سامانه وبلاگ مدارس
به مدرسه علمیه الزهراء(س) گلدشت خوش آمدید.
« جعل شناسنامهخدا کجاست؟ »

20نکته کاربردي آداب معاشرت

20نکته کاربردي آداب معاشرت

  شنبه 6 خرداد 1391 11:41, توسط حوزه علمیه الزهرا(س) گلدشت   , 20 کلمات  
موضوعات: آداب


يکي از عوامل مهم آداب معاشرت، سلام کردن و شيوه دست دادن مي باشد. سلام کردن و دست دادن در آموزه هاي ديني و در تمام جوامع به نشانه دوستي و صميميت است. به منظور يادآوري اين فرهنگ و تقدير از پيشينيان، بخش توصيه هاي کاربردي را تقديم مي کنيم:

1- هميشه در سلام کردن پيشقدم باشيد. اين عمل شما در ذهن باقي مي ماند و نشان بزرگواري شماست.



2- هنگام سلام کردن به چهره مخاطب نگاه کنيد و با لبخند به استقبال ايشان برويد، زيرا ممکن است شما همزبان نباشيد. بنابراين لبخند شما به همراه سلام ماندگار مي شود.

3- به هر مجلس يا به هر جمعي که وارد مي شويد با صداي رسا به همه سلام کنيد حتي اگر داراي رتبه و مقام بالايي هستيد. چرا که مجموع سن حاضران به مراتب چندين برابر سن شماست! همچنين زماني که از مکاني خارج مي شويد و جمعي را ترک مي کنيد، وظيفه داريد از همه حاضران خداحافظي کنيد مگر آنکه قصد ورود به جايي مانند استاديوم ورزشي و يا خروج از آن را داشته باشيد!

4- آقايان بهتر است در سلام کردن به خانم ها دقت نمايند و فقط به خانم هاي آشنا سلام کنند. فراموش نکنيد که توقف بيش از حد و طولاني به هنگام سلام و احوالپرسي با خانم ها پسنديده نيست.

5- اگر دوستان در گوشه اي خلوت کرده اند و مشغول صحبت با يکديگر هستند، به هيچ عنوان در کنار ايشان توقف نداشته باشيد مگر از شما دعوت شود تا به جمع ايشان بپيونديد.

6- علي رغم آنکه بهتر است در سلام کردن پيش دستي نمود، ليکن کوچکترها مي بايست سلام کنند، اما به هيچ عنوان پس از سلام کردن دست خود را دراز نکنيد. بزرگترها مي بايست براي دست دادن دست خود را جلو آورند.

7- هر گاه با تلفن مکالمه مي کنيد، به محض برقراري ارتباط ابتدا سلام و و سپس خودتان را معرفي کنيد؛ به هيچ عنوان توقع سلام کردن ديگران را نداشته باشيد.

8- استادان و معلمان گرامي به هنگام ورود به کلاس هاي درس مي بايست به جمع دانش آموزان و دانشجويان سلام کنند و شاگردان نيز لازم است به پا خيزند.

9- شايسته است مديران و معاونان سازمان ها به ويژه آژانس هاي مسافرتي، هتل ها و کليه نهادهاي فرهنگي به هنگام ورود به محل کار خود به حاضران سلام کنند و اگر کسي به احترام ايشان ايستاد، ضمن تشکر آن ها را به نشستن دعوت کنند.

10- راهنمايان تورهاي گردشگري هر مرتبه که وارد اتوبوس گردشگر مي شوند و يا اين که در فواصل مختلف زماني، ميهمانان تور را مي بينند، وظيفه دارند به آن ها سلام کنند.

11- به جاي سلام کردن از عبارت «خسته نباشيد» استفاده نکنيد. اين جمله بار معنايي خوبي ندارد.

12- پس از سلام کردن، بسيار کوتاه حال طرف مقابل را بپرسيد و اجازه دهيد تا وي به شما پاسخ بدهد.

13- بازارياب ها و کارمندان وظيفه دارند هنگام مکالمه با سلام کردن و معرفي خود، مطالب خود را بيان کنند.

14- در سلام کردن از واژه هاي پارسي استفاده کنيد، اما به هيچ عنوان به جاي حرکت زبان، سر را به علامت سلام تکان ندهيد. اين عمل نوعي بي احترامي و کم محلي مي باشد.

15- از واژه هاي مرسوم در سلام کردن استفاده کنيد، گو اين که مي توانيد از واژه «درود» نيز در شرايط خاص استفاده کنيد.

16- سلام و احوالپرسي نيازمند زماني طولاني نيست، نه وقت خودتان را بگيريد و نه وقت ديگران را.

17- درست است که گفته شده پس از سلام کردن بايد دست را جلو برد و دست داد، اما فراموش نشود با کسي دو دستي دست ندهيد. البته در پايان نمازهاي جماعت اگر کسي به شما دودستي دست مي دهد، سعي کنيد شما نيز چنين کنيد.

18- اگر دست شما خيس است، به هيچ وجه با دست خيس و يا با مچ دست، دست ندهيد، کافيست عذرخواهي نموده و ايستاده احترام بگذاريد.

19- به هيچ عنوان آقايان به قصد دست دادن نبايد دست خود را به سمت خانم ها دراز کنند، بلکه در شرايط ويژه و در ميهماني هاي خانوادگي هنگام روبرو شدن با خاله يا عمه و يا … اگر اين خانم ها دست خود را جلو آورند، شما وظيفه داريد دست بدهيد. جلو بردن دست به سمت خانم ها براي دست دادن، نشان از عدم آگاهي نسبت به آداب معاشرت است.

20- به هنگام دست دادن، دست طرف مقابل را محکم نگيريد، خيلي ملايم و آرام و فقط به مدت 3 الي 5 ثانيه دست ها در تماس باشند، البته شل دست دادن و از روي بي حالي نيز جايز نيست.

منبع : کارگزار روبط عمومي با اندکي ويرايش



فرم در حال بارگذاری ...

محتواها

کاربران آنلاین

  • دل تنگ نجف
  • avije danesh
  • موعود موجود
  • زهرا بانوی ایرانی

پخش زنده اماکن متبرکه

پخش زنده حرم

آمار

  • امروز: 872
  • دیروز: 2404
  • 7 روز قبل: 12538
  • 1 ماه قبل: 50696
  • کل بازدیدها: 1084404
Online User