سامانه وبلاگ مدارس
به مدرسه علمیه الزهراء(س) گلدشت خوش آمدید.
« آمدن خورشیدوضوبرای مدرسه »

شهادت آیت الله قدوسی و سرتیپ وحید دستجردی

شهادت آیت الله قدوسی و سرتیپ وحید دستجردی

  دوشنبه 13 شهریور 1391 21:50, توسط حوزه علمیه الزهرا(س) گلدشت   , 3293 کلمات  
موضوعات: روز شمار تاریخ

 


دردوازدهم مرداد 1306 شمسى ، در شهر کوچک نهاوند فرزندى به دنیا آمد که نامش را على نامیدند . پدرش ( ملااحمد ) ، از علماى بزرگ شهر بود که پس از سالها تحصیل در حوزه علمیه نجف به درجه اجتهاد نایل شد و به زادگاه خود برگشت و به ارشاد مردم پرداخت .



على دوران کودکى و نوجوانى را تحت تربیت درست خانواده سپرى کرد . با خواندن ، نوشتن ، قرآن ، نماز و احکام شرعى آشنا شد و در پانزده سالگى سال ( 1321 ) وارد حوزه علمیه قم شد و در مدرسه فیضیه حجره اى تهیه نمود .

على در حوزه علمیه قم به تحصیلات خود ادامه داد و در نهایت تنگدستى از تحصیل دست برنداشت . مقدمات علوم اسلامى را نزد استادانى فرزانه مانند آیة الله صدوقى فراگرفت و از محضر استادان اخلاق حوزه علمیه قم بهره جست . او از ابتداى طلبگى به تهذیب اخلاق ، ساده زیستى ، نظم و استفاده از فرصت ها اهمیت بسیار مى داد . پشتکار او موجب شد تا دروس مقدمات و سطح حوزه را به پایان برساند و وارد عالى ترین مرحله دروس حوزه شود . على سالها در درس خارج آیة الله بروجردى و امام خمینى شرکت کرد و از خرمن دانش آنها ، خوشه ها چید .
بسیارى از خطبه هاى نهج البلاغه را حفظ بود . علاقه بسیارى به اهل بیت داشت و همواره در مجالس سوگوارى شرکت مى کرد . بسیار محتاط بود و از غیبت و دروغ بسیار پرهیز مى جست و به درس و بحث علاقه وافرى نشان مى داد .

گلى در بوستان حوزه
علامه طباطبایى با ورود به حوزه علمیه قم فلسفه را در حوزه احیا کرد ، قدوسى مقدمه اى از دروس هیئت و فلسفه را نزد او فراگرفت . اخلاق ، علم و فروتنى علامه طباطبایى همه شاگردانش را شیفته خود ساخته بود . وى پس از آشنایى با سجایاى عالى عرفانى استاد ، از هر فرصتى استفاده مى جست و از رهنمود هاى اخلاقى آن عارف وارسته ، براى تهذیب نفس استفاده مى نمود .
شهید قدوسى روز به روز به علامه طباطبایى علاقه مندتر مى شد . او از رهنمود هاى سازنده اخلاقى استاد بخوبى استفاده کرد و بدین سان توانست تحت تربیت او ، به خود سازى بپردازد .

مجاهد پیرو امام
آیة الله قدوسى با اندیشه هاى سیاسى امام خمینى بخوبى آشنا بود . او پس از افشاگیری هاى امام خمینى در سال 1341 که علیه لایحه کاپیتولاسیون و دیگر مصوبات خائنانه دولت و مجلس صورت پذیرفت ، هماره همدوش همفکرانش به پشتیبانى از قیام همت گماشت . او در قیام 15 خرداد 1342 و تبعید امام خمینی (ره) در 13 آبان 1342 همراه همه طلبه ها ، استادان و مردم انقلابى به صحنه آمد و به مبارزه با رژیم پهلوى پرداخت .

اوج مبارزات آیة الله قدوسى در آن دوران ، همکارى گسترده او با هیات مدرسین بود . هیات مدرسین نخستین تشکیلات منسجم روحانیت بود که در سال 1337 در زمان مرجعیت آیة الله العظمى بروجردى تاسیس شده بود . این هیات در سالهاى 1341 - 1342 بسیار فعال بود . اعلامیه هاى فراوان از سوى هیات مدرسین در سراسر کشور پخش و جنایت هاى رژیم پهلوى برملا شد . هیات مدرسین با انتشار اعلامیه ها و پشتیبانى اساتید حوزه علمیه قم ، نهضت امام خمینى (ره) را به مردم آشکار ساخت .

