سوال
چرا 4 ماه از سال قمری به عنوان ماههای حرام ( طبق یک آیین سنتی قوم عرب و مخصوص جزیره العرب) در قرآن معرفی شدند؟
پاسخ
خداوند سبحان به پیامبر (ص)میفرماید: از تو درباره جنگ کردن در ماههای حرام سؤال میکنند (یَسْئَلُونَکَ عَنِ الشَّهْرِ الْحَرامِ قِتالٍ فِیهِ). سپس میافزاید: به آنها بگو جنگ در آن (گناه) بزرگی است (قُلْ قِتالٌ فِیهِ کَبِیرٌ).و به این ترتیب سنتی را که از زمانهای قدیم و اعصار انبیای پیشین در میان عرب در مورد تحریم پیکار در ماههای حرام (رجب، ذی القعده، ذی الحجه و محرم) وجود داشته با قاطعیت امضا میکند.سپس میفرماید: چنین نیست که این قانون استثنایی نداشته باشد نباید اجازه داد گروهی فاسد و مفسد زیر چتر این قانون هر ظلم و فساد و گناهی را مرتکب شوند[1]
مشرکان مکه میدانستند که جنگ در ماههای حرام (ذی القعده و ذی الحجه و محرم و رجب) از نظر اسلام جایز نیست و به تعبیر دیگر اسلام این سنت را که از قبل وجود داشته امضاء کرده است، مخصوصا در مسجد الحرام و مکه این کار نارواتر است، و پیامبر اسلام ص به هر دو حکم احترام میگذارد.به همین دلیل در نظر داشتند، مسلمانان را غافلگیر ساخته و در ماههای حرام به آنها حملهور شوند، و شاید گمانشان این بود، که اگر آنها احترام ماههای حرام را نادیده بگیرند مسلمانان به مقابله بر نمیخیزند، و اگر چنین شود به مقصود خود رسیدهاند[2].
اما فلسفه ماههای حرام: تحریم جنگ در این چهار ماه یکی از طرق پایان دادن به جنگهای طویل المدة، و وسیلهای برای دعوت به صلح و آرامش بود، زیرا هنگامی که جنگجویان چهار ماه از سال اسلحه را به زمین بگذارند و صدای چکاچک شمشیرها یا صفیر گلولهها خاموش شود و مجالی برای تفکر و اندیشه به وجود آید احتمال پایان یافتن جنگ بسیار زیاد است. همیشه ادامه یک کار با شروع مجدد آن پس از خاموشی تفاوت دارد و دومی به مراتب مشکلتر است، فراموش نمیکنیم که در دوران جنگهای بیستساله ویتنام چه اندازه زحمت میکشیدند تا یک آتش بس بیست و چهار ساعته در آغاز سال نو مسیحی یا مانند آن به وجود آورند، ولی اسلام برای پیروان خود در هر سال یک آتش بس چهارماهه اعلام میدارد و این خود نشانه روح صلحطلبی اسلام است.ولی همانگونه که گفتیم اگر دشمن بخواهد از این قانون اسلامی سوء استفاده کند و حریم ماههای حرام را بشکند اجازه مقابله به مثل به مسلمانان داده شده است[3]
[1] تفسیر نمونه، ج2، ص: 112
[2] تفسیر نمونه، ج2، ص: 32
[3] تفسیر نمونه، ج7، ص: 409
منبع..http://www.hawzah.net/fa/occation/view/66255
مرد ساختن از پسر ، کاری مردانه است . از ابتدای خلقت بشر ، این وظیفه پدر بوده است که پسرش را مسؤلیت پذیر، مهربان، شجاع وشرافتمندانه بار بیاورد .
حقهها و ترفندهاي اينترنتي اگر از افرادي هستيد كه وب گردي كار اساسي شماست و شب و روز در حال سر زدن به سايت هاي مختلف هستيد توصيه ما اين است كه تمام اين مقاله را حفظ كنيد و ياد بگيريد زيرا بسيار بسيار براي شما كارامد است.
اين ترفند ها در واقع راه هاي ميانبر براي دست يافتن به محتويات سايت هاست و به بهبود تلاش شما براي دستيابي به محتويات سايت ها كمك مي كند.
خودکشی
آمارها نشان می دهند که دختران جوان بیش از پسران جوان دست به خودکشی می زنند،اما پسران بیش از دختران قصد خود را عملی می سازند.رفتارها واقداماتی که منجر به خودکشی جوان می شود،حاصل مشکلات عمیق روانی،خانوادگی واجتماعی هستند.
آثار حضور در مسجد
1-آثار عبادی
از مساجد به عنوان خانه های خدا در زمین و نیز خانه های متقیان و مومنان یاد شده است این عنوان به خوبی ماهیت عبادی مسجد را نشان می دهد؛ اینکه مسجد ها ، اولا و اساسا برای ایجاد ارتباط بین بنده و معبود او و اعلام بندگی و عبودیت برای آفریدگار بنا می شوند . بر این اساس اصلی ترین اثر حضور در آن در بعد عبادی خواهد بود .