سامانه وبلاگ مدارس
به مدرسه علمیه الزهراء(س) گلدشت خوش آمدید.
« سيره نبوى و گسترش سريع اسلامفرازهايي از صد وصيت نامه شهداي جنگ تحميلي »

كوچك‌ترين بناي مذهبي ايران

كوچك‌ترين بناي مذهبي ايران

  دوشنبه 17 مهر 1391 07:34, توسط حوزه علمیه الزهرا(س) گلدشت   , 498 کلمات  
موضوعات: خواندنی ها, اخبار

به هر گوشه اين سرزمين كه سفر كنيد، نشانه‌هايي از معماري اسلامي خواهيد ديد. مساجد، تكيه‌ها و حسينيه‌ها و امامزاده‌ها همگي جزئي جدايي‌ناپذير از معماري سنتي ايراني است. به هر حال حتي در دنياي امروز هم يكي از اصلي‌ترين انگيزه‌هاي سفر را مي‌توان زيارت و سفرهاي زيارتي دانست. در هر گوشه اين سرزمين نيز مي‌توان بقاع متبركه امامزادگاني را جستجو كرد كه هر يك نشان‌دهنده عمق علاقه و عشق مردمان اين سرزمين به آنان است.


تصور عمومي از امامزاده‌ها، گنبد و بارگاه عموما فيروزه‌اي رنگ و صحن آينه‌كاري شده است. در حوالي فيروزكوه، اما بناي امامزاده‌اي قرار دارد كه شايد بتوان آن را عجيب‌ترين نمونه اين بقاع متبركه در ايران دانست؛ امامزاده‌اي كه كل مساحت ساختمان آن حدود دو مترمربع و ارتفاعش نيز كمتر از دو متر است. در حقيقت اين بقعه در كنار بقعه‌اي بزرگ‌تر قرار گرفته كه بناي بزرگ‌تر متعلق به امامزاده ابراهيم رضا و بناي كوچك معروف به بقعه امامزاده قائم است.

براي ديدن و زيارت اين امامزادگان بايد به فيروز كوه سفر كنيد. آرامگاه متبرك اين امامزادگان در 41 كيلومتري فيروزكوه و در فاصله تقريبي 12 كيلومتري بخش ارجمند در قبرستان روستاي آسور واقع شده است.
بناي امامزاده ابراهيم رضا كه ساختمان بزرگ‌تري دارد، هشت ضلعي است. با توجه به پايه بنا به اين نتيجه مي‌رسيم كه مصالح به كار رفته در بنا لاشه سنگ و ملاط ساروج است. قسمت بيروني بنا با سيمان سفيد پوشيده شده و داراي يك گنبد مخروطي هشت ضلعي دو پوش است كه از بيرون مخروطي و از داخل حالت مقعر دارد و پوشش روي گنبد هم فلزي است.

فضاي داخلي بنا از گچ پوشيده شده و كف آن نيز موزائيك‌كاري شده است. در دو ضلع شرق و جنوب دو پنجره نورگير مشبك و در ديوار‌ها شش طاق‌نما مشاهده مي‌شود. ضريح چوبي منبت‌كاري شده امامزاده در وسط اتاق مقبره قرار گرفته است.
در صفحه 217 كتاب بقاع متبركه استان تهران ذكر شده نسب اين امامزاده به امام موسي كاظم(ع) مي‌رسد و درباره بقعه آن چنين مي‌نويسد:
«در نماي داخلي گنبد، در هر ضلع يك طاق‌نماي جناغي وجود دارد كه دو طاقچه كوچك مستطيل شكل آن با پنجره‌هاي چوبي مشبك تزئين شده است. همين نماي بيروني گنبد را طاق‌نماي جناعي، تزئين مي‌كند…»

در كنار بقعه امامزاده ابراهيم رضا، بناي امامزاده قائم قرار دارد كه مي‌توان آن را كوچك‌ترين بقعه مذهبي ايران دانست.
بناي اين بقعه شامل يك گنبد مخروطي است كه روي يك ساقه استوانه‌اي قرار دارد. بنا از لاشه سنگ و ساروج ساخته‌شده و قسمت خارجي آن را سيمانكاري كرده‌اند. كف بنا موزائيك شده است. ورودي اين بنا از طرف امامزاده ابراهيم رضاست.
قسمت داخلي پوشش گچ دارد و ضريح كوچك چوبي ساده در وسط آن قرار گرفته است. يك نورگير در ضلع شمال غربي ديده مي‌شود. گنبد بنا از خارج رك (مخروطي) و از داخل مقعر است.

در تمامي زواياي داخلي و خارجي بنا، هيچ اثري از تزئينات و شواهدي مانند كتيبه و… ديده نمي‌شود. متاسفانه در مورد نسب و تاريخچه اين امامزاده اطلاعاتي به دست نياورديم، اما اهالي محل اعتقاد دارند وي برادر امامزاده ابراهيم رضا است.


منبع:ناشناخته های ایران ،حسین دانایی


فرم در حال بارگذاری ...

محتواها

کاربران آنلاین

  • بحرکاظمي
  • دل تنگ نجف
  • زفاک
  • مریم

پخش زنده اماکن متبرکه

پخش زنده حرم

آمار

  • امروز: 707
  • دیروز: 2730
  • 7 روز قبل: 10981
  • 1 ماه قبل: 60390
  • کل بازدیدها: 1074596
Online User