« استجابت دعا چگونه ممکن است | ماه رجب » |
سوال
چرا 4 ماه از سال قمری به عنوان ماههای حرام ( طبق یک آیین سنتی قوم عرب و مخصوص جزیره العرب) در قرآن معرفی شدند؟
پاسخ
خداوند سبحان به پیامبر (ص)میفرماید: از تو درباره جنگ کردن در ماههای حرام سؤال میکنند (یَسْئَلُونَکَ عَنِ الشَّهْرِ الْحَرامِ قِتالٍ فِیهِ). سپس میافزاید: به آنها بگو جنگ در آن (گناه) بزرگی است (قُلْ قِتالٌ فِیهِ کَبِیرٌ).و به این ترتیب سنتی را که از زمانهای قدیم و اعصار انبیای پیشین در میان عرب در مورد تحریم پیکار در ماههای حرام (رجب، ذی القعده، ذی الحجه و محرم) وجود داشته با قاطعیت امضا میکند.سپس میفرماید: چنین نیست که این قانون استثنایی نداشته باشد نباید اجازه داد گروهی فاسد و مفسد زیر چتر این قانون هر ظلم و فساد و گناهی را مرتکب شوند[1]
مشرکان مکه میدانستند که جنگ در ماههای حرام (ذی القعده و ذی الحجه و محرم و رجب) از نظر اسلام جایز نیست و به تعبیر دیگر اسلام این سنت را که از قبل وجود داشته امضاء کرده است، مخصوصا در مسجد الحرام و مکه این کار نارواتر است، و پیامبر اسلام ص به هر دو حکم احترام میگذارد.به همین دلیل در نظر داشتند، مسلمانان را غافلگیر ساخته و در ماههای حرام به آنها حملهور شوند، و شاید گمانشان این بود، که اگر آنها احترام ماههای حرام را نادیده بگیرند مسلمانان به مقابله بر نمیخیزند، و اگر چنین شود به مقصود خود رسیدهاند[2].
اما فلسفه ماههای حرام: تحریم جنگ در این چهار ماه یکی از طرق پایان دادن به جنگهای طویل المدة، و وسیلهای برای دعوت به صلح و آرامش بود، زیرا هنگامی که جنگجویان چهار ماه از سال اسلحه را به زمین بگذارند و صدای چکاچک شمشیرها یا صفیر گلولهها خاموش شود و مجالی برای تفکر و اندیشه به وجود آید احتمال پایان یافتن جنگ بسیار زیاد است. همیشه ادامه یک کار با شروع مجدد آن پس از خاموشی تفاوت دارد و دومی به مراتب مشکلتر است، فراموش نمیکنیم که در دوران جنگهای بیستساله ویتنام چه اندازه زحمت میکشیدند تا یک آتش بس بیست و چهار ساعته در آغاز سال نو مسیحی یا مانند آن به وجود آورند، ولی اسلام برای پیروان خود در هر سال یک آتش بس چهارماهه اعلام میدارد و این خود نشانه روح صلحطلبی اسلام است.ولی همانگونه که گفتیم اگر دشمن بخواهد از این قانون اسلامی سوء استفاده کند و حریم ماههای حرام را بشکند اجازه مقابله به مثل به مسلمانان داده شده است[3]
[1] تفسیر نمونه، ج2، ص: 112
[2] تفسیر نمونه، ج2، ص: 32
[3] تفسیر نمونه، ج7، ص: 409
منبع..http://www.hawzah.net/fa/occation/view/66255
فرم در حال بارگذاری ...