درباره انتخاب همسر چند تا مسئله هست كه باید مطرح بشود. یكی آثار و بركات ازدواج دوم: موانع ازدواج، سوم: همسر خوب كیست؟ چهارم: مجردها.
در بركات و آثار و ازدواج یك بركت ازدواج مسئله عزیزه جنسی و شهوت است كه آن دیگر گفتنی نیست. همه میدانند. اما بركات جنبی دارد یكی از بركاتش استقلال است.
دختر و پسری تو خانواده به خانواده وابسته هستند اما وقتی ازدواج كردند مستقل میشوند. استقلال یك ارزش است هم برای فرد و هم برای خانه. گاهی فرزند كوچولو دو سه ساله است سر سفره نسسته است میگوید قاشق را بده خودم بخورم به او میگویی نمیتوانی میریزی گریه میكند قاشق را پرتاب میكند. هر چه میگویی نمیتوانی، میگوید خودم. میگوییم خوب بگیر قاشق را به او میدهیم، قاشق را میزند تو غذا میریزد روی سرش تمام لباسش آلوده میشود میگویم دیدی گفتم نمیتوانی میگویم قاشق را به من بده او دوباره گریه میكند. این بچه میگوید، خودم، سر خودم بریزم و لباس خودم را خراب كنم بهتر است از كه به تو وابسته باشم.r />
این روحیه استقلال طلبی حتی در بچه هم هست میخواهد خودش باشد. با كمال تأسف بعضی از پدرها، مادرها میخواهند این بچه تا بزرگی مستقل نباشد. میگویند میخواهی اصلاح كنی برو این آرایشگاه برو این حمام، رنگ لباست این باشد یعنی اجاز عطسه و سرفه به بچههایشان نمیدهند. این بچهها بچههای فلجی بار میآیند. باید استقلال باشد و لو خراب كند. خراب كند كه مستقل بشود بهتر از این است كه خراب نكند و وابسته باشد. چون آدمی كه خراب میكند بعد از چند بار خراب كردن یاد میگیرد اما اگر وابسته باشد تا آخر عمرش وابسته است. استقلال در زندگی یك ارزش است كه در اثر ازدواج بوجود میآید.یكی از بركات ازدواج انس و آرامش است قرآن درباره ازدواج میگوید: ازدواج كنید «لِتَسْكُنُوا إِلَیْها» روم/21 تا سكینه و آرامش داشته باشید توسط همسر. انسان جوری آفریده شده است كه از تنهایی از بیكسی ناراحت است. میخواهد با یك كسی مأنوس بشود منتهی انس با چه كسی؟ انس با كسی كه غمخوار او باشد. انس با كسی كه متناسب با او باشد. انس با كسی كه او را درك كند. انس هم یك نیاز است.بگذارید مثال بچه را بزنیم. بچه گریه میكند. عروس و داماد تازه بچهدار شدهاند نمیدانند بچه چه میخواهد میگوید شاید تشنهآش است آب میدهند نمیخورد میگویند شاید تو قنداقش تیغی، سیخی، میخی باشد. قنداقهاش را باز میكنند میبینند چیزی نیست. نمیفهمند بچه چه میخواهد تا بچه را بغل كردند آرام میشود این بچه میخواهد بگوید نه گرسنهام نه تشنه. انس، «لِتَسْكُنُوا إِلَیْها» و لذا گاهی وقتها اصلاً قصه شهوت هم مطرح نیست. هر دو پیر هستند اما از تنهایی ناراحتند. یكی از دلایلی كه غربیها سگ دارند همین است من در اروپا به مترجم گفتم از این خانم بپرس چرا سگ داری؟ گفت بچهها من را رها میكنند و میروند اما این سگ تا آخر عمر با من هست. من مأنوسم. برای این خانم شهوت مطرح نبود. انس. و لذا بعضیها غیر از سگ، گربه بغل میكنند و گربه را میبوسند انس كاذب است.اینكه میگویند عارف كیست؟ عارف كسی است كه با خدا انس پیدا كند چون انس با خالق زیباییها كه پیدا كرد از یك واقعیتی پر میشود كه چیزهای دیگر خیلی پهلو او مهم نیست. عفت، یكی از بركات ازدواج حفظ عفت است. چهقدر خوب است شهرداری ما فرمانداری ما استانداریهای ما این تابلوها را تو خیابان بزنند ما چهقدر تابلوی جاروبرقی و پلوپز و زودپزو میز و مبل داریم. یك تابلو بزنند برای رضای خدا، برای ریا، برای خدا شعارش كنند، ازدواج را آسان كنید نصف گناهان كممیشود. از كجا میگویی؟!