سامانه وبلاگ مدارس
به مدرسه علمیه الزهراء(س) گلدشت خوش آمدید.
« از ولادت تا شهادت حضرت علی اصغردر فضیلت و اعمال شب و روز جمعه »

۱۸ فروردین روز جهانی بهداشت

۱۸ فروردین روز جهانی بهداشت

  جمعه 18 فروردین 1396 00:37, توسط حوزه علمیه الزهرا(س) گلدشت   , 1018 کلمات  
موضوعات: روز شمار تاریخ

سازمان بهداشت جهانی که در شهر ژنو پایتخت سویس قرار دارد از موسسات وابسته به سازمان ملل است .
در کنفرانس سانفرانسیسکو در سال ۱۹۴۶ تصمیم به تشکیل یک کنفرانس بین المللی بهداشت گرفته شد که اساسنامه آن در هفتم آوریل سال ۱۹۴۸ ، در نیویورک تنظیم و تصویب شد و اولین انجمن بهداشت جهانی اقدام به انتخاب روزی از سال به نام ” روز جهانی بهداشت ” نمود . در ژوئن همان سال اولین مجمع عمومی سازمان بهداشت جهانی در ژنو با حضور نمایندگان ۶۱ کشور جهان تشکیل شد .
از سال ۱۹۵۰ ، ۷ آوریل ( ۷ April ) هر سال ، با نام روز جهانی بهداشت در سراسر دنیا جشن گرفته می‌ شود . هفتم آوریل ، روز جهانی بهداشت و همچنین سالگرد تاسیس سازمان جهانی بهداشت است .
رسالت روز جهانی بهداشت بالا بردن آگاهی عموم مردم جهان ، درباره موضوع خاص بهداشتی است که سازمان بهداشت جهانی ( WHO ) آن را در رأس اولویت های بهداشتی سال قرار داده است . این روز به عنوان نقطه شروع اجرای برنامه های بهداشتی بلند مدتی است که می بایست مدت ها قبل از ۷ آوریل ، فعالیت های آن انجام شده و منابع آن فراهم گردد .

هدف این سازمان ، فراهم کردن حداکثر امکانات بهداشتی و سلامتی برای کلیه انسان های روی زمین است ، به دنبال این هدف ، سازمان ، برنامه های زیادی را به مرحله اجرا می گذارد تا زمینه مساعدت کشور ها را برای تقویت بهداشت عمومی خود فراهم کند .
یکی از موانع بزرگ در بهبود وضع بهداشت در دنیا کمبود اشخاص متخصص می باشد . سازمان بهداشت جهانی برای رفع این مشکل ، دوره های مطالعاتی و کارآموزی و تعلیم و تکمیلی در سرتاسر جهان تشکیل داده است .
بیشترین توجه سازمان مداوای تب های مناطق حارّه ، سل ، جذام ، وبا ، طاعون ، آبله ، امراض تناسلی ، بهداشت مادران و کودکان و تغذیه متمرکز می باشد و از جمله برنامه های عمده آن ریشه کنی مالاریا و آبله است .
ایران در ۲۳ نوامبر ۱۹۴۶ ، به عضویت این سازمان درآمد و همه ساله در اجلاس سالیانه آن و در کمیته منطقه ای در گروه مدیترانه شرقی شرکت داشته است .

 

بهداشت چیست ؟
بهداشت در واقع زیر بنای فعالیت های اقتصادی و پیشرفت های اجتماعی یک ملت است و سلامت جامعه در گرو رعایت اصول بهداشتی می باشد و جامعه سالم و تندرست می تواند از منافع خود دفاع ، و حقوق خود را کسب کند .
بهداشت عبارت است از علم و هنر پیشگیری از بیماری ها ، طولانی کردن عمر و بالا بردن سطح سلامت و توانایی بشر که اگر تک تک افراد جامعه سالم باشند ، می توان در مجموع ، یک جامعه سالم و توانا به وجود آورد .
در قانون اساسی بر مسأله بهداشت تاکید زیادی شده است . در اصول سوم ، بیست و نهم و چهل و سوم قانون اساسی بر ضرورت تأمین بهداشت و فراهم نمودن امکانات بهداشتی و درمان بیماری ها ، و گسترش خدمات درمانی تأکید شده است .

