سامانه وبلاگ مدارس
به مدرسه علمیه الزهراء(س) گلدشت خوش آمدید.
« الگوپذیری از شخصیت حضرت زهرا سلام‌الله‌علیهارهبر از اخلاص رزمنده همدانی »

زیبایی ظاهری و باطنی حضرت زهرا(س)

زیبایی ظاهری و باطنی حضرت زهرا(س)

  چهارشنبه 18 اسفند 1395 11:25, توسط حوزه علمیه الزهرا(س) گلدشت   , 732 کلمات  
موضوعات: آینه خدا

از آنجا كه يكي از صفات حضرت حق جميل است و به آن دليل كه زن مظهري از رحمت و زيبايي و برخوردار از صفت حضرت جميل است وجود مبارك حضرت زهرا(س) همه و همه زيبايي است چراكه او انساني به تمام معني و كامل است و فطريات واستعدادهاي انساني در انسان كامل در حد عالي به فعليت مي رسد كه از جمله آنها زيبائي دوستي است وهم مظهري تام از صفات حق است كه وليه الله بوده است و لذا مظهر هو الجميل است همو برترين زن وكاملترين آنان است كه سيده نساء‌عالمين است و زن هم مظهر هوالجميل است لذا در يك كلام كوتاه اما جامع پيامبراكرم(ص) حضرت زهرا(س) را چنين توصيف مي كند: لو كان الحسن شخصاً لكان فاطمه. اگر براي زيبايي تجسمي بود همانا فاطمه مي شد.( شرح احقاق الحق، ج 4، ص 502) به همين دليل فاطمه(س) و زندگي حضرتش و همه اصول و فروع و متعلقات زندگي او زيبا و زيباست وتجسمي است از زيبائي. سيماي او، سيره او، كلام او، رفتن و آمدن او، بوي او، شوي او، نامهاي او، سيره او و حتي نام فرزندان او (حسن،حسين، زينب، محسن) همه و همه زيبائي است. زيبائي كه اينها همه زيباييهاي معنوي زندگي اوست. علاوه براين زيبائي تولد فاطمه(س) و صحنه هاي زيبائي تولداو، زيبائي محمد و خديجه والدين او، زيبائي علي(ع) و فرزندانش، زيبائيهاي پيروان او، زيبائيهاي سخاوت وكمالات او، زيبائي در ارتباطات حضرتش در همه سطوح در ارتباط با پدر، شوهر، فرزند، مردم، شاگردان، نيازمندان، همسايگان، فرشتگان، حسن تدبير او در زندگي، حسن گفتار او، حسن نام تاريخي ايشان، حسن تربيت ايشان در ارتباط با ديگران، حسن عفاف ايشان باز از ديگر زيبائيهاي شخصيتي حضرت زهرا است.

زيبائيهاي ظاهري زندگي زهرا(س)

• آراستگي لباس، بدن و محيط زندگي

طبق روايات اهلبيت و براساس مطالعه سيره پيامبر و ائمه طاهرين بدست مي آيدكه طبق تربيت توحيدي و تخلق به اوصاف الهي كه از جمله آنها جمال الهي است خداوند متعال و پيشوايان ديني آراستگي نظافت و نورانيت آرايش و زيبائي ظاهري بدن، لباس،مسكن و ديگر امور زندگي را دوست دارند و برآن اصرار مي ورزند.

با مطالعه سيره حضرت زهرا(س) تمامي مصاديق و نمونه هاي زيبائي ظاهر زندگي همچون بهداشت و نظافت و آراستگي و استعمال عطر، همچنين بهداشت محيط زندگي و رسيدگي به آن قابل مشاهده مي باشد. در اقوال تاريخي و روايات آمده كه حضرت زهرا(س) خود شخصاً خانه و محيط زندگي خود را جاروب مي زده است. در خانه دائماً معطر و خوشبوترين عطرها بوده اند. لباس سفيد بويژه براي نماز از لباسهاي ايشان بوده است. داراي انگشتر و گردنبندي براي زينت بوده اند كه قصه انفاق گردنبند حضرت به فردي نيازمند هم در تاريخ ثبت شده است و بالاخره با كمك گرفتن از فضه خادمه و حفظ حقوق او در مديريت كار خانه به بهترين وجه تلاش و كوشش داشته اند.

• زيبايي و حُسن چهره

حضرت زهرا(س) از جهت زيبائي چهره ظاهري و هندسه وجودي نيزي از امتيازات خاصي برخوردار بوده اند به شكلي كه اميرالمومنين مي فرمايد: هرگاه با پيامبر تنها مي شدم به من مي فرممود: يا اَبَالحَسَن ما اَحسَنَ زَوجَتُكَ وَ اَجمَلَها! اَبشِر فَقَد زَوَجتُّكَ سَيِدَهَ نِساءِ العالَمينَ.(بحار الانوار، ج 43، ص 130؛ مناقب خوارزمي، ص 350؛ كشف الغمه، ج 1، ص 369)

اي اباالحسن چه نيكو وزيباست همسرت فاطمه، برتو مژده و خبر به شادماني مي دهم كه من تو را به ازدواج سرور زنان جهان درآوردم.

همچنين در بين القاب و اسماء‌ حضرت به نامهاي زيباي حوراء، فاطمه،بتول و حوراء‌الانسيه، تفاحه الفردوس،زهرا،جمال الاباء، شرف الانباء، نوريه،درّهٌ البيضاء‌(گوهرتابناك)، غرهٌ غراء(سپيدروي نوراني)، عذراء(دوشيزه) برمي خوريم كه هريك حاوي دنيايي از زيبائي و جمال براي حضرت زهرا(س) ميباشد.در روايتي در وصف حسن ظاهري فاطمه(س) آمده است: او زيبارويي بود ماه گونه صفت. در شب چهارده گردنش گويي تكه اي از نقره بود، چهره اش خندان و باز بود و آن هنگام كه تبسم و خنده برلبانش مي نشست دندانهايش همچون لؤلؤ به رشته درآمده نمايان مي گشت. در مقام مقايسه زيبايي او با حورالعين آمده: زيباتر از حورالعين چهارزن بافضيلت جهاني هستند كه برتري آنان بر حورالعين مانند برتري خورشيد برساير فرشتگان است كه آن چهارزن عبارتنداز: آسيه، مريم، خديجه و فاطمه(س). واين همه بيانگر سعادتمندي و موفقيتهاي ظاهري و باطني حضرت زهرا(س) مي باشد چراكه در روايتي يكي از عوامل سعادت آفرين را حسن ظاهر معرفي نموده اند.

قال علي(ع): حسن الصوره اوّل السّعاده (عيون الحكم والمواعظ، ص 228)

زيبايي و سلامتي ظاهري اول قدم سعادتمندي است.

اين موارد تنها گوشه اي بود از كمالات ظاهري و باطني صديقه طاهره فاطمه زهرا سلام الله عليها

منبع: http://www.ahlebayt.porsemani.ir


فرم در حال بارگذاری ...

محتواها

کاربران آنلاین

پخش زنده اماکن متبرکه

پخش زنده حرم

آمار

  • امروز: 1349
  • دیروز: 1579
  • 7 روز قبل: 12031
  • 1 ماه قبل: 50793
  • کل بازدیدها: 1082000
Online User