حدیث داریم قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص: «مَنْ تَزَوَّجَ فَقَدْ أَحْرَزَ نِصْفَ دِینِهِ فَلْیَتَّقِ اللَّهَ فِی النِّصْفِ الْبَاقِی» (أمالی طوسی،ص581) یعنی هر كسی ازدواج كند نصف دینش را حفظ كرده است. البته معنی حدیث این نیست كه دو تا زن بگیریم تا همه دین ما حفظ بشود بعضیجاها اگر دو تا زن بگیری كل دین از بین میرود. این هم برای این كه زنها خوشحال بشوند. آقایانی كه صیغه عقد را میخوانند تو صیغه عقد همه آخوندها تقریباً این حدیث را میخوانند. میگویند «مَنْ تَزَوَّجَ فَقَدْ أَحْرَزَ نِصْفَ دِینِهِ» نصف دنیش را حفظ كرده است.سوم: سلامتی، حفظ سلامتی ازدواج اگر كسی نكند حالت عصبی و ضعف اعصاب، تشنج، زخم معده، این هیجانها و تحریكاتی كه میشود و نمیتواند ارضاء كند. اینها بر روح او فشار میآورد و امراض گوناگونی دنبال دارد. خیلی از جوانها و دخترهایی كه بداخلاق هستند به خاطر این است كه ازدواج نكردهاند، تندخویی، تشنج، یأس، بعضی از افرادی كه دست به خودكشی میزنند به خاطر ترك ازدواج است. البته كار حرامی است و قطعاً جزایش جهنم است. بدبینی، گوشهگیری. به هر حال خطراتی كه ازدواج نكردن دارد، ضعف اعصاب، افسردگی، یأس، تشنج، تندخویی، بدبینی، سوء هاضمه، سردرد شدید، البته سر درد انواع دارد حالا هر كس سرش درد گرفت نرود ازدواج كند. میگفت گوشم درد میكند گفت برو بكش گفت چرا؟ گفت دندانم درد میكرد كشیدم. خیلی خوب دندانت درد میكرد كشیدی ولی گوشت درد كرد بكشی خوب نمیشود. یك نوع سر درد است كه دوایش ازدواج است.پنجم تولید نسل،یك آیهای داریم تو قرآن،از هنرهای قرآن این است. از هنرهای اسلام این است كه، شهوت و ازدواج و تقوی را به هم خیلی قشنگ مخلوط كرده است.چیزهایی را بوجود میآورد مثلاً میفرماید كه «نِساؤُكُمْ حَرْثٌ لَكُمْ فَأْتُوا حَرْثَكُمْ أَنَّى شِئْتُمْ وَ قَدِّمُوا لِأَنْفُسِكُمْ وَ اتَّقُوا اللَّهَ وَ اعْلَمُوا أَنَّكُمْ مُلاقُوهُ وَ بَشِّرِ الْمُؤْمِنینَ» بقره/223 این آیه ترجمهاش سكسی است تو تلویزیون نمیگویم، اما بعد میآید میگوید كه «وَ قَدِّمُوا لِأَنْفُسِكُمْ» این خیلی مهم است. عروس و داماد آمیزش جنسی كه میكنند باید مواظب باشند برای قیامتشان یك فكری بكنند. وقت هیجان شهوت میگوید فكر قیامت باش. مثل كسی شیرجه میرود میگوید غسل جمعه یادت نرود یعنی نمیگذارد این شیرجه حرام شود. یك كسی دارد آب به صورتش میزند، میگوید وضو یادت نرود. تو كه آب میریزی این آب را به قصد وضو بریز. همیشه با وضو باش. خیلیها صورتشان را میشویند و همیشه بیوضو هستند. یعنی هنر قرآن این است كه هیچ لذت مادی ا نمیگذارد حرام بشود.زنهایی كه هنر دارند از پوست پرتقال مربا درست میكنند. بیهنرهای آنها هم برنج رشت را خراب میكنند. هنر اسلام این است كه از هر مسئلهای یك خط معنوی میكشد. شما تو اداره پشت میزت نشستی از همین پشت میزت كانال بزن برای قیامت مراجع كه میآید با اخلاق با او رفتار كن كارش را راه بیانداز. امام كاظم علیهالسلام فرمود: اگر كسی مؤمنی را میتواند شاد كند. یعنی كارش را سریع و خوب انجام بده واقعاً اگر بگویند رسولالله پشت در است شما اینطور او را تحقیر میكنی؟! و كارمندهای دولت ما چهقدر خسارت كردهاند آنهایی كه میتوانستند دل مؤمنی را شاد كنند و كار مؤمنی را راه بیاندازند و نیانداختند.یك پزشك میتواند به من نسخه بدهد برای دو سه تومان پول میتواند پول را بگیرد اما برای پول كار نكند. نسخه را بنویسد پول هم بگیرد اما هدفش این باشد كه این شیخ مریض شده است من این شیخ را راه بیاندازم تا آخر عمر هر چه حدیث بخواند من در حدیثهایش شریك هستم میتواند با نسخهای كه مینویسد در تمام قرآن و حدیثی كه من میگویم شریك باشد. منتهی چهقدر خسارت است كه پزشك برای پول درس بدهد من آخوند میتوانم از منبرم قصد هدایت داشته باشم كه اگر كسی از حدیث من هدایت شد، چهقدر در كارهای خیرش میتوانم شریك باشم. اما حیف نیست هدفم پول باشد نمیگویم پول بگیرید، پول بگیرید، بشمارید اما برای پول كار نكنید.