معاويه توسط جعده دختر اشعث کندي آن حضرت را مسموم کرد.مدت مسموميت حضرت چهل روز طول کشيد.هنگامي که ارتحال آن حضرت نزديک شد امام حسين را با ديگر فرزندان طلبيدندو ودايع امامت و کتب رسول خدا واميرالمومنين و سلاح آن حضرت را به امام حسين سپردند وبه آنچه اميرالمومنين به آن حضرت وصيت فرموده بودنداهل بيت وشيعيانش را وصيت فرمود که امام بعد از من برادرم امام حسين است،دستوراتش را اطاعت کنيد و از مخالفت با او بپرهيزيد.
سپس فرمود:شما را به خدا مي سپارم واو خليفه من بر شماست،چشمان مبارک خود را بست ودو دست وپا را دراز کرد و از دنيا رفت در حالي که مي فرمود:لا اله الاالله.


2-پرتوى از سيره و سيماى امام موسى کاظم(عليه السلام)


حضرت امام موسى بن جعفر(عليه السلام)، معروف به کاظم و باب الحوائج و عبد صالح در روز يکشنبه 7 صفر سال 128 قمرى در روستاى «ابواء»، دهى در بين مکّه و مدينه، متولّد گرديد.
نام مادر آن حضرت، حميده است.

آن حضرت در 25 رجب سال 183 قمرى، در زندان هارون الرّشيد عبّاسى در بغداد، در 55 سالگى به دستور هارون مسموم گرديد و به شهادت رسيد.

مرقد شريفش در کاظمين، نزديک بغداد، زيارتگاه شيفتگان حضرتش مي باشد.
امام موسى بن جعفر همان راه و روش پدرش حضرت صادق(عليه السلام) را بر محور برنامه ريزى فکرى و آگاهى عقيدتى و مبارزه با عقايد انحرافى، ادامه داد.

آن حضرت با دلائل استوار، بىمايگىِ افکار اِلحادى را نشان مىداد و منحرفان را به اشتباه راه و روششان آگاه مي ساخت.

کم کم جنبش فکرى امام(عليه السلام)درخشندگى يافت و قدرت علمىاش دانشمندان را تحت الشعاع خود قرار داد.

اين کار بر حاکمان حکومت عبّاسى سخت و گران آمد و به همين دليل با شيفتگان مکتبش با شدّت و فشار و شکنجه برخورد کردند.

از اين رو،امام کاظم(عليه السلام) به يکى از شاگردان معروفش به نام هشام هشدار داد به خاطر خطرهاى موجود، از سخن گفتن خوددارى کند و هشام هم تا هنگام مرگ خليفه از بحث و گفتگو خوددارى کرد.

ابن حجر هيتمى گويد:«موسى کاظم وارث علوم و دانش هاى پدر و داراى فضل و کمال او بود وى در پرتو عفو و گذشت و بردبارى فوق العاده که در رفتار با مردمِ نادانِ زمان از خود نشان داد، لقب کاظم يافت، و در زمان او هيچ کس در معارف الهى و دانش و بخشش به دستگاه ظلم و ستم عبّاسى موضع سلبى و منفى را در پيش گرفت و دستور داد تا شيعيان در دعاوى و منازعات خود، به دستگاه دولتى روى نيارند و به آنان شکايت نبرند و سعى کنند با قرار دادن قاضى تحکيم در ميان خويش، منازعات را فيصله دهند.

امام(عليه السلام) درباره حاکمان غاصب زمانش فرمود: «هر کس بقاى آنان را دوست داشته باشد از آنان است و هر کس از آنان باشد وارد آتش گردد.» بدين وسيله آن حضرت، خشم و نارضايتى خود را از حکومت هارون پياپى ابراز مىفرمود و همکارى با آنان را در هر صورت حرام ميدانست و اعتماد و تکيه بر آنان را منع مىکرد و مي فرمود: «برآنان که ستمکاراند تکيه مکنيد که گرفتار دوزخ مي شويد.»امام کاظم(عليه السلام)، على بن يقطين، يکى از ياران نزديک خويش را از اين فرمان استثنا کرد و اجازت داد تا منصب وزارت را در روزگار هارون عهده دار گردد و پيش از او، منصب زمامدارى را در ايّام مهدى بپذيرد.

