سامانه وبلاگ مدارس
به مدرسه علمیه الزهراء(س) گلدشت خوش آمدید.
« شعبان؛ ماه موعـودنسل جوان امروز برای عقب‌راندن دشمن از نسل اول آماده‌تر است »

شرف الشمس، واقعیت یا شایعه!!!!!!!!!!

شرف الشمس، واقعیت یا شایعه!!!!!!!!!!

  یکشنبه 19 فروردین 1397 09:20, توسط حوزه علمیه الزهرا(س) گلدشت   , 506 کلمات  
موضوعات: نکته روز

واقعیت !!!!!!!!!

 

نوزدهمین روز از ماه فروردین برای منجمان مسلمان اهمیت ویژه ای داشته است. روزی که خورشید 19 درجه در برج حمل (فروردین) باشد. آن ها می گویند این روز خاص بنا به محاسبات نجومی، روزی خوش یمن و بابرکت است و البته در ساعت های خاصی در این روز، بهترین موقعیت خورشید در کهکشان در سال است. [سجادی، فرهنگ معارف اسلامی، ج ‏2، ص 1053.] در روایات نیز، شرف شمس، در برج حمل دانسته شده است: وَ الْکَوَاکِبُ فِی مَوَاضِعِ شَرَفِهَا … وَ الشَّمْسُ فِی الْحَمَلِ وَ الْقَمَرُ فِی الثَّوْر.[مجلسی، بحارالانوار، ج 54،، ص 227.]

شرف الشمسی که سنگ نیست

در باور عامیانه، «شرف الشمس» نگین انگشتری زردرنگ است که بعضی‌ها به نیت گشایش در کار‌ها به دست می‌کنند. اما در واقع شرف الشمس سنگ نیست. بلکه دعایی منسوب به امام علی (علیه السلام) است [ مجلسی، زادالمعاد، ص 567.] که در روز نوزدهم فروردین با آدابی خاص می‌نویسند و نقشی رمزگونه را پشت انگش‌تر عقیق زردرنگ حک می‌کنند.

خواندن دعای شرف الشمس چه آدابی دارد؟

برای دعای شرف الشمس خواص بسیاری ذکر شده که گره گشایی از مشکلات و برآورده شدن حاجت از مهم ترین آنهاست. برای گرفتن حاجت در روز 19 فروردین 2 رکعت نماز حاجت بخوانید و 100 صلوات بفرستید. سپس دعا و حرز آن را بر روی کاغذ یا نگین نوشته.

 

بسم الله الرّحمن الرّحیم

اَللّهُم اِنّی اَسئَلُکَ بِالهاءِ مِنْ اِسمِکَ الْاَعظَم و بالثَلآثِ العِصّیِ و بالالَفِ المُقَّّوِم و بِالمِیمِ الطَمیس الاَبتَر و بالسِّلمِ و بالاَربَعَه الَتِی ه ‍ ِی کالکَفِ بِلا مُعصَم و بِالهاءِ المَشقُوقَه و بالواوِ المُعظَّم صوره اِسمکَ الشَّریفِ الاَعظَم اَن تُصَلِیَ علی سَیِّدِنا مُحمَّدِ وَ آلِهِ بعدد حروف ماجری بِالقلم و اَن تَقضِی حاجَتِی.

اشکال حرز شرف الشمس چه معنایی دارند؟

حرز شرف شمس که روی نگین و یا عقیق حکاکی می‌شود، آداب خاصی دارد، شامل پنج اسم اعظم خداوند است که آن‌ها را کلمات مبارکه «الله؛ جمیل؛ رحمن؛ مومن؛ نور» گفته‌اند و به جای نقش از پنج حرف اول آن‌ها به صورت «ا.ج.ر.م.ن» می‌توان استفاده کرد. این نقش 13 حرف دارد 4 حرف از تورات 4 حرف از انجیل و 5 حرف از قرآن کریم است. تصویر جدول یا لوح شرف شمس هم در زیر آورده شده که خواص یکسانی را با نقش حرز دارد.

 

شایعه!!!!!!!

 

1. با وجود «اسم اعظم» دانستن شرف‌الشمس و منصوب ‌کردن آن به حضرت علی(ع) ، قدیمی‌ترین مطالب در این باره حداکثر به ۴ قرن پیش باز می‌گردد و هیچ نشانی از آن در کتاب‌های متقدم به ویژه کتب اربعه شیعه یافت نمی‌شود !

2. بزرگان دین بهترین شاخص در این امورند و اگر انجام کاری مستحب بود ، حداقل یک‌بار از سوی ائمه‌ اطهار (ع) و علما باید انجام می‌شد و لذا عملی که مطلقاً توسط ایشان انجام نشده ، ریشه در خرافات دارد.

3. پرهیز از امور خرافی، توکل بر خداوند متعال و توجه به هدایت‌ و ارشادات حضرات معصوم(ع) از جمله مسائلی هستند که ما را از توسل به مسائل غیر واقعی بی‌نیاز می‌کنند .

4. خرافات، مخرب واقعیت‌هاست به دلیل آنکه اصل و مبدأ خرافه از سوی کسانی است که برای دستیابی به منافع دنیوی خویش، چیزی شبیه حق را در میان مردم مطرح می‌کنند و وقتی انسان‌ها به امور شبیه حق مشغول شوند در نتیجه از حقایق باز خواهند ماند.

www.farsnews.com/newstext.php?nn=13920119000677

http://shayeaat.ir/post/217

 

 

آراي كاربران براي اين مطلب
5 ستاره:
 
(5)
4 ستاره:
 
(0)
3 ستاره:
 
(0)
2 ستاره:
 
(0)
1 ستاره:
 
(0)
5 رأی
ميانگين آراي اين مطلب:
5.0 stars
(5.0)
نظر از: محمد [بازدید کننده]
محمد
5 stars

با سلام
مطالب سایتتون خیلی خوب بود

*لطفا به وب سایت ما هم دیدن کنید
http://tronicall.com/

با تشکر

1397/01/26 @ 21:58
نظر از: MIMSHIN [عضو]
5 stars

از چه سوء استفاده نکردن بعضی‌ها
مرسی از شما بابت روشنگری

1397/01/22 @ 13:20
نظر از: کنارگندم زار [عضو] 
5 stars

بسیار مفید و عالی.ممنون

1397/01/22 @ 12:35
نظر از: قرارگاه آسمانی شهید علیرضاحجتی(خادم الشهدا) [بازدید کننده]
قرارگاه آسمانی شهید علیرضاحجتی(خادم الشهدا)
5 stars

سلام ونور..
ممنون از حضور و لطف شما..
مطلب بسیار خوبی بود.
در پناه خدا زهرایی بمانید.
التماس دعای فرج و عاقبت بخیری با شهادت..

1397/01/21 @ 10:35
نظر از: متین [عضو] 
5 stars

سلام
واقعا استفاده کردم .
ممنون

1397/01/20 @ 10:56


فرم در حال بارگذاری ...

محتواها

کاربران آنلاین

  • سونیا سجادی
  • یَا مَلْجَأَ کُلِّ مَطْرُودٍ

پخش زنده اماکن متبرکه

پخش زنده حرم

آمار

  • امروز: 746
  • دیروز:
  • 7 روز قبل: 7126
  • 1 ماه قبل: 27519
  • کل بازدیدها: 1012184
Online User