ما كه آمدیم اینجا نشستهایم همه نیاز به اكسیژن داریم. اما هیچكدام برای اكسیژن وارد مسجد نشدهایم انسان به پول نیاز دارد. بدون پول نمیشود زندگی كرد اما معنیاش این نیست كه هدفمان پول باشد. بدون اكسیژن نمیشود زندگی كرد اما هدف اكسیژن نیست اگر گفتند رفتی پای درس قرائتی! میگوید والله رفتم برای اكسیژن نه بابا بیاكسیژن نمیشود اما برای اكسیژن حركت نمیكنیم. ما بدون مادیات نمیشود.ابوالفضل العباس علیهالسلام كه برای خدا جنگ كرد در كربلا اسبش جو میخواهد یعنی بدون مادیات نمیشود اما ابوالفضل باید هدفش خدا باشد. مادیات، . . .در اوج شرایط شهوت میگوید از این شهوت هدفت ارضاء نباشد هدفت این نباشد كه لذت زودگذری باشد «وَ قَدِّمُوا لِأَنْفُسِكُمْ» هنر قرآن این است كه این آیه را چسبانده است به آیه آفرینش جنسی. تولید نسل منتهی ما حالا نمیگوییم دو تا سه تا، هر چه خدا قسمت كرد.ششم: پاداشهای الهی، اصلاًازدواج ثواب دارد كسی اگر ازدواج كند یك ركعت نمازش ثواب هفتاد ركعت نماز را دارد. خود ازدواج مقدس است.هفتم: توسعه عاطفه، آدمی كه ازدواج میكند عاطفهاش وسیع میشود. آدمی كه زن ندارد و شوهر ندارد آدم مجرد همهاش خودش را میبیند خودم، كتم، شلوارم، كیفم، كفشم، اما اگر ازدواج كرد میشود خودم و زنم، مادرزنم و بچهام و پدر زنم. یعنی یك خرده عاطفهاش از خودم میرود آنطرفتر این را میگوییم توسعه عاطفه، آدم مجرد خودبین است، آدم معمولی از خودبینی میآید بیرون. اینها كه چیزی را وقف میكنند معنایش این اس كه اینهها دیگر خودبین نیستند جامعهبین هستند. یعنی میگوید این باغ مال من باشد یا موقف باشد. میگوید این وقف باشد كه كل مردم استفاده كنند. آنوقت چه بركاتی دارد این وقفها. شما به آثار وقف فكر كردهاید؟ انسان حدود هفتاد درصد از بدنش آب است و بنده كه بچه كاشان هستم هفتاد درصد بدن من آب است و من آبِ, آب انبارهای كاشان را خوردم. آب انبارهای كاشان آبشان وقف است یعنی من هفتاد درصد از وجودم وقف است آن كسی كه مدرسه آن امام آن مجتهد آن مرجع، آنهای كه یك خوابگاهی را وقف دانشگاه میكنند. میگوید من یك خوابگاه میسازم برای دانشجوهای بیمسكن بعد تمام دیپلمههایی كه میآیند توش دكتر و مهندس میشوند و لیسانس و فوق لیسانس میگیرند. تمام خدمات ارزندهای كه بعداً میدهند پاداشش را آن كسی میبرد كه وقف كرده است و لذا چیزی را هم كه وقف میكنید وقف خاص نكنید. بعضیها میگویند این وقف این مسجد است. بابا!بگو وقف مردم.یك آیه داریم كه حضرت ابراهیم (ع) رفت یك وقف تنگی بكند خدا فرمود نه نه! اینطور قبول نیست. حضرت ابراهیم كعبه را ساخت و مكه را ساخت. گفت خدایا: «وَ ارْزُقْ أَهْلَهُ مِنَ الثَّمَراتِ مَنْ آمَنَ مِنْهُمْ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الْآخِرِ قالَ وَ مَنْ كَفَرَ فَأُمَتِّعُهُ قَلیلاً ثُمَّ أَضْطَرُّهُ إِلى عَذابِ النَّارِ وَ بِئْسَ الْمَصیرُ» بقره/126 یعنی خدایا اهل مكه را از ثمرات روزی كن «مَنْ آمَنَ» هر كسی دین دارد. خدایا هر كسی دین دارد چیز به او بده، خدا فرمود این رقمی نه معلوم میشود عاطفه تو توسعه زیاد پیدا نكرده است. بابا «وَ مَنْ كَفَرَ فَأُمَتِّعُهُ» آن هم كه كافر باشد به او میدهم بخورد. یعنی اینطور نباشد. دید شما وسیع باشد. بعضی از رؤسای هیئتها هستند میروی آبگوشت یا پلو بخوری میگوید آقا شما كه تو هیئت ماسینه نزدی اینطور نباشد كه این دیگ مال آن كسی است كه سینه زده است. یك مقداری بزرگتر، وسیعتر، . . . بعضی قهوهخانههای تو راه است. اگر پیاده شدی چلوكباب خوردی، میپرسی قبله كجاست میگوید سلام علیكم قبله از این طرف است اما اگر گفتید من شام خوردم قبله كدام طرف است. اصلاًحاضر نیست بگوید قبله كدام طرف است چون چلوكباب نخوردی. چهقدر اینها تنگنظر هستند. یكی از فوائد ازدواج توسعه عاطفه است.