این هیات که بعد به گروه یازده نفرى شهرت یافت ( و امروزه با نام جامعه مدرسین شناخته مى شود ) نخستین هسته مبارزه مخفى علیه رژیم پهلوى بود و در پوشش اهداف اصلاحى نظام آموزشى حوزه علمیه قم ، به فعالیت هاى سیاسى مى پرداخت . آیة الله قدوسى از بنیانگذاران این هیات بود . هیات مدرسین در سال 1345 به دست ساواک کشف و افراد آن تحت تعقیب ماموران پهلوى قرار گرفتند . آیة الله قدوسى در این ماجرا دستگیر شد . اما چون ساواک نتوانسته بود مدارکى علیه او پیدا کند ، پس از چند ماه از زندان آزاد شد .

آیة الله قدوسى پس از آزادى ، در تابستان 1345 به زادگاه خود برگشت و به اقامه نماز جماعت در مسجد جامع نهاوند پرداخت . او پس از نماز منبر مى رفت و همیشه در ضمن سخنرانى از امام خمینى (ره ) یاد مى کرد . ساواک چند بار به وى تذکر داد که نباید اسمى از امام برده شود اما او نمى پذیرفت . بدین علت سخنرانى او تعطیل شد و آیة الله قدوسى به قم برگشت .

از پایگاه فضیلت تا شهادت
ایام پدیدارى مدرسه حقانى از فصول درخشان زندگى آیة الله قدوسى است . آیة الله قدوسى با همفکرى برخى از استادان برجسته انقلابى حوزه علمیه در پى تغییرات بنیادى در ساختار ادارى - آموزشى حوزه علمیه قم برمى آید . بدین خاطر تصمیم مى گیرند نقشه خود را ابتدا در مدرسه اى آغاز نمایند تا پس از موفقیت ، در سراسر حوزه هاى علمیه اجرا نمایند . آیة الله العظمى میلانى که با برنامه هاى اصلاحى آنان موافق بود مدرسه علمیه اى را در قم به آنها واگذار مى نماید .

مدرسه حقانى در سال 1343 با مدیریت آیة الله قدوسى و با همکارى شهید بهشتى ، آیة الله مصابح یزدى و آیة الله جنتى آغاز به کار مى نماید . آیة الله قدوسى با دعوت از اساتیدى با تجربه و انقلابى مانند آیة الله مشکینى ، آیة الله جنتى و سایر علما بنیه علمى مدرسه را تقویت نمود . نظم در حوزه هاى علمیه در جایگاه خود قرار نداشت . مدرسه حقانى نخستین مدرسه علمیه قم بود که بسیار منظم بود . آیة الله قدوسى نظم شدیدى را در مدرسه به اجرا درآورد . و در مدت چهارده سال اداره مدرسه ، هماره به رعایت مقررات مقید بود .

حضور و غیاب در کلاس ، برگزارى امتحانات و پیگیرى مدام رشد علمى - اخلاقى طلاب از امتیازات این مدرسه بود .
اندک اندک آوازه مدرسه حقانى به همه جا پخش شد . بسیارى از جوانان به این مدرسه روى آوردند و تجمع انبوه استادان جوان و انقلابى در مدرسه ، ساواک را به هراس انداخت . مدرسه حقانى پایگاه مبارزان شناخته شده بود . ساواک بارها به مدرسه حمله کرد ، اما به دلیل مدیریت کارآمد آیة الله قدوسى کارى از پیش نبرد .

در آن زمان آموزش زبان انگلیسى در حوزه هاى علمیه مطلوب نبود اما در مدرسه حقانى براى آشنایى طلاب با زبان هاى خارجى ، به این مهم اقدام ورزید . برخى از دروس دانشگاهى مانند جامعه شناسى ، روان شناسى و اقتصاد نیز در این مدرسه از سوى استادان دانشگاه تدریس مى شد .

برخى از کتاب هاى درسى حوزه ، کتابهاى آموزشى نبودند . سبک نگارش آنها براى تدریس مناسب نبود و بسیار از متون درسى براى قرن هاى پیشین تدوین شده بود . مدرسه حقانى نخستین گام را براى تغییر کتب درسى برداشت . کتاب صرف ساده ، بسیار شیوا و روان از سوى دو تن از استادان مدرسه تدوین شد و به عنوان متن درسى در مدرسه تدریس ‍ گردید .

