سامانه وبلاگ مدارس
به مدرسه علمیه الزهراء(س) گلدشت خوش آمدید.
« نظافت مسجد الحرام در كمتر از يك ساعتجدول پخش مراسم احیاء از شبکه های سیما »

شغل سخت مجوز خوردن روزه نيست

شغل سخت مجوز خوردن روزه نيست

  دوشنبه 16 مرداد 1391 08:17, توسط حوزه علمیه الزهرا(س) گلدشت   , 494 کلمات  
موضوعات: خواندنی ها, مذهبی

 
عضو ستاد ترويج احکام با بيان اين‌که مشاغل سخت به هيچ وجه مجوز خوردن روزه نيست، گفت: تنها بيماران، مسافران، زنان باردار، زنان شيرده، خانم‌هاي دچار عادت ماهانه، پيرمردها و پيرزن‌ها از روزه گرفتن معاف هستند.



به گزارش پايگاه اطلاع رساني قرآن و معارف سيما حجت‌الاسلام حسين وحيدپور در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري رسا با بيان اين‌که در فصل تابستان که هوا بسيار گرم است، روزه‌دار به شرط نرسيدن آب به حلق، مي‌تواند براي جلوگيري از خشکي لب و دهان، دهان را با آب در طول روز تر کند، اظهار داشت: روزه اين فرد صحيح است، اما شست و شوي دهان مکروه است.

وي در پاسخ به اين سؤال که برخي مشاغل سخت مستلزم فعاليت زير آفتاب است و فعالان در اين مشاغل به بهانه اينکه اگر روزه بگيرند ديگر نمي‌توانند کار کنند از روزه گرفتن خودداري مي‌کنند، آيا اين مساله مجوز شرعي براي روزه نگرفتن مي‌شود، گفت:‌ مشاغل سخت به هيچ وجه مجوز خوردن روزه نيست.

مسؤول پيشين دفتر استفتائات مرحوم حضرت آيت‌الله شيخ جواد تبريزي افزود: بيماران، مسافران، زنان باردار، زنان شيرده، خانم‌هاي دچار عادت ماهانه، پيرمردها و پيرزن‌ها، شش گروه معذور از روزه گرفتن هستند و غير از اينها کسي مجوز براي خوردن روزه ندارد.

وي توصيه کرد: اينگونه افراد يا بايد به چهار فرسخي بروند که مسافر محسوب شوند يا در ماه رمضان براي گرفتن روزه يک ماه مرخصي بگيرند يا اين‌که شيفت کاريشان را تغيير دهند و در هر صورت يک راهي براي گرفتن روزه پيدا کنند تا روزه را نخورند.

دروغ بستن به خدا و پيامبر در راديو و تلويزيون

اين عضو ستاد ترويج احکام در ادامه دروغ بستن به خدا و پيامبر را از مبطلات روزه برشمرد و گفت: لطيفه‌ها و جوک‌هايي که مردم مي‌دانند براي خنده است و جدي نيست، دروغ بستن عمدي محسوب نمي‌شود و روزه را باطل نمي‌کند، اما معصيت است.

وي با اشاره به اين‌که دروغ بستن به خدا و پيامبر از سوي گويندگان راديو و تلويزيوني به يک شرط روزه را باطل مي‌کند، ‌افزود: اگر گوينده راديو و تلويزيون متن را به گونه‌اي بخواند که در عرف استناد به خود شخص دهند، روزه‌اش باطل است و اگر نداند که اين کار مبطل است، قضا دارد، اما کفاره بر او واجب نيست.

حجت‌الاسلام وحيدپور ادامه داد:‌ روزه گويندگان راديو و تلويزيون که مطالبى را مي‌خوانند و مي‌دانند درست نيست و دروغ به خدا و پيامبر است، در صورتي صحيح است که تصريح کنند، کس ديگري چنين گفته است.

اشتباه خواندن آيات قرآن و تأثير آن در روزه‌داري

وي با اشاره به اين‌که برخي افراد در ماه مبارک رمضان به جزء خواني قرآن مي‌پردازند، اما آياتي را اشتباه قرائت مي‌کنند، گفت: روزه اين افراد در صورت اشتباه خواندن آيات قرآن صحيح است و اين دروغ بستن به خدا محسوب نمي‌شود.

اين عضو ستاد ترويج احکام همچنين افزود: دروغ بستن عمدي آن است که در حالي که مي‌داني دروغ است، بگويي خداوند چنين چيزي را گفته درحالي که نفرموده است، اما اگر چيزي به قصد شوخي از قول خدا نقل شود، روزه را باطل نمي‌کند، اما حرام و فرد معصيت کرده است.

منبع : شبکه قرآن


فرم در حال بارگذاری ...

محتواها

کاربران آنلاین

  • نرجس خاتون محمدي
  • یَا مَلْجَأَ کُلِّ مَطْرُودٍ
  • نویسنده محمدی
  • نور الدین
  • شهادت
  • مریم استوان

پخش زنده اماکن متبرکه

پخش زنده حرم

آمار

  • امروز: 789
  • دیروز: 1585
  • 7 روز قبل: 8666
  • 1 ماه قبل: 28224
  • کل بازدیدها: 1012184
Online User