سامانه وبلاگ مدارس
به مدرسه علمیه الزهراء(س) گلدشت خوش آمدید.
« تعریف انتظار فرج به وسیله ضد آنمشکلات, راه ورود خدا به زندگی است... »

حقیقت انتظار فرج

حقیقت انتظار فرج

  دوشنبه 8 خرداد 1391 10:27, توسط حوزه علمیه الزهرا(س) گلدشت   , 7 کلمات  
موضوعات: فرهنگ مهدویت و انتظار در فضای مجازی


از روایات چنین فهمیده می‌شود که انتظار فرج آمادگی یافتن و زمینه سازی برای ظهور امام مهدی است.  بنابراین انتظار با نشستن و دست روی دست گذاشتن نمی‌سازد، انتظار فرج با چشم به در دوختن و حسرت خوردن تمام نمی‌شود بلکه در حقیقت انتظار، حرکت، نشاط و شور آفرین نهفته است مقام معظم رهبری آقای خامنه‌ای در سخنرانی خود در نیمه شعبان سال 1387 هـ.ش چنین فرمودند:


[حقیقت] انتظار فرج به عنوان عبارت اُخرای انتظار ظهور، این است که مؤمن به اسلام، مؤمن به مذهب و اهل بیت  وضعیتی را که در دنیای واقعی وجود دارد، عقده و گره در زندگی بشر می‌شناسد.
… انتظار یعنی قانع نشدن، قبول نکردن وضع موجود زندگی انسان و تلاش برای رسیدن به وضع مطلوب، که مسلم است این وضع مطلوب با دست قدرتمند ولی خدا، حضرت حجت بن الحسن، مهدی صاحب زمان(ع) ہتحقق پیدا خواهد کرد. باید خود را به عنوان یک سرباز، به عنوان انسانی که حاضر است برای آن چنان شرائطی مجاهدت کند، آماده کنیم.
انتظار فرج معنایش این نیست که انسان بنشیند، دست به هیچ کاری نزند، هیچ اصلاحی را وجهة همت خود نکند، صرفاً دل خوش کند به این که ما منتظر امام زمان (ع)هستیم. این که انتظار نیست، انتظار چیست؟ انتظار دست قاهر قدرتمند الهی ملکوتی است که باید بیاید و با کمک همین انسان‌ها را بنده واقعی خدا بکند باید برای این کار آماده بود. تشکیل نظام جمهوری اسلامی یکی از مقدمات این حرکت عظیم تاریخی است. هر اقدامی در جهت استقرار عدالت، یک قدم به سمت آن هدف والاست، انتظار معنایش این است. انتظار حرکت است؛ انتظار سکون نیست؛ انتظار رها کردن و نشستن برای این که کار به خودی خود صورت بگیرد، نیست. انتظار حرکت است. انتظار آمادگی است. این آمادگی را باید در وجود خودمان در محیط پیرامون خودمان حفظ کنیم.
این که در روایات مذکور، انتظار به عنوان بهترین عمل و عبادت یاد شده، و ارزش آن همچون جنگیدن با دشمن در رکاب پیامبر اکرم (ع) و قرار گرفتن در ستاد مرکزی ارتش حضرت مهدی (عج) تبیین شده، به روشنی بیانگر آن است که انتظار به معنای حضور پی‌گیر و فعّال در صحنه‌های دفاع از انقلاب و ارزش‌ها، و حرکت‌های توحیدی و انقلابی است، نه انتظار ذهنی و گوشه نشینی و همواره به یاد ذهنی امام زمان بودن.
حقیقت انتظار فرج آن است که انسان منتظر، لحظه به لحظه و آن به آن منتظر ظهور صاحب الامر باشد.
در روایتی از زبان شریف امام صادق (ع)این کونه آمده است:«تَوَقَّع أَمرَ صاحِبِک لَیلَکَ و نَهارَکَ»؛ شب و روز در انتظار آمدن امام زمان(ع)  باش. نه سالی یک بار،نه هفته ای یک بار؛نه روزی یک بار؛هر لحظه و هر آن ،در انتظار آمدن حضرت باش !
در این جا،این پرسش پیش می آید که چگونه باید در هر لحظه و هر آن چشم به راه امام زمان بود،در حالی که روایت هایی داریم که صیحه ی آسمانی  در ماه مبارک رمضان زده  می‌شود. یعنی حضرت جبرائیل، میان آسمان و زمین صیحه می‌زند، که امام زمان(ع) ظهور کرده است؛ اما در ماه مبارک رمضان بودن این صیحه، از نشانه های حتمی و صد در صد نخواهد بود؛ممکن است در غیر ماه مبارک رمضان باشد
همین طور ده‌ها علامت دیگر،مانند نشانه هایی که درباره ی ایران،بویژه قم گفته شده است  ،این ها همه از علامتهای غیر حتمی اند که ممکن است رخ بدهد و ممکن است واقع نشوند
بنابراین در روایات وارد شده است که: «لا یأتیکُم إلّا بَغتَةً :آن حضرت(ع) ناگهان و یک مرتبه ظهور می فرمایند»؛ نه این که بنشینند تا ماه مبارک رمضانی رخ بدهد و بیایند.به همین سبب فرمودند: «شب و روز در انتظار آمدن امام زمان باش!»
دعای «الهی عظم البلا …»را که می خوانیم،به این جمله ها می رسیم: «خدایا!امام زمان ما را بفرست » کی؟در ماه مبارک رمضان و پس از صیحه ی آسمانی؟!نه؛((کَلَمحِ البصر أو هو أقرب:در یک چشم به هم زدن یا کمتر از این زمان» لمح،یعنی اشاره؛اشاره ی چشم-با پلک زدن یا بی پلک زدن-چه اندازه زمان لازم دارد؟
انسان در چنین انتظاری باید باشد؛نه یک بار در طول سال؛نه یک بار در طول هفته؛نه یک بار در طول روز.
دیدگاه‌ها در مورد انتظار فرج
الف)انتظار فرج در قرآن
از نظر اسلام، قرآن و مسلمانان مسأله انتظار و امید به آینده و حاکمیت مطلق حق در تمام جهان در آخر زمان یکی از مسائل حیاتی اسلام است و قرآن کریم با قاطعیت هر چه تمام‌تر این مسأله را به عنوان یک وعده تخلف ناپذیر الهی مطرح نموده و در کمال صراحت، پیروزی نهایی ایمان اسلامی و آینده درخشان آیین پاک محمدی را به مسلمانان نوید داده و جای هیچ گونه شک و تردید و ابهام برای احدی باقی نگذارده است در این زمینه آیات بسیاری در قرآن کریم وارد شده که برای نمونه برخی از آنها در اینجا آورده می‌شود:

