سامانه وبلاگ مدارس
به مدرسه علمیه الزهراء(س) گلدشت خوش آمدید.
« جوانان و خود کشیمومن میان دو ترس اساسی »

جوان و مسجد

جوان و مسجد

  شنبه 3 دی 1390 12:04, توسط حوزه علمیه الزهرا(س) گلدشت   , 5 کلمات  
موضوعات: دانستنی های جوان

آثار حضور در مسجد

1-آثار عبادی

از مساجد به عنوان خانه های خدا در زمین و نیز خانه های متقیان و مومنان یاد شده است این عنوان به خوبی ماهیت عبادی مسجد را نشان می دهد؛ اینکه مسجد ها ، اولا و اساسا برای ایجاد ارتباط بین بنده و معبود او و اعلام بندگی و عبودیت برای آفریدگار بنا می شوند . بر این اساس اصلی ترین اثر حضور در آن در بعد عبادی خواهد بود .

2-آثار علمی

کار کرد علمی مسجد در عصر رسول خدا(ص) و توصیه های ائمه (ع) در این باره ، ما را با یکی دیگر از آثار حضور در مسجد آشنا می شود رسول خدا فرمود:((‌هر نشستی در مسجد بیهوده است ، مگر اینکه برای سه کار باشد ؛ خواندن قرآن ، ذکر خدا ، پرسش از علم ))

3-آثار اجتماعی

مسجد به عنوان یک مرکز دینی برای عموم ، نقش اساسی در شکل گیری اجتماعات مسلمین دارد  .از این جهت به طور طبیعی مسجد می تواند کارکرد اجتماعی داشته باشد . حضور زنان و مردان و تبادل اخبار و اطلاعات اجتماعی ، جویا شدن از احوال هم و احوال مسلمین تنها بخشی از این ظرفیت بزرگ که مساجد دارد .

زنان ومردان با حضور در مساجد ، می توانند از یک اجتماع سالم دینی بهر مند شوند .

طبق روایتی که از امام علی (ع) نقل شد ، تاثیرات رفتاری که حضور در مسجد بر جای می گذارد ، می تواند جامعه دینی را از فساد و گناه پاک کرده و مسلمین را به سمت یک جامعه سالم هدایت کند : ((یا کلماتی می شنود که او را از فساد و گناه باز میدارد ویا به خاطر ترس از خدا و یه حیا و آبرو ،گناه را ترک میکند .))

بر این اساس حضور در مسجد ،‌می تواند نقش باز دارنده در ارتکاب جرایم وگناهان نیز داشته باشد.

4-آثار روحی واخلاقی

فضای مسجد ، نورانی و الهی است.چنانچه پیامبراکرم(ص)نیز در حدیثی به آن اشاره فرموده است:((قومی با یکدیگر در مسجدی از مساجد خدای متعال برای تلاوت و آموختن قرآن ننشینند ؛ مگر آنکه آرامش برایشان نازل و رحمت الهی شامل حال آنها شوند . و خداوند از آنها در میان کسانی که نزد او هستند یاد می کند ))

در حدیث دیگری از آن حضرت می خوانیم که فرمود:((هر کس که مسجد ها خانه اش باشد ، خداوند آسایش و آرامش و عبور از پل صراط را برای او ضمانت می کند ))

در این زمینه این نکته را یاد آور می شویم که به دلیل لطافت های روحی و تاثیر پذیری عاطفی شدید در بانوان‌، نیاز به حضور برای کسب آرامش الهی وقلبی ، درباره آنان بیشتر احساس می شود .

از نظر اخلاقی نیز وضع به همین ترتیب است ؛ زیرا زنان به دلیل اینکه بیشتر عمر خود را در خانه ها صرف خانه داری و تزربیت فرزندان می کنند و بیشتر مردان نیاز مند آرامش هستند و البته در فضایی به نام مسجد که اساس آن بر نورانیت ، عبودیت وارتباط خالق و مخلوق است، امکان فراهم شدن آن بیشتر است .

منبع:مستدرک الوسایل،ج3ص313و363-بحارالانوار،ج77ص86


فرم در حال بارگذاری ...

محتواها

کاربران آنلاین

پخش زنده اماکن متبرکه

پخش زنده حرم

آمار

  • امروز: 409
  • دیروز: 3508
  • 7 روز قبل: 12672
  • 1 ماه قبل: 57315
  • کل بازدیدها: 1059338
Online User