آیة الله قدوسى هماره طلبه ها را به تهذیب اخلاق سفارش مى کرد . درسهاى اخلاق او ، هر هفته روح تشنه طلاب را با پند هاى آسمانى سیراب مى ساخت . خطبه همام و برخى دیگر از سخنان روح بخش امام على علیه السلام را براى طلبه ها ، از حفظ مى خواند و با صدایى لرزان و چشمانى گریان طلاب را با اوصاف پرهیزگاران آشنا مى ساخت .

قدوسى با تمام توان در راه پیشبرد هدف هاى اصلاحى مدرسه تلاش مى کرد . رهبر انقلاب ، حضرت آیة الله العظمى خامنه اى در این باره فرموده است :

” چند خصوصیت در ایشان وجود داشت . که نه تنها من ، بلکه همه را جذب مى کرد ، یکى از آنها صداقت و صفاى این مرد بود … خصوصیت دوم پرکارى و پشتکارى ایشان بود … اگر ریاست مدرسه حقانى با کسى غیر از آقاى قدوسى بود من باور نمى کردم که این مدرسه به این اندازه از ارزش و آثار مى رسید .
مدرسه حقانى از زمانى که آیة الله قدوسى مدیریت آن را بر عهده گرفت ، تا پیروزى انقلاب اسلامى ، یکى از سنگر هاى مبارزه در برابر رژیم پهلوى بود . طلاب مدرسه همگى مقلد امام بودند . ساواک بارها به مدرسه یورش برد و شمارى از طلبه ها را دستگیر کرد . بسیارى از اعلامیه ها در این مدرسه تکثیر مى شد .
مدرسه حقانى ، مدرسه علمیه نمونه قم بود . نظام آموزشى و ادارى مدرسه چنان به موفقیت رسید که متولیان بسیارى از مدارس علمیه قم و مشهد از الگوى موفق این مدرسه درس گرفته ، و به اصلاح نظام ادارى - آموزشى مدارس پرداختند .
بسیارى از طلاب جوان ، با علم ، خوشفکر ، متقى و آگاه به مسائل سیاسى این مدرسه ، پس از پیروزى انقلاب اسلامى در مسئولیت هاى اجرایى ، قضایى و سیاسى ، خدمت هاى شایانى به انقلاب نمودند . “

مدرسه حقانی
شهید قدوسی با هم فکری شهید بهشتی و دیگر یاران و هم فکرانش بسیاری از رشته های علمی جدید و مورد نیاز را به حوزه وارد کردند و دروسی را که سال های متمادی تدریس آنها در حوزه های علمیه متروک شده بود ، دوباره احیا کردند ، علاوه بر این در باب اصلاح و تغییر متون آموزشی و تهیّه ی متون جدید قدم های بلند و ارزشمندی را برداشتند . دروسی که در مدرسه ی حقانی تدریس می شد :
اولاً : از حیث کیفیت ؛
ثانیاً : از حیث نوع دروسی که ارایه می شد با دروس مدارس دیگر متفاوت بود .

شهید قدوسی و شهید بهشتی اعتقاد داشتند که در بعضی کتب درسی حوزه ، تطویل زیاد هست و باید این کتاب ها تلخیص شود ، لذا برخی از نسخه های خلاصه شده ی کتاب های حوزه در مدرس ی حقانی تدریس می شد ، از جمله ی این کتاب ها :
- کتاب ” رسائل ” که در حوزه تدریس می شد ، توسط آیت الله مشکینی تلخیص شد و ” رسائل الجدیده ” نام گرفت ، بخشی از کتاب ” مکاسب ” مرحوم شیخ انصاری نیز خلاصه شد .
- در برخی از دروس نیز به جای کتاب هایی که در حوزه تدریس می شد ، کتاب های دیگری برگزیده و تدریس شد . مثلاً به جای ” جامع المقدمات ” کتاب ” صرف ساده ” تدریس می شد که این کتاب به سفارش شهید قدوسی و توسط بعضی از اساتید تألیف شد و این کتاب صرف تخصصی بود که الان نیز از دروس رایج در مدارس دینی است .
- به جای ” سیوطی ” کتاب ” بدایع العربیّه ” خوانده می شد که هم با زبان ساده تر و هم با مثال ها و تمرین همراه بود که این کتاب نیز به سفارش شهید قدوسی تألیف شد .
- هم چنین کتاب ” البلیغ ” به جای کتاب ” مختصر المعانی ” تدریس می شد .
- علاوه بر کتاب های فوق کتاب های ” فلسفتنا ” و ” اقتصادنا ” دو اثر ارزشمند آیت الله سید محمّد باقر صدر نیز جزو کتاب های درسی مدرسه ی حقانی بود .
- به سفارش شهید قدوسی مرحوم علامه طباطبایی کتاب های ” بدایع الحکمه ” و ” نهایة الحکمه ” را به منظور مقابله با اندیشه های التقاطی و برای استفاده ی طلاب مدرسه ی حقانی تألیف نمود .

