سامانه وبلاگ مدارس
به مدرسه علمیه الزهراء(س) گلدشت خوش آمدید.
« برگزاری دعای روح بخش عرفهآداب نقش نگین انگشتر »

بررسی خرافات رایج در عزاداری عاشورا

بررسی خرافات رایج در عزاداری عاشورا

  یکشنبه 15 آبان 1390 10:05, توسط حوزه علمیه الزهرا(س) گلدشت   , 0 کلمات  
موضوعات: پایان نامه های طلاب

استاد راهنما : حجت الاسلام والمسلمین حسن کاظمی

استاد داور :سرکار خانم فرشته منانی

محقق :ندا کرمی

سال :پاییز 1388

تحقيق در رابطه با خرافاتي است كه در عذاداري هاي امام حسين وارد گرديده است وبه بررسي اصل كلمات عزاداري وخرافات ومصاديق آن در عزاداري هاي اشاره دارد .


اين تحقيق شامل چهار فصل ميباشد :
فصل اول : طرح كليات
فصل دوم :بررسي مسئله ي عزاداري در مكتب اسلام 
فصل سوم : بررسي كلمات خرافات در مكتب اسلام
فصل چهارم :بررسي برخي از مسائل خرافي در عزاداري  هاي عاشورا


روش اين تحقيق كاربردي بوده و براي جمع آوري اطلاعات از فيش برداري كتب كتابخانه اي ،سايت هاي اينترنتي و مجلات استفاده شده است . وسوالاتي كه قبل از شروع تحقيق طرح گرديده است،ب توجه به اسناد و مدارك موجود پاسخ گفته شده است .
در مذهب اسلام عزاداري از مراسمي است كه هر ساله خيل عاشقان حسيني را به سوي خود جذب مي نمايد و اثرات فراواني در پي دارد .
متاسفانه با وجود ارزش وقداست اين مراسم و جايگاه والاي آن در ارتقاي دين اسلام با لغزشهايي در اجراي اين سوگواري ها ديده ميشود پيامبر گرامي اسلام نخستين فردي بود كه در بدو تولد امام حسين (ع)مجلس عزاداري بر پا نمود وآن رابه همه گان سفارش نمود بعد از شهادت آن بزرگوار نيز مختار ثقفي در روز عاشورا به عزاداري براي ايشان پرداخت .
از علت هاي اساسي برپايي عزاداري زنده نگه داشتن مكتب اسلام دعوت به دين ،منفور شدن فكر يزيديان عصر وحسيني منش شدن وفراموش نكردن ارزش هاي اسلام اشاره نمود با توجه به نقش وثمرات باارزش عزاداري ها كه حفظ مكت اسلام از جمله آنان است اما باز شاهد ورود خرافات به عرصه ي عزاداري ها هستيم كه خطيبا و بر پاكنندگان مراسم وعزاداران هر يك بايد به وظايف واقعي خود عمل نمايند از آنجا كه خورافات با اصول دين وشرع در معارضه هستند ورود آنها در عرصه ي عزاداري ها اثرات بسيار سو ومخربي من جمله وهن مذهب را بر جاي ميگذارد .
خرافات امري است نسبي كه در اثر عواملي كه نفس انسان از جمله آنهاست بروز وشيوع مي يابد كه مانع پيشرف جوامع و دين گريزي و مواردي از اين دست مي گردد نبايد اهداف ترويج خرافات در عزاداري ها را توسط دشمن ناديده گرفت زيرا صعف و خلل در مراسم عزاداري عاشورا موجب سست شدن دين اسلام شده وپايه هاي نظام اسلامي را متزلزل ميسازد خرافاتي مثل قمه زني حمل علامت در دسته هاي عزاداري و خرافات در روضه ها از جمله مواردي است كه دشمن در ترويج وپر شور تر كردن اين مراسم به اقداماتي همچون هديه دادن پارچه ي سفيد براي مراسم قمه زني در شهر كربلا زده است در تحقيق حاضر سعي بر اين بوده كه عزاداري وخرافات به طور جداگانه مورد بررسي قرار گيرد ودرك مصاديق خرافات در عزاداري ها براي جوانان وعاشقان حسيني سهل وآسان شود .

آراي كاربران براي اين مطلب
5 ستاره:
 
(0)
4 ستاره:
 
(0)
3 ستاره:
 
(0)
2 ستاره:
 
(0)
1 ستاره:
 
(1)
1 رأی
ميانگين آراي اين مطلب:
1.0 stars
(1.0)
نظر از: هادی [بازدید کننده]
هادی
1 stars

بسم الله الرحمان الرحیم الحی قبل کل حی والحی بعد کل حی.
عزیز گرامی,قمه زنی نشانی از آمادگی برای فدای جسم جان در راه حسین بن علی (ع) و در راه حجت الله ابولقاسم المحمد مهدی (عج) است چرا که هیچ شخصی نیست که در هیچ وجهی حتی از خراشی هر قدر اندک گریزان نباشد. وآیا با سرخی خون خود یاد آور این شویم روزی انسانهایی در ماه حرام دست به محرمات زدند و بر فرض محال,نه خون عزیزان خداوند,خون انسان هایی را ریختند خرافه است؟؟
خرافه این است مسجد ها را با طلا و نقره زینت میدهید!!خرافه این است برای مزار انسان های بزرگ خداضریح از طلا و نقره می سازید!!که آن ها اگر طالب این ها بودند از شما تواناتر به اندوختن زر و سیم در حیات خود بودند!!! وملک القهار عرشش را با این ها زینت میداد!!!!

1392/08/17 @ 02:26


فرم در حال بارگذاری ...

محتواها

کاربران آنلاین

  • فطرس

پخش زنده اماکن متبرکه

پخش زنده حرم

آمار

  • امروز: 293
  • دیروز:
  • 7 روز قبل: 10335
  • 1 ماه قبل: 56436
  • کل بازدیدها: 1074596
Online User