زهد خویشتنداری از ارتکاب نارواها و خودداری از ناسپاسیهاست چنان که پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله وسلم فرمودند: زاهد کسی است که در هنگام دستیابی به موارد مشروع و حلال، خود را گم نکند و در صورت فراهم آمدن زمینهی ارتکاب حرام، صبر و خویشتنداری را از دست ندهد و دست به گناه نزند.»
خداوند در قرآن، انسان را نسبت به بیرغبتی به دنیا سفارش نموده و آنرا مایهی سعادت دنیوی و اخروی شمرده است و همچنین روایات عدیدهای نیز در این زمینه از جانب ائمه علیهمالسلام به ما رسیده است. زهد و سادهزیستی امری عام و فراگیر است و اختصاص به دین و مذهب خاصی ندارد.برای زهد و سادهزیستی آثار فردی و اجتماعی متعددی ذکر شده از جمله دنیاگریزی، عدم اسراف و … که توجه به این آثار زندگی را به سمت خوشبختی و آرامش رهنمون میسازد. زهد رابطهی مستقیمی با پیشرفت علم و تکنولوژی دارد چرا که اسلامستیزان، زهد و سادهزیستی را به تنبلی و عدم پیشرفت نسبت دادهاند اما کدام آئین و مکتب همچون اسلام توصیه و تشویق به فراگیری علم و کسب معرفت دارد. پیشوایان الهی در عین سادهزیستی از نظر ظاهری کاملاً آراسته بودند. البته آراستگی ایشان، آرایش اسرافکاران و مستکبران نبود ولی آنان از نظر رنگ و لباس، پاکیزگی و معطر بودن برای مخاطبان جذابیت خاصی داشتند.
کلیدواژههای به کار رفته در این تحقیق عبارت است از: 1-پارسایی. 2-تجملگرایی. 3-تجمل. 4-ریاضت. 5-ثروت.
محقق : الهام پاداش، مدرسه علمیه الزهرا گلدشت
استاد راهنما : خانم زهرا گورویی
پاییز 1390