 

بهداشت در اسلام
از جمله ویژگی های فطری تمامی موجودات جهان غریزه پاکیزگی و میل به نظافت می باشد و انسان نیز به عنوان اشرف مخلوقات به طور ذاتی به سلامتی و تامین تندرستی خود علاقه مند است .
دین مبین اسلام ، اهمیت زیادی برای انسان ها قائل است و با وضع قوانین بهداشتی ، نسبت به حفظ سلامت افراد ، برنامه ریزی کرده است .
ناگفته نماند که تندرستی فقط سلامت جسم نیست و سلامت روح و روان افراد و سلامت جامعه نیز اهمیت زیادی دارد و هر کدام از اینها بر یکدیگر تاثیر متقابل دارند . اسلام نیز تاکید فراوان بر خود سازی افراد جهت سلامت جامعه کرده و خط مشی زندگی را برای انسان ها ترسیم نموده است .
متأسفانه جوامع پیشرفته به ویژه در زمینه بهداشت ، به خاطر عدم رعایت اصول اخلاقی و روابط اجتماعی ، مبتلا به بیماری هایی چون ایدز ” Aids ” شده اند که در حال حاضر علاجی برای آنها وجود ندارد .
در اسلام کلیه مسائل بهداشتی مانند بهداشت فردی ، بهداشت محیط ، بهداشت روانی ، بهداشت اجتماعی و … مطرح شده و بسیاری از مباحث که هنوز علوم تجربی امروز به آنها نرسیده است به طور وسیعی مورد توجه قرار گرفته است . مثل تاثیر معنوی حلال و حرام ، نجاست و پاکی و …
در اسلام راجع به آب آلوده که می تواند سر منشا و عامل انتقال بیماری ها باشد ، اشاره شده و قبل از اینکه دانشمندان به کشف و شناسایی میکروب ها بپردازند سفارش شده که مصرف آب جوشیده از هر جهت سودمند است زیرا حرارت باعث نابودی میکروب ها و رفع آلودگی آب می شود و انسان را از خطر ابتلا به بیماری نجات می دهد و این نشان دهنده اهمیت رعایت مسائل بهداشتی و جلوگیری از شیوع بیماری ها در اسلام است .


اهداف بهداشتی
مسائل بهداشتی وسیع و گسترده است و با توجه به پیشرفت سریع علم ، هر روز نکات بهداشتی ریز تر و دقیق تر و اهداف بهداشتی ، گسترده تر می شوند .

به طور خلاصه اهداف بهداشتی را می توان به صورت زیر بیان کرد :

۱- سالم سازی محیط زیست .
۲- کنترل بیماری های واگیردار .
۳- آموزش بهداشت عمومی .
۴- ایجاد خدمات پزشکی و پرستاری برای تشخیص و درمان بیماری ها .
۵- ایجاد و توسعه ، یک سیستم اجتماعی که در آن هر فرد از وسایل و امکانات لازم برای سالم ماندن برخوردار باشد تا افراد از حق مسلم خود یعنی سلامت و زندگی طولانی بهره مند و در مواقع بیماری بتوانند از آن خدمات بهره مند شوند .
اگر افراد جامعه نکات بهداشتی را رعایت کنند ، بهداشت جامعه نیز تامین خواهد شد .
بنابراین هر فردی در این کار سهمی دارد ؛ انسان ها باید کوشش کنند تا از آلوده ساختن محیط زیست خود مانند هوا ، آب ، زمین و … جلوگیری نمایند و از گسترش بیماری های واگیردار با رعایت اصول بهداشتی جلوگیری به عمل آورند .
اثرات فیزیکی تغییرات آب و هوایی در مناطق جغرافیایی مختلف ، متفاوت خواهد بود . اثرات ناشی از تغییرات آب و هوایی بر روی سلامت بشر تحت تأثیر توسعه ،‌ فقر و تحصیلات ، ساختار بهداشت عمومی و ساختار سیاسی جوامع قرار خواهد گرفت .
کشور های در حال توسعه آسیب بیشتری خواهند دید . در واقع کشور های دارای میزان بالای فقر و سوء تغذیه ، ساختار های ضعیف بهداشتی و مسائل سیاسی ، کمترین قدرت را برای وفق دادن خود با این شرایط خواهند داشت . در واقع اگر ما توانایی مقابله با مشکلات ناشی از تغییرات آب و هوایی بر روی سلامت را نداشته باشیم مسلماً در رسیدن به اهداف توسعه هزاره دچار مشکل خواهیم شد .

در ایران روز ۱۸ فروردین روز سلامت و ۲۴-۱۷فروردین ، هفته سلامت نام گذاری شده است .

منبع http://banarcity.ir


فرم در حال بارگذاری ...

محتواها

کاربران آنلاین

  • شمیم
  • زهرا پورپيرعلي

پخش زنده اماکن متبرکه

پخش زنده حرم

آمار

  • امروز: 794
  • دیروز: 534
  • 7 روز قبل: 11535
  • 1 ماه قبل: 57783
  • کل بازدیدها: 1064795
Online User