با تدبیر شهید قدوسی و شهید بهشتی دروسی که در حوزه از برنامه ی درسی طلاب کنار گذاشته بودند و یا اجباری نبود ، در مدرسه ی حقانی مورد توجه قرار گرفت و جزو دروسی شد که طلبه ها حتماً باید آن ها را می خواندند . دروسی چون تاریخ اسلام ، تفسیر قرآن ، نهج البلاغه ، معارف یا محاوره ی عربی که در مدارس دیگر مورد توجه نبود ، در مدرسه ی حقانی جزو دروس اجباری به شمار می رفت . علاوه بر دروس ذکر شده مورد دیگری که شهید قدوسی تاکید خاصی بر آن داشت و حتی شخصاً آن را تدریس می کرد درس « اخلاق » بود که جزو دروس اختیاری دیگر مدارس دینی به شمار می رفت . در مدرسه ی حقانی دروس جدیدی نیز تدریس می شد که این درس ها از دروس رایج در سیستم آموزشی کلاسیک به شمار می آمدند . دروسی چون : ریاضیات ، جامعه شناسی ، روان شناسی ، اقتصاد ، فلسفه ی غرب ، نویسندگی ، فلسفه ی هگل و زبان انگلیسی را در بر می گرفتند .

شهید قدوسی و آیت الله بهشتی توجه خاصی نسبت به اهتمام طلبه های مدرسه ی حقانی برای یادگیری داشتند ، به نظر آن ها طلاب مدرسه ی حقانی در صورتی می توانستند از عهده ی مسئولیت هایی که در آینده بر عهده می گرفتند برآیند که مجتهدین جامعی از علوم قدیم و جدید باشند . از این رو ، اهتمام خاصی نسبت به یادگیری زبان انگلیسی توسط طلاب داشتند و حتی شهید بهشتی فلسفه ی هگل را به زبان انگلیسی تدریس می کردند و تأکید داشتند ، ترجمه هایی که با توجه به این از کتاب های نویسندگان خارجی انجام شده دارای اشکالات و نواقص زیادی است ؛ پس به منظور درک منظور واقعی نویسنده ، طلاب نسخه ی انگلیسی کتاب را مطالعه کنند . با وجود مخالفت هایی که در سطح حوزه نسبت به استفاده از وسایلی چون رادیو وجود داشت ، شهید قدوسی طلاب را تشویق می کرد به منظور تقویت زبان انگلیسی شان ، از برنامه های انگلیسی رادیو استفاده کنند . حتّی شهید بهشتی برای طلبه هایی که وقت بیشتری را برای یادگیری درس زبان اختصاص می دادند ، مبلغی را برای هر ساعت تعیین کرده بودند که به این گونه افراد پرداخت می شد .

در کنار توجهی که به اصلاح سیستم آموزشی و نیز نوع دروسی که در مدرسه ی حقانی تدریس می شد وجود داشت ، شهید قدوسی در انتخاب اساتید دقّت بسیاری می نمود . این اساتید باید
اولاً : از نظر سیاسی افراد قابل اعتمادی می بودند و ذهن شاگردان مدرسه را به انحراف نمی کشاندند ؛
ثانیاً از توانایی علمی بالایی برخوردار می بودند ؛
ثالثاً به نوآوری هایی که در مدرسه صورت گرفته بود اعتقاد داشته و خودشان را با نظم و ضوابط مدرسه هماهنگ می کردند .

