سامانه وبلاگ مدارس
به مدرسه علمیه الزهراء(س) گلدشت خوش آمدید.
« مسابقه ایستگاه نهج البلاغهتورانه به خاطر نه.. »

چگونه نسل جوان را با امام زمان(ع) بیشتر آشنا کنیم؟

چگونه نسل جوان را با امام زمان(ع) بیشتر آشنا کنیم؟

  چهارشنبه 28 تیر 1391 12:55, توسط حوزه علمیه الزهرا(س) گلدشت   , 0 کلمات  
موضوعات: خواندنی ها, مذهبی

 


آشنا ساختن جوانان با امام زمان(ع) از راه های مختلف می‌تواند انجام گیرد مانند:
1ـ تبلیغ گفتاری:متأسفانه بسیاری از جوانان از ویژگی ها و صفات امام زمان(ع) آگاهی ندارند. وظیفة مربیان و مبلّغان اسلامی آن است که با استفاده از روش های جذاب و زیبا، امام زمان(ع) را (که تماشاگه همة کمالات و زیبایی ها است) معرفی نمایند. اگر این کار درست انجام گیرد

، قطعاً نسلی که به دنبال زیبایی است، هرگز از کنار چهرة زیبا و دلربای مهدی(ع) نخواهد گذشت. بر این اساس، لازم است بر ویژگی هایی مانند:محبت، زیبایی،‌ عدالت گستری، مهربانی و کمالات اخلاقی آن حضرت تأکید شود و از ترسیم چهره خشن و جنگ طلب پرهیز گردد. از پیامبر (ص) روایت شده:"مهدی (ع) طاووس اهل بهشت است".[1]
مهدی است آن که از نظری بر جمال اوهردردمند غم زده کسب شفا کند
البته لازمنیست در این راستا مجلس وعظ و خطابه ای برقرار گردد بلکه می توان با برقراری رابطةنزدیک و صمیمانه و نشست های ساده و دوستانه در کنار صحبت های دیگر، آن حضرت را معرفی کند.
به نظر می‌رسداین شیوه از روش های رسمی و رائج مؤثرتر باشد.
2ـ استفاده ازشیوه های هنری:به تجربه ثابت شده که زبان هنر از زبان کلام مؤثرتر است. از آن جاکه جوانان به هنر مانند فیلم و تئاتر علاقة خاصی دارند، باید از این ابزار مهمپیام رسانی جهت معرفی الگوها از جمله امام زمان(ع) به طور شایسته استفاده کرد.میزان تأثیر گذاری فیلم هایی همچون محمد رسول الله(ص) و یا امام (علی) بر همگانروشن است. سال های سال است که رمان در جهان معاصر،‌ زبان تبلیغ و تشریح فلسفه شدهاست. در عصر رسانه ها، سازمان های فرهنگی و سیاسی، با تولید زیباترین فیلم های کارتونی پروژة اندیشه پردازی را از دوران کودکی به اجرا در آورده اند. آن‌ها آدمزمان ما را از دورة خردسالی تا پیری مخاطب قرار داده اند و با جادوی فیلم های کارتونی،‌ در اختیار خویش گرفته اند، ولی ما در عرصة هنر ضعیف برخود کرده ایم. باتدوین زندگی نامة منتظران واقعی و حکایات انتظار و فیلم نامه ها و نمایشنامه درمقولة مهدویت و سرودن اشعار دربارة آن حضرت و نقاشی و طراحی و تهیة داستان و رمانباید این خلأ برطرف شود.
3ـ تلطیفاحساسات جوان:شور و هیجان مذهبی و گرایش جوانان به مذهب یکی از ویژگی های دورانبلوغ است. “به گفتة “دبس” در دوران بلوغ نوعی بیداری مذهبی حتی نزد کسانی کهسابقاً نسبت به مسائل مذهبی لاقید بودند دیده می‌شود".[2]
برای شناساییامام زمان(ع) باید از این فرصت و گرایش استفاده کرد و با برگزاری مراسم مذهبی و سمینارها وکنفرانس ها و زیارت آل یاسین و غیره زمینة ارتباط جوانان با حضرت را فراهم نمود.روان شناس ها بهترین راه برای ایجاد محبت را رابطه می دانند. اسلام نیز بر ایننکته تأکید دارد و به منظور تحکیم روابط محبت آمیز، به زیارت یکدیگر، عیادت مریض،هدیه دادن و سلام کردن توصیه نموده است. این قاعده را می توان دربارة امامان(ع)نیز سرایت داد. زیارت امام زمان(ع) و توسل به حضرت موجب ارتباط بیشتر می‌شود وهمین امر مقدمات آشنایی را فراهم می سازد.
امام خمینی(ره)در مورد زیارت امامان می فرمود:"دانه می ریزند تا کبوتر بگیرند".[3]ثوابها و ترغیب ها برای آن است که رفت و آمد با ائمة طاهرین بیشتر شود.
جوان دوست دارددر جامعه مقبولیت و مسئولیت داشته باشد. باید به جوان میدان داد تا با سلیقه وذوق خویش در مجالس متعلق به امامان ایفای نقش کنند و از این طریق هم حسن تشخص طلبیجوان ارضا شده و هم رابطة عاشقانه جوان با امام زمان(ع) که مقدمة آشنایی است،فراهم گردیده است.
[1]بحارالانوار،‌ ج 51، ص 91.
[2]دکتر سید احمد احمدی، روان شناسی نوجوانان و جوانان، ص 60.
[3]حسین مظاهری، جهاد با نفس، ج 3، ص 50.

آراي كاربران براي اين مطلب
5 ستاره:
 
(0)
4 ستاره:
 
(1)
3 ستاره:
 
(0)
2 ستاره:
 
(0)
1 ستاره:
 
(0)
1 رأی
ميانگين آراي اين مطلب:
4.0 stars
(4.0)
نظر از: سارا [بازدید کننده]
سارا
4 stars

سلام
ممنون از وب و مطالب ارزشمندتون
ازتون دعوت می کنم از این پست دیدن فرمایید و در صورت تمایل آنرا اشاعه دهید :

شناخت امام زمان عج
http://taavus.blogfa.com/post/108

1393/02/07 @ 14:29


فرم در حال بارگذاری ...

محتواها

کاربران آنلاین

  • متین
  • دهقان
  • ذبیح پور
  • زفاک
  • یَا مَلْجَأَ کُلِّ مَطْرُودٍ
  • نویسنده محمدی
  • ریحانه مقدم
  • avije danesh

پخش زنده اماکن متبرکه

پخش زنده حرم

آمار

  • امروز: 666
  • دیروز: 3508
  • 7 روز قبل: 12672
  • 1 ماه قبل: 57315
  • کل بازدیدها: 1059338
Online User