او نزد امام موسى(عليه السلام)رفت و از او اجازت خواست تا استعفا دهد و منصب خود را ترک کند، امّا امام او را از اين کار بازداشت و به او گفت: «چنين مکن، برادران تو به سبب تو عزّت دارند و به تو افتخار مىکنند، شايد به يارى خدا بتوانى شکست ها را درمان کنى و دست بينوايى را بگيرى يا به دست تو، مخالفان خدا درهم شکسته شوند.

اى على! کفّاره و تاوان شما، خوبى کردن به برادران است، يک مورد را براى من تضمين کن، سه مورد را برايت تضمين مي کنم، نزد من ضامن شو که هر يک از دوستان ما را ديدى نياز او را برآورى و او را گرامى دارى و من ضامن مىشوم که هرگز سقف زندانى بر تو سايه نيفکند و دم هيچ شمشير به تو نرسد و هرگز فقر به سراى تو پاى نگذارد.

اى على! هر کس مؤمنى را شاد سازد، اوّل خداى را و دوم پيامبر را و در مرحله سوم ما را شاد کرده است.»

-صفات برجسته امام کاظم(عليه السلام)


حضرت امام موسى کاظم(عليه السلام) عابدترين و زاهدترين، فقيه ترين، سخىترين و کريمترين مردم زمان خود بود، هر گاه دو سوم از شب مي گذشت نمازهاى نافله را به جا مي آورد و تا سپيده صبح به نماز خواندن ادامه مي داد و هنگامى که وقت نماز صبح فرا مىرسيد، بعد از نماز شروع به دعا مي کرد و از ترس خدا آن چنان گريه مىکرد که تمام محاسن شريفش به اشک آميخته مي شد و هر گاه قرآن مىخواند مردم پيرامونش جمع مي شدند و از صداى خوش او لذّت مي بردند.
آن حضرت، صابر، صالح، امين و کاظم لقب يافته بود و به عبد صالح شناخته مىشد، و به خاطر تسلّط بر نفس و فروبردن خشم، به کاظم مشهور گرديد.
مردى از تبار عمر بن الخطاب در مدينه بود که او را مىآزرد و على(عليه السلام) را دشنام مىداد.
برخى از اطرافيان به حضرت گفتند: اجازه ده تا او را بکشيم، ولى حضرت به شدّت از اين کار نهى کرد و آنان را شديداً سرزنش فرمود.
روزى سراغ آن مرد را گرفت، گفتند: در اطراف مدينه، به کار زراعت مشغول است.
حضرت سوار بر الاغ خود وارد مزرعه وى شد.
آن مرد فرياد برآورد: زراعت ما را خراب مکن، ولى امام به حرکت خود در مزرعه ادامه داد وقتى به او رسيد، پياده شد و نزد وى نشست و با او به شوخى پرداخت، آن گاه به او فرمود: چقدر در زراعت خود از اين بابت زيان ديدى؟ گفت: صد دينار.
فرمود: حال انتظار دارى چه مبلغ از آن عايدت شود؟ گفت: من از غيب خبر ندارم.
امام به او فرمود: پرسيدم چه مبلغ از آن عايدت شود؟ گفت: انتظار دارم دويست دينار عايدم شود. امام به او سيصد دينار داد و فرمود: زراعت تو هم سر جايش هست. آن مرد برخاست و سر حضرت را بوسيد و رفت. امام به مسجد رفت و در آنجا آن مرد را ديد که نشسته است. وقتى آن حضرت را ديد، گفت: خداوند مىداند که رسالتش را در کجا قرار دهد. يارانش گرد آمدند و به او گفتند: داستان از چه قرار است، تو که تا حال خلاف اين را مىگفتى. او نيز به دشنام آنها و به دعا براى امام موسى(عليه السلام) پرداخت. امام(عليه السلام) نيز به اطرافيان خود که قصد کشتن او را داشتند فرمود: آيا کارى که شما مىخواستيد بکنيد بهتر بود يا کارى که من با اين مبلغ کردم؟و بسيارى از اين گونه روايات، که به اخلاق والا و سخاوت و شکيبايى آن حضرت بر سختيها و چشمپوشى ايشان از مال دنيا اشارت مىکند، نشانگر کمال انسانى و نهايت عفو و گذشت آن حضرت است.