="font-size: small;">
1-در سوره توبه آیه 33 در مورد جهانی شدن آیین اسلام و غلبه این دین مبین بر همه ادیان جهان چنین آمده است: « هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ »
او کسی است که پیامبر خود را با هدایت و دین حق فرستاد تا دین حق را بر تمام ادیان غالب و پیروز گرداند. اگر چه مشرکان کرامت داشته باشند.
2-در سوره انبیاء آیات 106-105 در رابطه با وعده‌ای که خداوند به بندگان صالح و شایسته خود در مورد فرمانروایی آنان بر تمام جهان داده است چنین اآمده است: « وَلَقَدْ كَتَبْنَا فِي الزَّبُورِ مِن بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ»
(ما پس از تورات در کتاب زبور چنین نوشتیم که در آینده، صالحان و پاکان وارثان زمین خواهند بود.)
3-در سوره قصص آیه 5 در مورد آینده مستضعفان و حکومت آنان بر سر تاسر کره خاکی چنین آمده است:
« وَنُرِيدُ أَن نَّمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ »
(و ما اراده کردیم بر آنها که در روی زمین به ضعف کشیده شده‌اند سنت نهاده و آنان را پیشوایان و وارثان زمین قرار دهیم.)
4-در سوره غافر آیه 51 در مورد این که خداوند قطعاً فرستادگان خود را یاری نمود چنین آمده است.
« إِنَّا لَنَنصُرُ رُسُلَنَا وَالَّذِينَ آمَنُوا فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَيَوْمَ يَقُومُ الْأَشْهَادُ »
(به طور قطع و یقین، ما پیامبران و کسانی را که ایمان آوردند در زندگی دنیا و روزی که شاهدان (حضرت معصومین علیهم السلام) بپاخیزند یاری می‌نماییم.)
از مجموع آیات یاد شده به خوبی استفاده می‌شود که جهان روزی را در پیش دارد که حکومت مطلق دنیا به دست پاکان و صالحان و افراد با ایمان خواهد افتاد و طبق روایات و نویدهای تمام انبیای الهی آن عصر درخشان و روزگار طلایی که مورد انتظار بشر و همه مسلمانان و شیعیان جهان است، همان روز قیام منجی عالم بشر و دوران پرشکوه ظهور مبارک مهدی موعود (ع) خواهد بود.


منبع:سایت موعود ،ماهنامه پاسدار ،بحار الانوار،ج95 ،ص159


فرم در حال بارگذاری ...

محتواها

کاربران آنلاین

پخش زنده اماکن متبرکه

پخش زنده حرم

آمار

  • امروز: 2
  • دیروز: 2730
  • 7 روز قبل: 10981
  • 1 ماه قبل: 60390
  • کل بازدیدها: 1074596
Online User