صفحات: 1 2 3 4 5 ...6 ...7 8 9 10 11 12 >>
بسمالله الرحمن الرحیم
آغاز سال تحصیلی حوزههای علمیه خواهران تجدید پیمان سربازان امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) با مقتدای خود و شروع دوباره مجاهدتهای علمی و عملی سنگربانان اسلام ناب محمدی (صلیالله علیه و آله و سلم) است.
هرساله با آغاز سال تحصیلی جدید دروازههای هدایت و نور به روی طلاب و فضلا گشوده و حرکت دوباره در مسیر پیشرفت علمی و رشد و تعالی در جامعه آغاز میشود، حرکتی که هیچگاه متوقف نشده و تنها به تناسب شرایط تغییر کرده است.
وظیفه همه ما مبتنی بر مکتب اسلام و آرمانهای انقلاب اسلامی و ضرورت دنیای امروز و فردا، مجهز شدن به سلاح علم و تقوا و دانش و بصیرت است و امید است در سایه سار رهنمودهای مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) توفیقات بیشتری حاصل شود.
دوره جدید برای حوزههای علمیه خواهران، با عنایت به اینکه سال ۱۳۹۷ به رفع کاستیها اختصاص داده شده است، دوره رشد و بالندگی مدارس علمیه خواهران است و اجلاس سراسری مدیران مدارس علمیه خواهران نیز در راستای همین سیاست برگزار شد اما آنچه در شرایط حاضر بسیار حائر اهمیت است برطرف کردن مشکلات و کاستیها، حتی در مسائل جزئی و ریز و تا زمان رسیدن حوزههای علمیه خواهران به بالندگی است.
برای نیل به این اهداف مهم، مدارس علمیه خواهران نقش کلیدی و محوری ایفا میکنند، بهطوری که وظایف و مسئولیتهای این مرکز و مدیریتهای استانی نیز براساس شرایط و ظرفیتهای مدارس تعریف میشود.
الف) انتظار ما از مدیران مدارس چند اقدام مهم و اساسی است:
1. توجه ویژهای به روابط میان بخشهای مختلف مدرسه داشته باشند و سهم و وظیفه هر بخش را کاملاً تبیین و تعریف کنند.
2. برای انجام فعالیتهای فرهنگی، تربیتی، تهذیب، اخلاقی و … در قالبهای شاداب و بانشاط در زمان فوقبرنامه اهتمام داشته باشند.
3. حوزههای علمیه یک مجموعه تعلیمی - تربیتی و تبلیغی و پژوهشی و یک جریانی است که رو به آینده طراحی شده و همواره در طول تاریخ بخش عمدهای از استادان، کادر اداری و اجرایی و نیروی انسانی مورد نیاز حوزههای علمیه از طلاب تأمین میشده است و این مسأله محصول رسوخ دانش و توجه به سنتهای حوزوی از جمله مباحثه است و ابتنای ارتقای علمی و رشد و پویایی ذهنی در امر حیاتی تربیت نیروی انسانی بر سنت اصیل و کارآمد مباحثه، موجب شده تا در سال جاری یک ساعت فوق برنامه حضور طلاب به مباحثه و دیگر فعالیتهای فرهنگی و پژوهشی اختصاص داده شود که با مدیریت مدرسه، نوع و محتوای آن تعریف خواهد شد لذا انتظار داریم مباحثه، به عنوان یک سنت حیات بخش علمی در حوزههای علمیه که اساس قدرت تدریس و فهم عمیق است، در ساعتهای فوق برنامه به طور جدی مورد توجه قرار گیرد.
ب) طلاب وظیفه سنگینی در بالندگی و تعالی حوزههای علمیه برعهده دارند و اکنون و در آغاز سال تحصیلی بر رعایت موارد ذیل از سوی طلاب حوزههای علمیه خواهران تأکید دارم:
1. مدرسه فضایی مناسب برای تمرین و آمادهسازی ایفای نقشهای مختلف در جامعه است، بنابراین طلاب باید از این فرصت نهایت بهرهمندی را نموده، برای انجام وظایف خود در زمینههای فرهنگی، اجتماعی، اخلاقی، تربیتی و بویژه فعالیتهای مادرانه و همسرانه به خوبی نقش خود را ایفا کنند.
2. طلاب باید با استفاده از فرصت و ظرفیت مدارس مهارت و توانمندیهای خود را شکوفا و نقاط ضعف را برطرف کنند چراکه جامعه از زنانی که از مهارت و تجربه کافی برخوردار باشند، استقبال میکند لذا در سال تحصیلی پیشرو فضا برای فعالیتهای خودجوش طلاب در چارچوب کانونها و کمیتههای آتش به اختیار فراهم شده است و از طلاب محترم انتظار داریم فعالیتهای خودجوش برای ارتقای تواناییهای مهارتی و دانشی و بینشی را تعریف نمایند.
ج) نقش اساتید نیز در ایفای نقش حوزههای علمیه اساسی است:
نقش مهم و بیبدیل اساتید ارجمند در همه سطوح و مشارکت آنان، نباید لحظهای مورد غفلت قرار گیرد، چراکه استادان این طلایه داران دانایی، اصلیترین محور تحقق عینی سیاستها و برنامههای حوزههای علمیه خواهران در مدارس هستند که میتوانند تسهیلگر دستیابی به افقهای روشن باشند و بر این اساس برنامههای ارتقایی در قالب آموزشهای رسمی و دورههای پودمانی برای اساتید محترم تعریف شده است که به همت والای ایشان و با تلاش همکاران مرکز به ثمر خواهد نشست.
در رشد و تعالی حوزههای علمیه، اندیشهها و آموزههای امام خمینی (رحمهالله علیه) و راهنماییها، رهنمودها و مطالبات رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله)، مراجع عظام (دامت برکاتهم) و اندیشههای بزرگان حوزه، سرمایه اصلی و چراغ هدایت به شمار میآید و باید آنها را محور قرار داد.
تعجیل در فرج مولایمان حضرت ولیعصر (ارواحنا لتراب مقدمه الفداء) و توفیق روزافزون و عزت و سربلندی همه خدمتگزاران به حوزههای علمیه را از خداوند منان مسألت مینمایم.