آن حضرت، چهار سال يا هفت سال يا ده سال يا به قولى چهارده سال در زندان به سر برده است.
حضرت امام موسى کاظم، سى و هفت فرزند پسر و دختر از خود به جاى گذارده که والاترينشان حضرت على بن موسى الرّضا(عليه السلام) مي باشد.

nt> Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA yles DefLockedState="false” DefUnhideWhenUsed="true” DefSemiHidden="true” DefQFormat="false” DefPriority="99″ LatentStyleCount="267″> UnhideWhenUsed="false” QFormat="true” Name="heading 1″ />

“AR-SA"> -تحصیلات
حضرت آیت‏الله مرعشی در آغاز به تحصیل علوم جدید و بخشی از طب سنتی روی آورد و سپس به تحصیل علوم متداول حوزوی پرداخت. مقدمات ادبیات عرب را از محضر والد مکرّمش سید شمس الدین محمود مرعشی و عارف معروف شیخ مرتضی طالقانی آموخت. تجوید را از شیخ نورالدین شافعی بکتاشی، علم انساب را از مرحوم پدر و سید محمدرضا صائغ بحرانی و دیگران یاد گرفت. در علم تفسیر شاگرد شیخ محمد حسین شیرازی بود و فقه و اصول را نیز از وی و میرزا محمدعلی مدرسی چهاردهی رشتی، آقا میرزا محمود شیرازی، آقا شیخ محمدحسین تهرانی و نیز مسائل استدلالی این دو رشته از دانش حوزه را از محضر آقا ضیاء الدین عراقی و آیة‏الله‏ شیخ مهدی مازندرانی فرا گرفت و از دروس آیة‏الله‏ سید حسن صدر در فقه، حدیث، رجال و درایه و از حوزه پرفیض شیخ مهدی خالصی در اصول فقه استفاده شایان توجهی نمود. او در علم کلام از محضر محمد جواد بلاغی صاحب تفسیر آلاء الرحمن استفاده کرد.

سرانجام حضرت استاد در سال 1342 قمری براى زیارت مرقد مطهر امام رضا(ع) به ایران آمد و پس از زیارت مرقد امام رضا به تهران رفت و در حوزه علمیه تهران، نزد شیخ عبد النبى نوری، آقا حسین نجم آبادى، میرزا طاهر تنکابنى، میرزا مهدی آشتیانى و دیگر بزرگان به کسب علم پرداخت.

سال بعد، براى زیارت حضرت معصومه(س) به قم مشرف شد و به دستور آیت‏الله حائری در این شهر ماندگار شد و مدتى در درس ایشان و دیگر اساتید از جمله حضرات شیخ مهدی قمی، سید علی یثربی و علی اکبر حکمی کسب فیض نمود.

-سیاست حضرت آیت‏الله
ایشان که دخالت در سیاست را وظیفه شرعی و تکلیف دینی خود تلقّی می‏کرد، در غائله انجمنهای ایالتی و ولایتی از مرحوم امام خمینی حمایت نمود و در مواردی با صدور اعلامیه‏های مشترک یا مستقل نظر خویش را درباره مسائل کشور بیان می‏کرد.

در جریان دستگری امام خمینی نیز به دفاع از امام پرداخت و با صدور اعلامیه‏های شدیداللحنی آزادی بی‏قید و شرط ایشان و سایر محبوسین را خواستار گردید. آن گاه که امام به ترکیه تبعید گردید از راههای گوناگون با مراجع نجف ارتباط برقرار کرد و از آنان خواست در این مورد اقدامی بنمایند.