از این رو یکی از مهم ترین جنبه های مدیریتی شهید قدوسی ، انتخاب اساتید واجد شرایط برای مدرسه بود و در سایه ی این تلاش ها مدرسه ی حقانی کادر علمی بسیار قوی ای داشت . تعدادی از اساتیدی که در مدرسه ی حقانی دروس عمومی و مقدماتی را تدریس می کردند ، از اساتید مسلمی بودند که در حوزه ی علمیه دروس عالی را تدریس می کردند ، به طور مثال آیت الله خزعلی که در حوزه در سطوح عالیه تدریس می کرد در مدرسه ی حقانی « مختصر » را تدریس می نمود ، یا آیت الله جنّتی در حالی که در حوزه درس های تخصصی را تدریس می کرد در مدرسه ی حقانی دروسی چون « مغنی » یا « سیوطی » را تدریس می نمود . اساتیدی چون آیت الله مؤمن ، آیت الله جوادی آملی ، آیت الله مصباح یزدی ، آیت الله میانجی ، آیت الله بشیری ، آیت الله صانعی که از اساتید برجسته ی حوزه بودند از جمله اساتید مدرسه ی حقانی بودند و با سیستم مدرسه ی حقانی کاملاً هماهنگ بودند و حتّی اصلاح مطالب برخی از دروس توسط این اساتید انجام شد . اساتیدی نیز که غیر روحانی بودند - از اساتید دانشگاه و یا دبیران آموزش و پرورش - نیز برای تدریس در مدرسه ی حقانی استفاده می شد . چنان که دکتر نمازی درس اقتصاد را تدریس می نمود یا دکتر احمد بهشتی تدریس درس ادبیات را برعهده داشت . مرحوم شهید بهشتی و آیت الله شهید قدوسی شخصاً نیز بعضی دروس را تدریس می نمودند . شهید بهشتی تدریس فلسفه ی غرب ، فلسفه ی هگل و بعضاً تدریس درس زبان را عهده دار بود . شهید قدوسی نیز تدریس درس هایی چون حفظ قرآن ، درس اخلاق و گلستان و نیز دروسی که استاد نداشت را شخصاً به عهده گرفته بود . با وجود این که شهید قدوسی به لحاظ علمی حایز درجه ی اجتهاد بود و می توانست دروس تخصصی تری نیز تدریس کند اما با توجه به تراکم کاری مدیریت مدرسه ، در عمل امکان فعالیت بیشتری در این زمینه وجود نداشت . تدریس این دروس فرصت مناسبی برای شهید قدوسی بود تا ضمن آموزش ، شناخت مناسبی از روحیّات و خصوصیّات فردی شاگردان مدرسه داشته باشد . وقت و انرژی زیادی که شهید قدوسی در تدریس این دروس می گذاشت با استقبال شاگردان مدرسه رو به رو شده بود و با وجود این که استثنائاً در کلاس های درس وی حضور و غیاب صورت نمی گرفت ، اما کسی غیبت نمی کرد .

شیوه ی مدیریت شهید قدوسی در مدرسه ی حقانی
مدیریت شهید قدوسی در مدرسه ی حقانی آمیزه ای از عشق و احساس مسئولیت بود ، برای ایشان طی دوره ی مدیریت شان موارد زیادی پیش آمد که از نیاز ها و منافع شخصی شان صرف نظر نمودند تا امور مدرسه از روندی مناسب برخوردار باشد . حضور ایشان در مدرسه ظرف زمانی خاصی نداشت و چه بسا از صبح زود تا نیمه های شب برای رسیدگی به کارها در مدرسه حضور داشت .

از شهید قدوسی نقل شده که ایشان گفته بودند : « به ندرت اتفاق می افتد که من بچه هایم را زمانی که بیدار هستند ببینم . »
شهید قدوسی معتقد بود که هر کس که داوطلب طلبگی می شود باید از چند شرط اساسی برخوردار باشد : « اولاً در انتخاب طلبگی هدف متعالی داشته باشد ، ثانیاً مسیر صحیحی را برای دست یابی به هدف انتخاب کند و خود را به یادگیری چند کتاب درسی محدود نکند ؛ ثالثاً طلبه باید از پشتکار و استقامت لازم برای دست یابی به هدف برخوردار باشد و در نهایت طلبه باید آمادگی گذشت در راه هدفش را داشته باشد . »

