سامانه وبلاگ مدارس
به مدرسه علمیه الزهراء(س) گلدشت خوش آمدید.
« برنامه ستارگان دانش با محوریت زندگی بانو امیننمايشگاه بين‌المللی مهدويت در جمكران »

قوانینی برای زندگی بهتر

قوانینی برای زندگی بهتر

  دوشنبه 22 خرداد 1391 12:01, توسط حوزه علمیه الزهرا(س) گلدشت   , 1 کلمات  
موضوعات: خواندنی ها, مذهبی


بدانید کی گوش بدهید و چه زمانی اقدام کنید

آنچه معمولاً از ما انتظار دارند این است که گوش شنوا داشته باشیم. انتظار دارند بنشینیم و به حرفهایشان گوش بدهیم. آنچه دیگران احتیاج دارند این است که کسانی با مهر و علاقه به صحبت هایشان گوش بدهند و در نهایت دوست دارند کسی به آنها بگوید: «راستی، چرا ناراحتی؟» همین اندازه هم کفایت می کند. به محض آنکه مشکل و حرفشان را می شنویم، صحبتشان تمام میشود.
این که بدانیم چه زمانی گوش بدهیم و چه زمانی اقدام کنیم، مهارت بسیار مفیدی است که باید در خود ایجاد نماییم.

