سامانه وبلاگ مدارس
به مدرسه علمیه الزهراء(س) گلدشت خوش آمدید.
« در تقدس توشهادت از نگاه تشیع »

عوامل تهدید کننده عفت وپاکدامنی

عوامل تهدید کننده عفت وپاکدامنی

  چهارشنبه 7 تیر 1391 08:03, توسط حوزه علمیه الزهرا(س) گلدشت   , 0 کلمات  
موضوعات: پایان نامه های طلاب


عفّت وجود حالتی است که نفس انسان را از چیره شدن شهوت مصون دارد. مفاهیم وابسته به آن حجاب،  حیا،  امنیّت،  صیانت و… مفاهیم متضاد آن فسق،  فجور و فحشا می باشد. عفّت اقسامی دارد ونگاه،  ذهن، کلام،  رفتار و تعاملات را هم شامل می شود. در دین اسلام،  آیات واحادیث متعدّدی در مورد عفّت  و اسوه های آن به دست ما رسیده است که همه نشان از اهمّیّت این بحث دارد.


عوامل فردی مانند هوای نفس،  مدگرایی،  عدم عزّت نفس و… به همراه عوامل اجتماعی مانند اختلاط زن و مرد،  بیکاری،  اعتیاد،  طلاق و… در تهدید عفّت خانواده ها نقش زیادی دارند. از جمله عوامل فرهنگی که عفّت را تهدید می کند تصاویر و فیلم ها وموسیقی های مبتذل، رواج فرهنگ غرب در ماهواره و…است. فقر،  توزیع ناعادلانه ی ثروت،  حرام خواری وفعّالیّت جریان های فاسد اقتصادی از جمله عوامل اقتصادیِ آسیب زا هستند. نقش عوامل سیاسی خارجی و داخلی هم در این مشکل کم رنگ نیست؛ عواملی مانند رسانه های جمعی بیگانگان،  ناتوی فرهنگی،  عدم تغذیّه ی صحیح سیاسی ـ عقیدتی جوانان و معیشت کارگزاران. در این راستا عواملی هستندکه چند بعدی اند و اگردریک دسته قرارداده شوند حقّ مطلب به طور کامل ادا نمی شود،  بنابراین جزء عوامل متفرّقه دسته بندی شده اند از جمله،  تأخیر در ازدواج،  روشنفکران مرعوب و مترجم فرهنگ غرب و… .
فواید مراعات عفاف عبارتند از: استحکام بنیاد خانواده، عزّت و سربلندی،  سلامت جسمی، حرمت بخشیدن به زن و… است و مضّرات بی عفّتی عبارتند از: ایجاد عقده های روانی،  احساس بی هویتّی و گرایش به نهیلیسم و پوزیتویسم،  ایجاد زمینه ی خشونت جسمی،  تزلزل خانواده ها و افزایش طلاق،  بلوغ زودرس جنسی،  فرزندان نامشروع و … است.توسعه ی فرهنگ ازدواج، زدودن عوامل تحریک کننده ی غریزه ی جنسی،  تنوّع پوشش، دشمن شناسی از جمله ی این راهکارها ست.
کلید واژه‌ها: عفت، پاکدامنی، خانواده، عفاف، فرهنگ.


محقق : راضیه شکرانی، مدرسه علمیه الزهرا گلدشت
استاد راهنما : خانم احترام رستمی
زمستان 1388


فرم در حال بارگذاری ...

محتواها

کاربران آنلاین

  • گلپونه
  • زینت

پخش زنده اماکن متبرکه

پخش زنده حرم

آمار

  • امروز: 1482
  • دیروز: 2730
  • 7 روز قبل: 10981
  • 1 ماه قبل: 60390
  • کل بازدیدها: 1074596
Online User