سامانه وبلاگ مدارس
به مدرسه علمیه الزهراء(س) گلدشت خوش آمدید.
« چگونه مقاله نویسی را شروع کنیموقوع معجزة شق القمر توسط پيامبر خدا (صلي الله عليه و اله) »

حتمیت مهدویت

حتمیت مهدویت

  پنجشنبه 19 آبان 1390 13:08, توسط حوزه علمیه الزهرا(س) گلدشت   , 0 کلمات  
موضوعات: مذهبی

یکی از دلایل مهم بر حتمیت مهدویت آ ن است که این اعتقاد اختصاص به شیعه ندارد،بلکه علاوه بر شیعه دوازده امامی ،دیگر فرق شیعه اهل سنت نیست به آن اعتقاد دارد و علاوه بر مسلیمین دیگر ادیان آسمانی نیز به وجود منجی معتقد می باشد. مانند آنجه در عقاید هندیان، آیین زرتشت عهد عتیق وجدید آمده است.


اما در متون روایی اهل سنت موضوع مهدویت به طور کامل مطرح شده است که قسمت های عمده ان به شرح زیر می باشد :

1.بسیاری از علما ودانشمندانی اهل سنت احادیث مهدی (عج) رادر کتب خود آورده اند ، بعضی از آنها باب فصل خاصی را به آن اختصاص داده  مانند سنن ابی داود ، سنن ترمذی و ابن ماجه که هر سه از کتب معتبر اهل سنت می باشند.((امام احمد بن حنبل)) پیشوای حنابله نیز در کتاب خود این احادیث را آورده است و علاوه بر اینها حدود یکصد نفر از دانشمندان سنی مذهب در کتب خود این  احادیث را نقل کرده اند.

2.دسته دیگر از علمای اهل سنت مستقلا اقدام به تالیف وتدوین کتاب پیرامون این موضوع کرده مانند کتاب ((المهدی))نوشته ی ابونعیم اصفهانی ،((البیان بالاخبار صاحب الزمان))نوشته ی گنجی شافعی،((العرف الوردی فی الاخبار مهدی))نوشته ی جلال الدین سیوطی ،((القول المختصر فی علامات المهدی المنتظر))نوشته ی ابن حجر هیثمی وده ها کتاب دیگر.

3.اکثریت قریب به اتفاق دانشمندان عامه مهدویت را جز مسلمات شمرده ومخالفتی با آن نکرده اند. شاید بتوان یکی از معروف ترین دانشمندان آنها که در احادیث مهدی (عج) تشکیک کرده اند ، ((ابن خلدون ))مورخ معروف دانست که خودشان جواب وی را داده اند .اولا نام برده مورخ است نه محدث بنا بر این در شناخت احا دیث ، صاحب نظر نمی باشد . ثانیا محدثان قبل از وی هیچ گونه تشکیکی در کلیت مهدویت نداشته و علاوه بر آن تعدادی از دانشمندان سنی در رد نظر ابن خلدون کتاب نوشته اند .

4.یکی از موارد مطرح شده در باب مهدویت مدعیان دروغگو میباشد و زمینه چنین ادعا ها یی وجود اعتقاد است و جالب توجه است که بسیاری از ین مدعیان از بین اهل سنت برخاسته وطرفدارانی نیز پیدا کرده اند چنانچه نمونه اش در هند ، پاکستان ، عربستان وافریقا در طول تاریخ به چشم  میخورد.

5.چکیده اعتقاد اهل سنت پیرامون مهدویت این است که :در آخر الزمان مهدی موعود (عج) از نسل پیامبر (ص) وفرزندان فاطمه (س)ظهور خواهد کرد وحکومت عدل جهانی را تشکیل خواهد داد وادعا میکند که وی در همان عصر وزمان متولد خواهد شد ،اما آنچه در احادیث اهل سنت آمده ، اعتقاد شیعه را که مهدی موعود(عج)فرزند امام عسگری (ع) متولد شده و در پس پرده غیبت است،تایید می کند .البته اهل سنت اعتقاد به افراد مختلفی به عنوان مهدی (عج)دارند .آنها می گویند در هر قرنی یک مصلح ظهور می کند و وی را مهدی می دانند ،مانند ((عمر بن عبدالعزیز)) ،ولی مهدی موعود (عج) که پیامبر (ص ) وعده اش را داده است ،یکی است و او در آخر زمان ظهور خواهد کرد. بنابر این مهدویت تنها اختصاص به شیعه ندارد، بلکه یک اعتقاد اسلامی است و کلیت ان مورد اتفاق تمامی مسلمین می باشد. پس چنین اعتقاد گسترده ای بین مسلمین آن هم در کتب روایی فریقین، قطعیت این مسئله را تایید می کند.

منبع :هفته نامه صبح صادق


فرم در حال بارگذاری ...

محتواها

کاربران آنلاین

  • زفاک

پخش زنده اماکن متبرکه

پخش زنده حرم

آمار

  • امروز: 886
  • دیروز: 2822
  • 7 روز قبل: 9100
  • 1 ماه قبل: 59150
  • کل بازدیدها: 1068438
Online User