style="color: #ff0000;">برای داشتن زندگی مشترک مشتاق باشید
باید برای زندگی کردن با هم شور و شوق داشته باشید. اشتیاق با هم بودن، نیازمند پیوند مستحکم است. نیازمند داشتن تجربه های مشترک است. باید احساسی از مهر و عشق داشته باشید تا شما را به دنبال هم بکشد. باید برای برقراری روابط بهتر تلاش کنید. باید رویاها، هدف ها، آرزوها و برنامه هایتان را با هم در میان بگذارید.
باید دقت و علاقه و توجه نشان بدهید. باید همچنان در عشق باقی بمانید. باید بخواهید شریک زندگیتان خوشبخت و موفق شود، به احساس شادی و نشاط برسد. باید زندگی مبتنی بر اعتماد و اطمینان متقابل، مسئولیت، سعادت به اتفاق میل و انگیزه کامل شدن باشد.
اگر میخواهید از زندگی مشترک خود بیشترین بهره برداری را بکنید، باید اینگونه باشد. همسرتان برای آن نیست که کمی با او گپ بزنید و بعد خسته و بی حوصله شوید. همسرتان با شماست تا شما را دوست بدارد و شما هم به او عشق بورزید. همسرتان با شماست زیرا باید با شما در رابطه باشد.
عاشقانه زندگی کنید
در روابط خود باید مؤدب، تشویق کننده، خلاق، محترم، اندیشمند و ملاحظه کار باشیم. باید به نیازهای شریک زندگی خود توجه داشته باشیم. این حق ماست که از خلوت برخوردار باشیم. این حق ماست که مورد احترام واقع شویم. این حق ماست که به ما احترام بگذارند و احساس حرمت نفس کنیم.
درباره شریک زندگی ما هم همین مطلب مصداق دارد. ملاحظه و رعایت، نکته مهمی است که باید آن را لحاظ کنیم. باید در خواسته ها، نیازها و آنچه که میخواهیم ملاحظه داشته باشیم. باید جانب ادب و نزاکت را رعایت کنیم.
صحبت کنید
صحبت کنید و به صحبت کردن با یکدیگر ادامه بدهید. وقتی مشکلی بروز میکند، با صحبت کردن است که میتوانیم از این مشکل بیرون بیاییم. وقتی خوشحال و هیجان¬زده هستیم، با صحبت کردن است که میتوانیم احساسمان را با همسرمان در میان بگذاریم. صحبت کردن به ما کمک میکند تا یکدیگر را درک کنیم، گوش بدهیم، احساسات خود را سهیم شویم، ارتباط برقرار کنیم.
البته مجبور نیستیم همه سکوت ها را پر کنیم، اما وقتی موضوع صحبت مطرح میشود، نکاتی است که باید به آن توجه داشت:
•  تصدیق کنید همسرتان با شما صحبت کرده است.
•  هر چند ثانیه یکبار نشان بدهید که بیدار، زنده، حاضر و علاقه مند هستید و به صحبتهای همسرتان توجه می¬کنید. می توانید با سر تکان دادن و یا حرکات چهره گوش دادن خود را نشان بدهید.
•  بدانید که صحبت کردن بخشی از وظیفه شما به عنوان یک همسر است و باید در این کار از توانمندی کافی برخوردار باشید.
•  با صحبت کردن اختلافات خود را حل و فصل کنید، و این در حالی است که سکوت کردن بر دامنه اختلافات می‌افزاید.
•  صحبت کردن شما را در کنار هم نگه می دارد. وقتی با هم آشنا شدید، مرتب صحبت می کردید.
مسلماً زمانی هم باید سکوت کرد، اما صحبت کردن اقدامی سالم، سازنده، از روی مهربانی، دوستانه، عاشقانه و تفریحی است. سکوت میتواند ملال آور باشد، میتواند مخرب و تهدید کننده باشد. البته کیفیت صحبتها هم با یکدیگر فرق میکند. دقت کنید صرفاً برای شکستن لحظات سکوت حرف نزنید. صحبت کردن باید هدف و منظوری را دنبال کند. از این رو، رفتاری معقولانه را به نمایش بگذارید.
به خلوت همسرتان احترام بگذارید
باید به خلوت همسرتان احترام بگذارید، به همین شکل که او هم باید به خلوت شما احترام بگذارد.
اگر همسرتان نمیخواهد درباره موضوعی با شما صحبت کند، این حق اوست که این کار را نکند و در این میان شما حق ندارید:
•  از او حرف بکشید.
•  او را تهدید کنید.
•  او را ارعاب احساسی کنید.
•  به او رشوه بدهید.
•  امتیازاتش را از او بگیرید.
•  سعی کنید به روشهای مختلف از ماجرا سر در بیاورید.
دقت کنید که هدفهای مشترک داشته باشید
بزرگراه زندگی ما در مواقعی از هم جدا میشود و اگر دقت کافی نکنید، برای همیشه میانتان فاصله می افتد. باید مطمئن شوید که هر دو از روی نقشه واحدی می خوانید. باید مراقب باشید که به مقصد واحدی برسید و حتی در صورت لزوم در یک جهت و یک مسیر حرکت کنید.
باید بدانید در نظر همسرتان هدفهای مشترک چه میتواند باشد. شما هم باید بدانید که به چه فکر میکنید. ممکن است میان شما و همسرتان دنیایی فاصله وجود داشته باشد. البته این امکان هم وجود دارد که نظرات نزدیک به هم داشته باشید. این را تنها در صورتی می فهمید که سئوال کنید، و آن سئوال باید به صورت مستقیم مطرح شود. در ضمن، باید میان هدف های مشترک و رویاهای مختلف تفاوت بگذارید. همه ما رویاهایی در سر داریم. باید با همسرتان حرف بزنید و بدانید که به کجا میخواهید برسید. کافی است بدانید هر دو در یک مسیر و جاده در حرکت هستید. نیازی نیست که همه جزئیات را در نظر بگیرید. کافی است که مسیر حرکتتان مشابه باشد و بخواهید به اتفاق از نقطه ای به نقطه دیگر برسید.
با همسرتان بهتر از رفتاری که با بهترین دوستتان دارید رفتار کنید
با همسر خود بهتر از بهترین دوست رفتار کردن موضوع مسلمی است. لازمه این کار مداخله نکردن در کارهای همسرتان و احترام گذاشتن به او است. زوجهایی وجود دارند که با هم مانند بچه های کوچک حرف میزنند، مدام غرکنند، با هم مشاجره دارند، از هم انتقاد می-کنند، اما با دوستان خود اینگونه برخورد نمیکنند.


منبع: قوانینی برای زندگی بهتر ، مترجم: مهدی قراچهداغی






فرم در حال بارگذاری ...

محتواها

کاربران آنلاین

  • دهقان

پخش زنده اماکن متبرکه

پخش زنده حرم

آمار

  • امروز: 665
  • دیروز: 916
  • 7 روز قبل: 11275
  • 1 ماه قبل: 48141
  • کل بازدیدها: 1093275
Online User