در سال 1356 ش که عوامل دست نشانده دستگاه ستم در روزنامه اطلاعات مقاله‏ای توهین‏آمیز علیه امام خمینی رحمه‏الله انتشار دادند، آیة‏الله‏ مرعشی همگام با سایر بزرگان در این باره موضع‏گیری سختی نمود. با بازگشت امام از پاریس، ایشان همگام با بنیان گذار نظام اسلامی ایران از هیچ گونه تلاشی دریغ نکرد.

در یک سخنرانی خطاب به کارگزاران نظام طاغوتی می‏گویند: “مبارزه ما با این کانونهای فساد، تبلیغات سوء و مصوّبات نارواست. همین دیروز کسی، نشریه‏ای از تبلیغات مسیحی را که در میان جوانهای تهران نشر شده آورده بود. آخر اگر مذهب جعفری رسمیت دارد، پس این تبلیغات سوء برای چیست! فِرَق ضاله از یک طرف، مسیحیها از سوی دیگر، پس روحانی هیچ نگوید و همین طور بنشیند. چقدر انسان صبر کند. تا حرف می‏زنی مجرمی. اندازه دارد بی‏انصافی.”

-وفات
سرانجام این مرجع بزرگ تقلید شیعه، در هفتم صفرالخیر سال 1411 قمری مصادف با هفتم شهریور سال 1369 شمسی، در سن 96 سالگی بر اثر سکته قلبی از دنیا رفت. و در ایران، لبنان و پاکستان سه روز عزای عمومی اعلام شد. در نهایت در روز جمعه نهم صفر، پیکر پاکش با حضور انبوهی از  مردم عاشق علم و عمل تشییع و در جوار کتابخانه بزرگش در شهر مقدس قم  به خاک سپرده شد.

4-آغاز سال2012

6 رویداد خبرساز دنیای فناوری در سال 2012

در حالی كه سال 2011 میلادی به پایان رسیده گمانه زنی در مورد رویدادهای مهم فناوری در سال 2012 آغاز شده، سؤالی كه در این مورد وجود دارد این است كه كدامیك از این رویدادها بیش از بقیه خبرساز خواهد شد.


برخی از رویدادهای تاثیرگذار عرصه فناوری در سال 2012 كه یا به طور قطع اتفاق خواهند افتاد یا احتمال وقوع آنها وجود دارد به شرح زیر است.
المپیك لندن زیرسایه دستاوردهای تازه صنعت آی‌تی
بدون شك برگزاری المپیك لندن به شركت های بزرگ فناوری در سراسر جهان امكان خواهد داد كه تازه ترین و پیشرفته ترین فناوری های خود را در معرض دید علاقمندان قرار دهند.
برنامه ریزی برای برگزاری این رویداد 7 سال قبل آغاز شده و 7 ماه دیگر شاهد كلید خوردن المپیك خواهیم بود. شركت های بزرگ آی سی تی تمام تلاششان را به عمل آورده اند تا المپیك بدون مشكل فنی و تكنیكی برگزار شود، اما شكی نیست كه هكرها هم در كمین نشسته اند و نهایت تلاش خود را برای سرقت اطلاعات حساس مربوط به مسابقات، دستبرد زدن به حساب های بانكی آنلاین مردم، اختلال در شبكه اینترنت و تلفن همراه و … به عمل خواهند آورد.

