سامانه وبلاگ مدارس
به مدرسه علمیه الزهراء(س) گلدشت خوش آمدید.
« آدم‌هاي موفـق با ديـگران 30 فـرق دارندزمزمه های بندگی »

لپ تاپ، تهديدي پنهان؟!

لپ تاپ، تهديدي پنهان؟!

  پنجشنبه 8 دی 1390 12:33, توسط حوزه علمیه الزهرا(س) گلدشت   , 0 کلمات  
موضوعات: رایانه وفناوری اطلاعات


قراردادن نوت بوک بر روي پا در طولاني مدت سبب ايجاد سوختگي هاي موضعي مي کند.

با پيشرفتهاي که در زمينه لوازم الکترونيکي و به خصوص رايانه در چند سال اخير صورت گرفته توليد کنندگان هرچه بيشتر به سمت آسان تر کردن و جذاب تر نمودن استفاده از رايانه گام بر مي دارند. يکي از نمودهاي بارز آن توجه به لپ تاپ هاست که نسبت به رايانه هاي معمولي سبک تر، قابل حمل و کار با آنها آسان تر است و مي توان به جرات گفت کاربران بيش از پيش به استفاده از آنها روي آورده اند.


تاثير لپ تاپ بر سلامتي کاربر
اگرچه لپ‌تاپ طوري طراحي شده که بتوان بدون نياز به ميز يا مانند آن، به راحتي از آن استفاده کرد، اما گزارش‌هاي فراوان از آسيب رساندن حرارت لپ‌تاپ به پوست پا، نگراني پزشکان را برانگيخته است. لپ‌تاپ‌ها نام خود را مديون نحوه استفاده‌اي هستند که براي آن‌ها متصور بودند، اين که هر جا که باشيد بتوانيد آن را روي پاي خود بگذاريد و کار کنيد. اما به نظر مي‌رسد در عمل زياد هم براي اين نوع استفاده مناسب نيستند. تا جايي که محققين از کاربران مي‌خواهند در صورتي که عادت به استفاده از لپ‌تاپ به اين روش دارند، سعي کنند در عادت خود تجديدنظر کنند. به گفته محققين، هر صفحه داغي که دمايش در حد سوزاندن پوست بالا نرود، مي تواند در تماس مداوم با پوست بدن، چنين عارضه‌اي را ايجاد کند. معمولا شروع آن بدون درد و ناراحتي است اما مي‌تواند باعث تيره شدن رنگ پوست بشود. در موارد بسيار نادري هم ممکن است تا حد ايجاد سرطان پوست پيش برود. مشاهدات ميکروسکوپي نشان مي‌دهند که تاثير لپ‌تاپ بر پوست، مثل تاثير قرار گرفتن بلندمدت زير نور خورشيد است.

همچنين براساس مطالعه پژوهشگران دانشگاه ايالتى نيويورک قرار دادن لپ تاپ بدون محافظ بر روى پا درجه حرارت اسکروتوم (کيسه بيضه) را بالا مى برد. افزايش درجه حرارت اسکروتوم با نابارورى مردان ارتباط دارد . آنها يادآور شدند که مطالعات ديگري نشان داده است که به ازاى هر درجه سانتى گراد افزايش ميانه درجه حرارت روزانه اسکروتوم غلظت اسپرم 40 درصد کاهش مى يابد. در مطالعه اى که در بالا ذکر شد کار با لپ تاپى که روى زانو قرار داده شده بود باعث 5/2 درجه سانتى گراد افزايش درجه حرارت اسکروتوم شده بود.

بر اساس تحقيق دکتر شينکين و همکارانش، گرمازايي لپ تاپ ، موجب بروز تغييراتي در شاخصهاي ناباروري ميشود. شينکين و همکارانش تاثير استفاده از لپ تاپ را برروي بيست و نه داوطلب سالم بيست و يک تا سي و پنج ساله مورد آزمايش قرار دادند محققان متوجه شدند حتي زماني که لپ تاپ روشن نيست چسباندن رانها بهم براي حفظ تعادل دستگاه برروي پاها موجب ميشود دماي اسکروتوم دو درجه سانتي گراد افزايش يابد( در صورت استفاده از ميز لپ تاپ نيازي به چسباندن رانها جهت حفظ تعادل لپ تاپ نمي باشد) هنگاميکه لپ تاپ روشن ميشود دو تا نه درجه سانتي گراد افزايش دما مشاهده ميشود.(هنگام استفاده از ميز لپ تاپ دما تا پانزده درجه کاهش خواهد يافت)

لپ تاپ و فرسايش زود هنگام!
حتما زماني که با لپ تاپ خود مشغول کارکردن هستيد ، متوجه گرماي زير لپ تاپ و بدنه آن شده ايد. دماي بالا، باعث کاهش عملکرد قطعات لپ تاپ شما، نظير پردازنده، کارت گرافيک و … مي گردد که علاوه بر آن، فرسايش زود هنگام و در نتيجه موجب خرابي آن در دراز مدت مي شود، زيرا علاوه بر گرمايي که خود دستگاه در هنگام کار ايجاد مي کند، دماي بدن نيز به آن افزوده مي شود و اين امر سلامت دستگاه را بيش از پيش به خطر مي اندازد.

چه بايد کرد؟!
در نتيجه اينگونه به نظر مي رسد که در هنگام استفاده از لپ تاب علاوه بر حفظ سلامتي خود، براي افزايش طول عمر لپ تاب نيز بايد به فکر راه حلي باشيم. شايد استفاده از ميز ابتدايي ترين راه حل اين مشکل باشد، اما مسلما براي آن دسته از افرادي که به فکر استفاده آسان و راحت هستند نشستن پشت ميز، زياد هم مطلوب نيست.در اين زمينه شرکت هاي سازنده لوازم وتجهيزات رايانه اي به فکر توليداتي در اين زمينه افتاده اند و تا حدودي به حل اين مشکل پرداخته اند.

منبع: عصر ايران


فرم در حال بارگذاری ...

محتواها

کاربران آنلاین

  • دهقان
  • ط.جمالی
  • پاییزنوشت
  • البان البان

پخش زنده اماکن متبرکه

پخش زنده حرم

آمار

  • امروز: 1089
  • دیروز: 1520
  • 7 روز قبل: 11855
  • 1 ماه قبل: 57956
  • کل بازدیدها: 1076116
Online User