حضرت ابراهیم علیهالسلام گفت خدایا من مكه را ساختم به اهل مكه ثمرات بده از میوهها نصیب مردم بكن اما «مَنْ آمَنَ» هر كس دین دارد خدا پشت سرش فرمود این رقمی نه «وَ مَنْ كَفَرَ فَأُمَتِّعُهُ» آن هم كه كافر باشد یك متاعی به او میدهم. در بیابان كسی اشاره میكرد امام صادق فرمود بروید ببینید چه میگوید اصحاب دویدند گفتند آقا تشنه است گفت خوب به او آب بدهید گفتند آقا یهودی است فرمود مگر من از دینش پرسیدم یهودی باشد به او بدهید بخورد. روح بزرگ!هشتم: سلامتی جامعه اگر ازدواج زیاد بشود فساد در جامعه كم میشود ولگردهای آدمهای مجرد ولگرد هستند، بیشتر، بیشترین قتلها، بیشترین سرقتها و بیشترین تجاوز به عنف، بیشترین اعیتادها و خودكشیها، یعنی بخشی از اینها به خاطر مجردی و بیبندوباری است. یكی از فوائد ازدواج پر كردن ایام فراغت است.من یك كلمه به شما بگویم من مسئول مملكتی نیستم اما این حرف را گوش بدهید. برای تهاجم فرهنگی بهترین راه ازدواج است.چون آدم وقتی فراغت دارد دنبال فیلم بد و رفیق بد و اعتیاد، آدمی كه زن و بچه دارد میرود دنبال درآمد و یك لقمه نانی و لذا فرصت برای اینكه مورد تهاجم فرهنگی قرار بگیرد ندارد. قویترین و بهترین یا از بهترین راهها در برابر تهاجم فرهنگی ازدواج است. چه پول دارهایی میتوانند جوانهایی را داماد كنند چه افرادی میتوانند به چهار تا جوان وام بدهند ازدواج كنند. حكومت چه كارهایی برای ازدواج میتواندبكند خود ما چه كارهایی میتوانیم بكنیم. گیر هم تو خودمان است. حالا تو موانع خواهم گفت.دهم: مسائل عمران و آبادانی، اصلاً مسئله شهرسازی و خانه سازی از بركات ازدواج است یكی از بركات ازدواج تعلیم و تربیت است. چون آدم وقتی بچه دارد كتابهایی را مطالعه میكند برای بچهاش قصه میگوید راه و شیوههای تعلیم بچه، آموزش بچه، تمرین حوصله ببینید شما وقتی میروید لباس بشویید درست است كه هدف شما این است كه لباس بشویید اما غذایت هضم میشود زور بازو هم هست. آن كسی كه كار میكند هدفش كار است اما دنبال كار برای سلامتی او هم مفید است.از بركات ازدواج آیندهنگری است. خانمهایی كه دختر دارند دخترشان كه دو ساله شد فكر جمع كردن جهیزیه هستند آن كسی كه دختر ندارد میگوید جهیزیه برای چه كسی؟ وقتی آدم ازدواج كرد آیندهنگر میشود. برای پسرش برای دخترش.یكی از بركات ازدواج تلاش و كار و ابتكار بیشتر است. چون آدمی كه ازدواج نكرده است خرجش كم است. میگوید من همین كه دارم بس است. اما وقتی یك مشت نانخور پیدا كرد، مجبور است به كمیت و كیفیت كارش توجه بكند و اضافه بكند اینها بركات ازدواج است.البته هفت تا مال آقای ابراهیم امینی است كه از علمای قم است.امروز من یادداشت كردم از كتاب ایشان انتخاب همسر شش تایش هم از خود من است كه وقتی داشتم یادداشت میكردم دیدم چیزهای دیگر هم هست. حالا شما فكر كنید شاید چیزهای دیگر هم به ذهن شما بیاید. هیچوقت علم محدود نیست گاهی وقتها شاگردی در حرفهای استادش فكر كند و مشابه حرفهای استاش را بزند و گاهی اوقات ممكن است شاگرد یك چیزهایی به ذهنش بیاید كه به فكر استادش نیاد. این بركات ازدواج حالا برویم سراغ, موانع ازدواج:موانع ازدواج چیست؟ خودتان میدانید، تجملات یكی است من یك مثال بگویم، شما اگر گرسنهات باشد سفره پهن است نان هم هست بد نیست یك حدیث بخوانم، حدیث داریم سر سفره نان كه آمد منتظر چیز دیگر نباشید. نگویید هنوز خورشت نیامده، پلو كه نیامده است. حدیث داریم نان كه آمد شروع كنید. آدم اگر گرسنهاش باشد نان كه آمد شروع میكند. میگوید نه والله چون دسر نیامده من از نان خوردن معذورم این پیداست گرسنهات نیست. آدم اگر واقعاً خواسته باشد ازدواج كند منتظر این كه والله حالا ایشان دیپلم نگرفته است نیست. حالا آدم قبل از دیپلم ازدواج قبل از اینكه لیسانس بگیرید ازدواج كند. بعد چه میشود، پدر دختر خرج دختر را بدهد. پدر پسر هم خرج پسر را بدهد ولی بچه، بالاخره پسر و دختر قبل از ازدواج كجا غذا میخورند همان كسی كه غذایش را میدهد پدر است مادر است هر كسی است. آن كسی كه به دختر قبل از ازدواج غذا میدهد بعد از ازدواج هم غذا او را بدهد. بعد هم اینها فقط سعی كنند بچهدار نشوند. درسشان را بخوانند بعد كه تشكیل زندگی دادند بچهدار بشوند ولی بالاخره از هشتاد درصد از خطرها حفظ میشوند. برای سلامتی ایشان خیلی بركات دارد.چه اشكالی دارد و این كار را خیلیها تجربه كردهاند بنده هم تجربه كردهام دو تا از دخترانم دبیرستان میرفتند هر دو را در دوره دبیرستان شوهر دادم. منتهی ازدواج كرده بودند درس هم میخواندند پسر خانه پدرش بود دختر هم خانهی ما بود بعد هم وقتی تحصیلاتشان تمام شد رفتند تشكیل زندگی دادند. چه اشكالی دارد. چه فكر غلطی است میگوید نه چون كانادا نیست و پپسی نیست بنده غذا نمیخورم نه، معلوم میشود دروغ میگویی آدم گرسنه تا نان دید میخورد منتظر تجملات, میگوید والله چون چنگال نیامده نشستهام، بابا معلوم میشود گرسنهات نیست!یك قصه بگویم. قدیم بردهها را میبردند بازار میفروختند هر بردهای هنر داشت گرانتر بود. یك كسی رفت برده بخرد گفت این چند است مثلاً بردهای كه، در آن زمان دو هزار تومان بودند گفتند ده هزار تومان گفت مگر چه هنری دارد. گفتند این تشنهشناس است. تخصصش تشنهشناسی است. نگاه به یك كسی میكند میگوید این تشنه است. گفتند خوب این علم جدیدی است. این حق فنی است پول دادند برده را خریدند به هوای این كه پزی بدهد آوردش خانه و غذای چرب و شوری درست كرد مسئولین را هم دعوت كرد و آمدند سر سفره آب نگذاشت.اینها غذای چرب و شور را خوردند و گفتند آب، این برده نگاه كرد گفت دروغ میگوید. از آن طرف سفره، آب، آب. همه گفتند آب. گفت همه دروغ میگویند اینها جوسازی است اینها میخواهند امتحان كنند. من تشنهشناس هستم. یكی از اینها گفت گور پدر هر چه تشنهشناس است خودم پا میشوم. پا شد لیوان را برداشت برد بیرون. برده گفت ها! این تشنه است. آن كه مینشیند میگوید آب پیداست تشنهاش نیست.والله این هنوز كمدش جور نشده است. پیداست خیلی غصه دخترش را نمیخورد. پدری غصه دخترش را میخورد كه منتظر كمد و ملحفه نباشد. خانوادهای غصه بچههایشان را میخورند كه اصل بر ازدواج باشد تجملات بود، بود، نبود، نبود. داشتم میرفتم پشت یك كامیون نوشته بود شد، شد، نشد، نشد. به قدری خندهام گرفت و به قدری این سخن راننده كامیون در من اثر تربیتی كرد. خیلی جاها رفتم غصه بخورم بعد یاد آن كامیوندار افتادم. این شوفرهای كامیون چهقدر میتوانند فكر خوب داشته باشند. بعضیها هم چرت و پرت پشت ماشین مینویسند. اگر هر شوفر كامیون پشت كامیونش یك حرف خوب بنویسد اصلاً همه ایران میشود مدرسه! نرفتیم تو فكر اینكه آدم حسابی بشوم بعضیها حسابی هستند بعضیها هم حسابی نیستند. بعضیها هم كمحسابی هستند. یكی هم نوشته بود:من از عقرب نمیترسم ولی از سوسك میترسممن از دشمن نمیترسم ولی از دوست میترسماین چرت و پرت است. تو دوست بد گیرت آمد مردم كه دوستهایشان بد نیستند. این كه یك كسی از دوست كلاه سرش برود بردارد پشت ماشینش بنویسد كه هر دوست دارد یعنی دوستش عقرب است. این درست نیست مثل این كه آدم یكشنبه پول گم كند بگوید مرگ بر یكشنبهها، این درست نیست.