- خبرسازی های تازه اپل
بیش از یك سال است كه شایعاتی در مورد راه اندازی نسل جدیدی از تلویزیون توسط شركت اپل به گوش می رسد. پیش از این اپل با عرضه آی پاد دنیای موسیقی و سبك ماشهده فیلم و گوشی كردن به موسیقی را تحت تاثیر قرار داده بود و حال باید منتظر ماند و دید Apple TV كه تركیبی از تلویزیون و اینترنت محسوب می شود چه تاثیراتی به همراه می آورد. همچنین در سال 2012 آی پد 3 و آیفون 5 هم قرار است عرضه شوند.
-شبكه های نسل چهارم تلفن همراه
در روزهای پایانی سال 2011 تعدادی از اپراتورهای تلفن همراه تلاش برای راه اندازی شبكه های نسل چهارم تلفن همراه را آغاز كردند. در این زمینه تاخیرها و مشكلات فنی متعددی هم به وجود آمد كه امید می رود در سال 2012 برطرف شود.
در حالی كه كشورهایی مانند انگلستان در این زمینه از رقبا عقب افتاده اند در شرق آسیا، برخی كشورهای اروپای غربی و همین طور آمریكا گام های عملی زیادی در این زمینه برداشته شده است.
-احیای RIM و نوكیا
در حالی كه سال 2011 سال تلخی برای دو پیشكسوت دنیای تلفن همراه یعنی نوكیا و RIM بود، پیش بینی ها نشان می دهد این دو غول خسته در سال 2012 نفسی تازه كرده و با قدرت بیشتر در عرصه رقابت حاضر می شوند.
این دو شركت كه زمانی نبض بازار گوشی های همراه و هوشمند را در اختیار داشتند با همكاری با قدرت های دیگر عرصه فناوری مانند مایكروسافت تلاش خواهند كرد در سال 2012 بر اپل، گوگل و سامسونگ غلبه كنند.
-باتری با عمر طولانی
اگر چه این مورد یكی از پیش بینی های همیشگی پایان سال برای سال آینده میلادی است، اما امید به عرضه باتری كه بتواند بدون دردسر انرژی برق مورد نیاز یك لپ تاپ یا نوت بوك را برای كل روز تامین كند، در سال 2012 بیشتر از گذشته شده است.
در حال حاضر برای شارژ نگهداشتن یك لپ تاپ در كل روز باید باتری به اندازه یك جعبه كفش را به آن وصل كنید، اما امید می رود باتری های جدید بتوانند علیرغم ابعاد كوچكی كه دارند انرژی بیشتری در خود ذخیره كنند.
در این میان تغییرات نرم افزاری هم در طراحی سیستم عامل های جدید بی تاثیر نخواهد بود.
-فروش یاهو
بیش از دو سال است كه شایعاتی در مورد فروش یاهو به گوش می رسد. واقعیت این است كه این شركت روزهای خوبی را سپری نمی كند و كارول بارتز آخرین مدیرعامل پرسروصدای این شركت هم نتوانست آن را نجات دهد. با اخراج وی از یاهو ثابت شد باید منتظر باشیم تا مایكروسافت یا شركت بزرگ دیگری در دنیای فناوری با صرف چند میلیارد دلار پول آن را خریداری كند. مایكروسافت در سال 2008 برای خرید یاهو 44.6 میلیارد دلار پیشنهاد داده بود. البته این رقم مربوط به زمانی بود كه بحران اقتصادی تشدید نشده بود و یاهو هم شرایط ناامیدكننده امروز را نداشت.
این روزها باز هم شایعه خرید یاهو توسط مایكروسافت شنیده می شود و هیچ بعید نیست این شایعه در سال 2012 به واقعیت مبدل شود.

منابع:
گنجینه شهاب، شهاب الدین مرعشی نجفی، قم، کتابخانه عمومی آیت‏الله العظمی مرعشی نجفی.
شهاب شریعت، علی رفیعی، قم، کتابخانه عمومی آیت‏الله العظمی مرعشی نجفی.
کیهان فرهنگی، شماره دویست و چهارم.
نور علم، شماره سی و هفتم

تقویم شیعه



فرم در حال بارگذاری ...

محتواها

کاربران آنلاین

  • ذاكري

پخش زنده اماکن متبرکه

پخش زنده حرم

آمار

  • امروز: 716
  • دیروز: 2404
  • 7 روز قبل: 12538
  • 1 ماه قبل: 50696
  • کل بازدیدها: 1084404
Online User