« مطهره بودن برای انسان یعنی ؟ | بیانات رهبر انقلاب در رابطه با درخت کاری » |
از نظر لغت، در نام طاهره ذكر شد.
مطهره نيز مانند طاهره و طيبه، معناى پاكى و طهارت مىدهد. و گفته شد كه صديقه ى كبرى عليهاالسلام، هم داراى طهارت باطن بود و هم پاكى ظاهرى داشت.
جسم فاطمه ى زهرا عليهاالسلام پاك و پاكيزه.
فقال علي عليهالسلام:
«واللَّه لقد أخذت في أمرها غسلتها فى قميصها و لم أكشفه عنها فواللَّه! لقد كانت ميمونة طاهرة «مطهرة» ثم حنطتها من فضلة حنوط رسولاللَّه صلى اللَّه عليه و آله و كفنتها و أدرجتها في أكفانها فلما هممت أن أعقد الرداء ناديت يا أمّكلثوم! يا زينب! يا سكينه! يا فضة! يا حسن! يا حسين! هلمّوا تزودوا من اُمّكم فهذا الفراق و اللقاء في الجنة…،» (1)
اميرالمؤمنين عليهالسلام مىفرمايد: خدا را شاهد مىگيرم كه فاطمه عليهاالسلام را در ميان لباسهايش غسل دادم، در حالى كه بدنى پاك و پاكيزه و پر بركت داشت. پس از غسل، با حنوطى كه از پيامبر صلى اللَّه عليه و آله اضافه آمده بود، ايشان را حنوط (2) نمودم و داخل كفن قرار دادم.
وقتى خواستم بندهاى كفن او را ببندم صدا زدم: اُمّكلثوم! زينب! سكينه! (3) فضه! (4) حسن و حسينم! بياييد، آخرين توشه را از پيكر پاك مادرتان برگيريد. اكنون زمان فراق شما با مادرتان است و ملاقات (مجدد) شما در بهشت خواهد بود.»
___________________________________________________________
پی نوشت
1- بحارالانوار، ج 43، ص 179، ر 15.
2- مسأله 585 رساله عمليه امام خمينى قدسسره «بعد از غسل واجب است ميت را حنوط كنند، يعنى به پيشانى و كف دستها و سر زانوها و سر دو انگشت بزرگ پاهاى او كافور بمالند. و مستحب است به سر بينى ميت هم كافور بمالند و بايد كافور ساييده و تازه باشد و اگر به واسطهى كهنه بودن، عطر او از بين رفته باشد كافى نيست.»
3- در بعضى از روايات، نام سكينه وجود ندارد. در هر صورت هيچ فرزندى به نام سكينه براى فاطمهى زهرا عليهاالسلام در تاريخ ثبت نشده است.
4- گذشتن از اين نكته و هيچ نگفتن كمى دشوار است. مگر فضه دختر فاطمه عليهاالسلام است كه اميرالمؤمنين عليهالسلام او و فرزندان زهراء عليهاالسلام را با هم مورد خطاب قرار داده مىگويد: بياييد و از مادرتان آخرين توشه را برگيريد؟ گرچه مىتوان گفت: اميرالمؤمنين از باب تغليب چون چهار فرزند خود را صدا زده است، لذا فضه را نيز جزو فرزندان خود محسوب كرده است، لكن تصور مىشود مطلب فراتر از اين باشد. پس سِرَّش چيست؟ شما سخن معروف پيامبر صلى اللَّه عليه و آله درباره سلمان را به ياد داريد. پيامبر صلى اللَّه عليه و آله مكرر مىفرمودند: «سلمان از ما اهلبيت است». اين جمله فقط درباره سلمان گفته نشده است، بلكه ما بيشتر دربارهى او، اين جمله را به ياد داريم «مقداد منا» «اباذر منا» «جابر منا» «عمار منا» و تعابيرى اينگونه در مجامع روايى ما فراوان است.
فضه، خادمهى فاطمه زهراء عليهاالسلام، يك كنيز نبود، بلكه خود عارفى تمام بود، لذا شناخت او از حضرت على عليهالسلام و حضرت فاطمه زهراء عليهاالسلام يك شناخت عالى است، پس فضهاى كه اهلبيت را آنچنان كه بايد شناخته است و بر طبق اين معرفت، در برابر آنها تواضع مىكند بايد از اهلبيت بشود. اين اولين مرتبهاى نيست كه اميرالمؤمنين عليهالسلام او را از اهلبيت مىخواند. بارى ديگر به لقب «سعيده» مراجعه نماييد در آنجا نيز اميرالمؤمنين عليهالسلام مىفرمايد: «اللهم بارك لنا فى فضتنا» خداوندا! اين فضه، از ما اهلبيت است، تمام بركات خود را بر او نازل گردان. اميد است ما هم جزو دوستداران آنها قرار گيريم.
فرم در حال بارگذاری ...