تجملات یكی ازموانع است. توقعات یكی از موانع است. یك پدر زن خوب بگویم تو قرآن. جوانی میخواهد داماد شود اسم جوان حضرت موسی پدر خانمش یكی از انبیاء بنام حضرت شعیب حضرت شعیب میخواهد دخترش را بدهد به حضرت موسی. گفت خوب مهریه چهقدر گفت «وَ ما أُریدُ أَنْ أَشُقَّ عَلَیْكَ» قصص/27 یعنی من پدر زن نمیخواهم، اراده ندارم كه بر تو مشقت وارد كنم. تو را به مشقت نمیاندازم. چهقدر میتوانی بدهی؟ پدر زن، این آدم پدر زن است. اگر گفتند، سوال ایدئولوژیك، قرآن برای پدر زن آیه دارد بگو بله البته این را هم حفظ میكنید. توقعات را كم كنیم.مراسم عقد و عروسی. مراسم ساده باشد. به امید روزی كه هنرمندان صدا و سیما فیلمهایی بسازند تحت عنوان ازدواج آسان و تو تلویزیون نشان بدهند كه آسان میشود ازدواج كرد. ما ازدواج آسان هم داریم. ازدواج آسان غیر ازدواج ساده است.ساده نباشد باید عمیقاً تحقیق كرد. آخر بعضیها میگویند ازدواج آسان. تو تلفن من دیدم دختر خوبی است گفتم بیا با هم ازدواج كنیم. این قدرهم خوب نیست. یا تو پارك دیدمش با هم بستنی خوردیم. اینقدر آسانش هم خوب نیست. یعنی اینقدر آسان نباشد كه آدم دیگر هیچ تحقیقی نكند. عمیق صد در صد حتی آن عروس شیر كدام مادر را خورده است. شیر مادر اثر میكند. امیرالمومنین غیر از امام حسن و امام حسین یك پسر دیگر هم داشت آن پسر تو جنگ میترسید امیرالمومنین «أدركك عرق من أمك» (شرحنهجالبلاغه ابنابىالحدید،ج1،ص243) یعنی یك رگ از مادرت در تو هست. یعنی تو ترست از من نیست ارث از مادرت بردهای! پیداست شیر مادر تأثیر دارد. و لذا گفتهاند اگر زن ترسو است با او ازدواج نكنید. بچههایتان هم ترسو میشود. مراسم ساده.توقع مسكن مستقل، خانه شخصی دارد. من یك حرفی دارم به پدرهای دخترها تو این تهران این شهرها اصلاً چه كسی؟ شاید پنج درصد. ده درصد جوانها وقت ازدواج خانه شخصی داشتند. نود درصد بعد از ازدواج خانهدار شدند. مشكلاتی هست، حالا، . . . بعضیها واقعاً فقیرند. خوب این را قرآن میگوید «وَ لْیَسْتَعْفِفِ الَّذینَ لا یَجِدُونَ نِكاحاً» نور/33 آن كسی كه واقعاً پول ندارد، باید صبر كند. البته صبر كند. البته صبر كند. معنایش این نیست كه افراد پولدار یا حكومت یا دولت یا ملت، . . . الآن ما صندوقهای ازدواج داریم. موسساتی برای كمك به دختر و پسرها داریم. در خیلی از شهرها بنیاد ازدواج هست. صندوق ازدواج هست. وام ازدواج هست. یك جنب و جوشی شده است این باید عمومی بشود. آن كسی كه ندارد باید صبر كند اما آن كس كه دارد. پدر و مادر یا خانوادهای اگر میتواند دختر و پسرش را زود عروسش كند داماد كند. نكند, پدر و مادر در گناه شریك است. میشود به جای قالی روی موكت نشست. شما گناه نكن. اصلاً با خدا معامله كنید دخترها و پسرها با خدا معامله كنید بگویید خدایا داماد سراغم آمد قالی نداشت موكت داشت ولی برای این كه داماد و خودم گناه نكنم برای تقوی روی موكت مینشینم آن وقت ببینید خدا چه راههایی را باز میكند. قرآن قول میدهد میگوید «وَ مَنْ یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً وَ یَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لا یَحْتَسِبُ» طلاق/3-2 كسی اگر هدفش تقوی باشد در خط تقوی گام برمیدارد و متقی بشود از راه بیگمان به او میدهیم. شما نگو، من بردم روی موكت زندگی كنم، ماه عسل روی گونی؟ شما ماه عسل روی گونی زندگی كن. گنان نكن خدا قول داده است این قرآن است. «وَ مَنْ یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً وَ یَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لا یَحْتَسِبُ» كسی كه سعی كند گناه نكند و باتقوی باشد از راه بیگمان خدا به او روزی میدهد.ما رمز این كه گیر نفت و دلار و كامپیوتر و كارشناس و مدام روز به روز كارمان تاب میخورد هر چه هم مغزهای اقتصادی فكر میكنند بدتر میشود. چون خط ما گاهی تقوایش كمرنگ میشود. میگوییم نماز بخوانید میگوید والله آخر نماز، ده دقیقه از تولید كم میكند. بر پدر تولیدی كه جلوی نماز را بگیرد لعنت. بابا ده دقیقه نماز بخوان خداوند گفته است «وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَیْهِمْ بَرَكاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ» اعراف/96 اگر رفتید تو خط ایمان و تقوی «لَفَتَحْنا عَلَیْهِمْ بَرَكاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ» خدا قول داده اگر شما اهل ایمان و تقوی بودید به تو بركت میدهد. شما ایمان و تقوی را كنار گذاشتید میپرسید اصل اصول الدین چند تاست تولید، تولید، تولید، تولید، تولید، آن وقت چهارده تا استان سیل میآید هر چه تولید كردی میبرد، یا سیل میآید یا زلزل میآید. گیر ما این است كه سوراخ دعا را گم كردیم. قرآن میگوید: «وَ یا قَوْمِ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَیْهِ یُرْسِلِ السَّماءَ عَلَیْكُمْ مِدْراراً وَ یَزِدْكُمْ قُوَّةً إِلى قُوَّتِكُمْ وَ لا تَتَوَلَّوْا مُجْرِمینَ» هود/52 اگر توبه كنید و گناه نگنید و استغفار كنید. «یَزِدْكُمْ قُوَّةً إِلى قُوَّتِكُمْ» خدا زورتان را بیشتر میكند مگر این كه بگوییم خدا دروغ میگوید. العیاذ بالله خدا وعده داده است اگر گناه نكنید زورتان بیشتر میشود. امام به رزمندهها فرمود: شما معنویتتان كم شده است صدام قوی شده است. آخرهای جنگ.كشاورزان ما اگر زكات بدهند یك باران بموقع میآید جبران میكند همه زكاتی را كه دادهاند. میگوید من زكات بدهم خوب كم میشود. ملخ میآید! فرق میكند تا باران، بركت بیاید یا ملخ بیاید یا آفت بیاید. یك مقداری به اینها توجه كنیم. متأسفانه بسیاری از ما در ردههای مختلف به این مسائل توجه نمیكنیم به راننده میگوییم نگهدار نماز. میگوید والله من الآن زودتر برسم به ترمینال یك شیفت دیگر. به خاطر این كه یك شیفت مسافر كشی كند هر چه میگویند نماز راننده نگه نمیدارد. البته بعضی از ایشان بعد میبینند پنچر میشود حادثه پیش میآید دو ساعت میایستد. حالا ده دقیقه برای خدا نایستاد. دو ساعت مقابل یك سرگرد میایستد. آقای سرگرد غلط كردم معذرت میخواهم. جزای كسی كه در برابر خدا تعظیم نكند این است كه در مقابل سرگرد به التماس بیفتد. جزای كسی كه زكات ندهد این است كه سیل بیاید ببرد. جزای كسی كه مدام میگوید تولید و ده دقیقه نماز را تعطیل نمیكند این است كه یك مرتبه كارخانهاش ورشكست بشود.ما دوست نداریم اما خدا قول داده است. قول داده است كه اگر آمدید تو خط تقوی من كار تو را راه میاندازم. نیامدی شما خواهر و برادر كه تو خانه هستی پدران و مادران خیلی فكر خانه مستقل قالی چنین، ماشین چنین، حقوق چنین نباشند زندگی و ازدواج را ساده بگیرید تا دختر و پسرتان سالم بشود. برای رضای خدا گناه دختر و پسر كم بشود. خدا قول داده وضعتان را خوب كند مگر این كه شما در ایمانت به خدا شك داشته باشی. آخر بعضیها میگوید والله آخر ما ازدواج كنیم نان از كجا بیاوریم بخوریم. میدانی یعنی چه؟ معنایش این است كه اگر یكی باشم خدا زور دارد دو تا كه شدیم زور خدا كم میشود. اگر یكی باشیم خدا قادر رزق من را بدهد اما اگر دو تا شدیم دیگر قدرت خدا تمام میشود. آنهایی كه از ترس خرجی ازدواج نمیكنند ته دلش این است یعنی من یكی بودم دو تا شدم قدرت خدا تمام میشود. عقیده خیلی خطرناك است. حدیث داریم: «مَنْ تَرَكَ التَّزْوِیجَ مَخَافَةَ الْعَیْلَةِ فَقَدْ أَسَاءَ بِاللَّهِ الظَّنَّ» (كافی،ج5،ص330) كسی اگر ازدواج نكند از ترس خرجی «فَقَدْ أَسَاءَ بِاللَّهِ الظَّنَّ» زندگی ساده. چه اشكال دارد.اول دامادی خود بنده به بقال گفتم آقا ما آخر شب میآییم دانه انگور میخریم خواهش میكنیم به كسی كاری نداشته باش. چون با عروس نشستیم صحبت كردم گفتم ببین خوشه انگور كیلو پنج تومان است. دانهاش كیلو یك تومان. ما هم كه خوشه را درسته نمیخوریم باید كیلو پنج تومان بدهیم بعد دانه دانه كنیم بخوریم حالا این بقال تو جعبهاش دانه دانه شده است. میرفتیم دانه انگور میخریدیم و با عروس میخوردیم و زندگی میكردیم. بابا طوری نیست تو را به حضرت عباس همه خوشهها برای خوردن باید دانه بشود.یك پزهایی میدهیم. كمدش رنگ میزش نیست آخ چه خاكی بر سرمان كنیم. میگوییم چه شد؟ كمد رنگ میز نیست. حالا چه كنیم به داماد بگوییم دو هفته صبر كن. برای چه برای اینكه رنگ كمد، . . . میخواهد جهیزیه تهیه كند. میخواهد گل پشتی و بشقابها یكی باشد. و به خاطر این كه اینطور نیست چه بلایی سر خودش میآورد. حالا كسی كه با بشقاب غذا میخورد نمیآید بگوید كه این گل با آن گل با آن گل سه پر بود آن چهار پر است. بابا پلویش را میخورد و میرود. چرا ما اسیر گل اسیر دانه انگور اسیر موكت و قالی. جوانی ما میسوزد. سلامتی ما میسوزد دین ما میسوزد دنیای ما میسوزد، آخرتمان میسوزد معطل الكی، حیف كه فیلمسازان ما برای ازدواج ساده فیلمخوبی كم ساختهاند حیف كه ازدواجهای ساده را فیلمبرداری نكردند. اینقدر میشود راحت زندگی شیرین كرد. خدا میداند با حقوق كم زندگی شیرین میتوان كرد و خوشی هم تو پول نیست. اینقدر با درآمدهای كم زندگیهایشان شیرین است و اینقدر درآمدهای بالا زندگیهایشان پر از نكبت است. بگو خدایا من برای اینكه گناه نكنم وارد زندگی شدم تو كمك كن زندگی من شیرین بشود. از خدا شیرین بخواهید پول نخواهید و لذا حدیث هم داریم كه دعا كه میكنید بگویید خدایا خودش را میخواهم وسیلهاش را نمیخواهم مثلاً برای حج دعا میكنید بگویید «اللّهُمَّ ارْزُقْنِی حَجَّ بَیْتِكَ الْحَرَام» خدای حج میخواهم بروم نگو «اللّهُمَّ ارْزُقْنِی اسكناس تا بروم مكه» یك وقت میبینی اسكناس هست اما مكه نیست. خیلیها طناب دارند آب ندارند. بگو خدایا آب میخواهم ما میگوییم خدایا طناب. اگر ما با این خانواده ازدواج كنیم این یك پدر زن، . . . داشتیم .به جوان گفتند چرا داماد نمیشوی رفیقش گفت این دنبال یك دختری میگردد كه پدرزنش سه تا شرط داشته باشد گفتم سه تا شرط چیست؟ گفت یك پول دو میلیاردر سه دو دفعه هم سكته ناقص كرده باشد. كه تا این داماد این شد، سكته سوم و تكی كند به ارث پدر زن! كسی كه خوشی را پدرزن پیر سكته كننده میخواهد این توكلش كم است. ما در ایمانمان میلنگیم. ایمان اگر قوی باشد همه مشكلات حل میشود.خدایا توكل و ایمان ما را زیاد بفرما،به كشاورزان ما توفیق پرداخت زكات. به بازاریهای ما توفیق پرداخت خمس، به خانوادههای ما توفیق اقدام به ازدواج به عروس و دامادهایی كه همسر دارند توفیق سلامتی و خوشی به مجردان ما همسر خوب به بیخانههای ما مسكن خوب به بیبچههای ما بچه خوب به بیسوادان ما سواد به بیدینان ما دین. به تفرقهها وحدت، مرضا شفا باقی اسرا آزادبفرما.«والسلام علیكم و رحمة الله و بركاته»