سامانه وبلاگ مدارس
به مدرسه علمیه الزهراء(س) گلدشت خوش آمدید.
« اثبات حیات امام زمان(ع)با حدیث ثقلینوصیت نامه شهید همت »

نکات علمی در زندگی روزمره

نکات علمی در زندگی روزمره

  چهارشنبه 18 آبان 1390 10:44, توسط حوزه علمیه الزهرا(س) گلدشت   , 4 کلمات  
موضوعات: خواندنی ها, نکته روز


1- چرا نیش پشه باعث خارش می شود؟


تنها پشه ماده ، نیش می زند. البته دلیلش دشمنی نیست. او برای تولید مثل به خون نیاز دارد. پشه ماده برای انتخاب قربانی خود ابتدا حسگر های خود را به کار می گیرد تا شکارش را پیدا کند. این حسگر ها روی دو شاخک و سه جفت پایش قرار دارند. با این حسگر ها رطوبت بدن شما ، دمای بدن و ترکیبات موجود در عرق بدنتان را بررسی می کند. اگر چیزی را که پیدا کرده است ، دوست داشته باشد ، نیش می زند. پشه ماده برای نیش زدن خیلی آهسته روی پوست شما می نشیند و پوستتان را با خرطومش سوراخ می کند. خرطوم نوعی دهان است که درست زیر چشمهایش قرار دارد. وشامل شش وسیله تیز به نام استایلنز است. او هم زمان هر شش استایلنز را در پوست فرو می کند و از رگ خونی تغذیه می کند. این کارها خیلی سریع و به آرامی اتفاق می افتد. طوری که ممکن است اصلا احساس نکنید چه اتفاقی روی داده است. خارش نیش پشه در حقیقت به دلیل نیش زدن نیست ؛ این خارشی ناشی از بزاق دهان پشه است که با خون شما مخلوط می شود تا از لخته شدن آن هنگام مکیدن جلوگیری کند.


2- چرا چشم حیوانات در شب می درخشد اما چشم انسان نه؟


در چشم بسیاری از مهره داران لایه ای است که بلافاصله پشت یا گاهی اوقات داخل شبکیه قرار دارد. این لایه نور مرئی را را پس از عبور از شبکیه مجددا به داخل شبکیه منعکس می کند. و نور در دسترس گیرنده های نوری را افزایش می دهد. این عمل باعث افزایش بینائی در نور ضعیف می شود. بسیاری از این حیوانات شبرو هستند و در شب شکار می کنند. بعضی از این حیوانات در عمق دریا زندگی می کنند. چشم انسان ها این لایه را ندارد. درخشش چشم اثر قابل رؤیت این لایه است. وقتی نور به داخل چشم حیوانی که این لایه را دارد می تابد مردمک درخشان می شود. این پدیده در بسیاری از حیوانات قابل رؤیت است. درخشش چشم ها طیف متفاوتی از رنگ ها را که شامل سفید ، آبی ، سبز ، زرد ، صورتی و قرمز است ، ایجاد می کند. نوع رنگ مشاهده شده در چشم بستگی به زاویه دید و رنگ منبع نور تابیده شده به چشم دارد. درخشش سفید در بسیاری از ماهی ها ، درخشش آبی در پستانداران مانند اسب ها ، درخشش زرد در بسیاری از پستانداران مانند گربه ، سگ و راگون و درخشش قرمز در جوندگان و پرندگان دیده می شود.

3- چرا پرندگان نمی توانند به عقب پرواز کنند؟

پرندگان مانند هواپیما بال دارند. و بال آنها از جلو به عقب خمیده است. هنگام پرواز ، جریان هوا در قسمت فوقانی خمیدگی بال بیشتر از قسمت تحتانی آن است. در عبور سریع جریان هوا ، فشار کمتری به بال وارد می شود ، بنابراین این فشار ، بال پرنده را به سمت بالا سوق می دهد و باعث اوج گرفتن پرنده و در حقیقت پرواز می شود. پرندگان جوان به طور غریزی می دانند که چگونه توسط بال های خود پرواز کنند ، اما مدت زمانی لازم است تا آنها بتوانند خوب پرواز کنند. چهار روش پرواز برای پرندگان وجود دارد ؛ پرواز بدون بال زدن ، اوج گرفتن ، بال بال زدن و در جا بال زدن. مرغ مگس بهترین پرنده ای است که می تواند در بین هوا در حال بال زدن بایستد. این پرنده 50 بار در دقیقه بال هایش را به هم می زند. هم چنین می تواند به سمت عقب نیز پرواز کند که سایر پرندگان چنین توانایی را ندارند.

5- چرا بعد از خوردن ماهی ، دوغ نمی نوشند؟

اسید لاکتیک موجود در ماست ، روی عصب پاراسمپاتیک اثر می گذارد. از آ نجا که این عصب کند کننده است ، حالت لختی در بدن به وجود می آورد. این خاصیت در ماهی هم تا حدودی وجود دارد و بهتر است باهم مصرف نشوند.


فرم در حال بارگذاری ...

محتواها

کاربران آنلاین

  • ط.جمالی
  • زفاک

پخش زنده اماکن متبرکه

پخش زنده حرم

آمار

  • امروز: 844
  • دیروز: 2022
  • 7 روز قبل: 9148
  • 1 ماه قبل: 29541
  • کل بازدیدها: 1014206
Online User