به اعتقاد ایشان کسانی که این شرایط را نداشته باشند و یا به دنبال هدف های خاصی به این سلک درآمده باشند ، راهی به سر منزل مقصود پیدا نمی کنند . شهید قدوسی نسبت به اتلاف وقت طلاب حساسیّت زیادی به خرج می داد و برنامه های مدرسه را طوری برنامه ریزی می کرد که شاگردان مدرسه بیشترین استفاده را از وقت شان بکنند . در این زمینه شهید قدوسی حتی افراط و تندروی سیاسی شاگردان مدرسه را تأیید نمی کرد و رضایت نمی داد تا شاگردان مدرسه بیشترین وقت خود را به فعالیت های سیاسی اختصاص دهند و از این آینده نگری ایشان و اهمیتی که به تربیت شاگردان برای مسئولیت های خطیری که در آینده باید برعهده می گرفتند نشأت می گرفت . بعضی برنامه ها و سخنان ایشان نشان می داد که به تحقق حکومت اسلامی به طور کامل باور دارند .
برای نمونه ، در مواردی ایشان در برخورد با طلبه هایی که در انجام وظایف شان کوتاهی می کردند برای نشان دادن عنوان مسئولیت هایی که در آینده برعهده می گرفتند ، مسئولیت هایی چون مدیریت بیمارستان یا مسئولیت هایی که سنخیّتی با مقام روحانیّت نداشت را به عنوان مشاغل آینده ی آنها بیان می کرد که باعث تعجب شاگردان و اساتید مدرسه می شد .

شهید قدوسی در کنار توجهی که به نظم امور مدرسه داشت ، به شدت مراقب تربیت اسلامی شاگردان مدرسه بود . به نظر وی شخصیت و تربیت اسلامی طلاب مقدم بر یادگیری علم و دانش است و چه بسا ضعف های علمی و درسی شاگردان قابل حل است ، ولی فردی که به لحاظ عقیدتی و اجرای واجبات و مستحبات دچار تردید باشد هرگونه سرمایه گذاری بر روی چنین افرادی اشتباه است . ایشان به اجرای واجبات و مستحبات توسط طلاب حساسیت زیادی داشت و در اخراج طلبه ای که در این زمینه ضعفی داشت تردید نمی کرد .
شهید قدوسی هر از چند گاهی نیمه های شب به مدرسه می رفت و کنترل می نمود که کدام یک از شاگردان نماز شب می خواند . در این زمینه آیت الله صانعی خاطره ای را نقل می کند که شهید قدوسی شخصاً به ایشان گفته بود : « من از یکی از مراجع اجازه گرفته ام که به طور غیر رسمی و به طوری که صاحب حجره متوجه نشود ، گاهی در اتاق ها را باز کنم ببینم آیا آقایان مثلاً اول صبح مشغول تلاوت قرآنند یا خوابند به طوری که آنها متوجه نشوند . من این اجازه را گرفتم چون شبهه می کنم که در اتاق را بدون اجازه باز کنم . من به ایشان گفتم شما به هر حال ناظر امور مدرسه هستید و مجاز هستید . ایشان گفت : نه ، احتیاطاً من از مراجع اجازه گرفتم . گاه می گفت : بعد از نیمه های شب به مدرسه سر می زنم که ببینم آیا طلبه ها در آن موقع برای نماز شب آماده اند یا نیستند ، چه مقدارشان آماده ی نمازند و چه مقدارشان نیستند . »

این مجاهد نستوه پس از پیروزی انقلاب اسلامی ، از طرف امام خمینی (ره) به دادستانی کل انقلاب اسلامی ، منصوب شد و در این سنگر به خدمت پرداخت . سرانجام این عالم ربانی در اثر انفجاری توسط منافقین کوردل به فیض شهادت نائل آمد و در حرم حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد .

سالگرد شهادت سرتیپ وحید دستجردی ، رئیس وقت شهربانی کشور (1360 ش)
سرهنگ هوشنگ وحید دستجردی در سال 1304 در اصفهان به دنیا آمد . وی پس از پشت سر گذاشتن دروس ابتدایی و متوسطه ، در سال 1328 وارد آموزشگاه شهربانی شد و پس از 32 سال خدمت در پست های مختلف باز نشسته شد .

این شهید بزرگوار که از طرفداران نهضت اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) به شمار می رفت ، پس از پیروزی انقلاب ، در اسفند 1357 به خدمت دعوت گردید و در 24 اسفند 1359 به ریاست شهربانی کل کشور منصوب شد . سرهنگ وحید دستجردی سرانجام در واقعه انفجار دفتر نخست وزیری در 8 شهریور 1360 به شدت زخمی شد و شش روز بعد بر اثر جراحات وارده ، به شهادت رسید .


منبع :
habilian.com ، www2.irna.ir




   



 


فرم در حال بارگذاری ...

محتواها

کاربران آنلاین

  • زفاک
  • زهرا پورپيرعلي

پخش زنده اماکن متبرکه

پخش زنده حرم

آمار

  • امروز: 94
  • دیروز:
  • 7 روز قبل: 8043
  • 1 ماه قبل: 57839
  • کل بازدیدها: 1068438
Online User