« تعریف انتظار فرج به وسیله ضد آن | مشکلات, راه ورود خدا به زندگی است... » |
از روایات چنین فهمیده میشود که انتظار فرج آمادگی یافتن و زمینه سازی برای ظهور امام مهدی است. بنابراین انتظار با نشستن و دست روی دست گذاشتن نمیسازد، انتظار فرج با چشم به در دوختن و حسرت خوردن تمام نمیشود بلکه در حقیقت انتظار، حرکت، نشاط و شور آفرین نهفته است مقام معظم رهبری آقای خامنهای در سخنرانی خود در نیمه شعبان سال 1387 هـ.ش چنین فرمودند:
[حقیقت] انتظار فرج به عنوان عبارت اُخرای انتظار ظهور، این است که مؤمن به اسلام، مؤمن به مذهب و اهل بیت وضعیتی را که در دنیای واقعی وجود دارد، عقده و گره در زندگی بشر میشناسد.
… انتظار یعنی قانع نشدن، قبول نکردن وضع موجود زندگی انسان و تلاش برای رسیدن به وضع مطلوب، که مسلم است این وضع مطلوب با دست قدرتمند ولی خدا، حضرت حجت بن الحسن، مهدی صاحب زمان(ع) ہتحقق پیدا خواهد کرد. باید خود را به عنوان یک سرباز، به عنوان انسانی که حاضر است برای آن چنان شرائطی مجاهدت کند، آماده کنیم.
انتظار فرج معنایش این نیست که انسان بنشیند، دست به هیچ کاری نزند، هیچ اصلاحی را وجهة همت خود نکند، صرفاً دل خوش کند به این که ما منتظر امام زمان (ع)هستیم. این که انتظار نیست، انتظار چیست؟ انتظار دست قاهر قدرتمند الهی ملکوتی است که باید بیاید و با کمک همین انسانها را بنده واقعی خدا بکند باید برای این کار آماده بود. تشکیل نظام جمهوری اسلامی یکی از مقدمات این حرکت عظیم تاریخی است. هر اقدامی در جهت استقرار عدالت، یک قدم به سمت آن هدف والاست، انتظار معنایش این است. انتظار حرکت است؛ انتظار سکون نیست؛ انتظار رها کردن و نشستن برای این که کار به خودی خود صورت بگیرد، نیست. انتظار حرکت است. انتظار آمادگی است. این آمادگی را باید در وجود خودمان در محیط پیرامون خودمان حفظ کنیم.
این که در روایات مذکور، انتظار به عنوان بهترین عمل و عبادت یاد شده، و ارزش آن همچون جنگیدن با دشمن در رکاب پیامبر اکرم (ع) و قرار گرفتن در ستاد مرکزی ارتش حضرت مهدی (عج) تبیین شده، به روشنی بیانگر آن است که انتظار به معنای حضور پیگیر و فعّال در صحنههای دفاع از انقلاب و ارزشها، و حرکتهای توحیدی و انقلابی است، نه انتظار ذهنی و گوشه نشینی و همواره به یاد ذهنی امام زمان بودن.
حقیقت انتظار فرج آن است که انسان منتظر، لحظه به لحظه و آن به آن منتظر ظهور صاحب الامر باشد.
در روایتی از زبان شریف امام صادق (ع)این کونه آمده است:«تَوَقَّع أَمرَ صاحِبِک لَیلَکَ و نَهارَکَ»؛ شب و روز در انتظار آمدن امام زمان(ع) باش. نه سالی یک بار،نه هفته ای یک بار؛نه روزی یک بار؛هر لحظه و هر آن ،در انتظار آمدن حضرت باش !
در این جا،این پرسش پیش می آید که چگونه باید در هر لحظه و هر آن چشم به راه امام زمان بود،در حالی که روایت هایی داریم که صیحه ی آسمانی در ماه مبارک رمضان زده میشود. یعنی حضرت جبرائیل، میان آسمان و زمین صیحه میزند، که امام زمان(ع) ظهور کرده است؛ اما در ماه مبارک رمضان بودن این صیحه، از نشانه های حتمی و صد در صد نخواهد بود؛ممکن است در غیر ماه مبارک رمضان باشد
همین طور دهها علامت دیگر،مانند نشانه هایی که درباره ی ایران،بویژه قم گفته شده است ،این ها همه از علامتهای غیر حتمی اند که ممکن است رخ بدهد و ممکن است واقع نشوند
بنابراین در روایات وارد شده است که: «لا یأتیکُم إلّا بَغتَةً :آن حضرت(ع) ناگهان و یک مرتبه ظهور می فرمایند»؛ نه این که بنشینند تا ماه مبارک رمضانی رخ بدهد و بیایند.به همین سبب فرمودند: «شب و روز در انتظار آمدن امام زمان باش!»
دعای «الهی عظم البلا …»را که می خوانیم،به این جمله ها می رسیم: «خدایا!امام زمان ما را بفرست » کی؟در ماه مبارک رمضان و پس از صیحه ی آسمانی؟!نه؛((کَلَمحِ البصر أو هو أقرب:در یک چشم به هم زدن یا کمتر از این زمان» لمح،یعنی اشاره؛اشاره ی چشم-با پلک زدن یا بی پلک زدن-چه اندازه زمان لازم دارد؟
انسان در چنین انتظاری باید باشد؛نه یک بار در طول سال؛نه یک بار در طول هفته؛نه یک بار در طول روز.
دیدگاهها در مورد انتظار فرج
الف)انتظار فرج در قرآن
از نظر اسلام، قرآن و مسلمانان مسأله انتظار و امید به آینده و حاکمیت مطلق حق در تمام جهان در آخر زمان یکی از مسائل حیاتی اسلام است و قرآن کریم با قاطعیت هر چه تمامتر این مسأله را به عنوان یک وعده تخلف ناپذیر الهی مطرح نموده و در کمال صراحت، پیروزی نهایی ایمان اسلامی و آینده درخشان آیین پاک محمدی را به مسلمانان نوید داده و جای هیچ گونه شک و تردید و ابهام برای احدی باقی نگذارده است در این زمینه آیات بسیاری در قرآن کریم وارد شده که برای نمونه برخی از آنها در اینجا آورده میشود:
منبع:سایت موعود ،ماهنامه پاسدار ،بحار الانوار،ج95 ،ص159
فرم در حال بارگذاری ...