سامانه وبلاگ مدارس
به مدرسه علمیه الزهراء(س) گلدشت خوش آمدید.

موضوع: "دانستنی های جوان"

  دوشنبه 7 فروردین 1396 17:23, توسط حوزه علمیه الزهرا(س) گلدشت   , 407 کلمات  
موضوعات: دانستنی های جوان

سوال

چرا 4 ماه از سال قمری به عنوان ماههای حرام ( طبق یک آیین سنتی قوم عرب و مخصوص جزیره العرب) در قرآن معرفی شدند؟

 

پاسخ

خداوند سبحان به پیامبر (ص)می‏فرماید: از تو درباره جنگ کردن در ماههای حرام سؤال می‏کنند (یَسْئَلُونَکَ عَنِ الشَّهْرِ الْحَرامِ قِتالٍ فِیهِ). سپس می‏افزاید: به آنها بگو جنگ در آن (گناه) بزرگی است (قُلْ قِتالٌ فِیهِ کَبِیرٌ).و به این ترتیب سنتی را که از زمانهای قدیم و اعصار انبیای پیشین در میان عرب در مورد تحریم پیکار در ماههای حرام (رجب، ذی القعده، ذی الحجه و محرم) وجود داشته با قاطعیت امضا می‏کند.سپس می‏فرماید: چنین نیست که این قانون استثنایی نداشته باشد نباید اجازه داد گروهی فاسد و مفسد زیر چتر این قانون هر ظلم و فساد و گناهی را مرتکب شوند[1] 

مشرکان مکه می‏دانستند که جنگ در ماههای حرام (ذی القعده و ذی الحجه و محرم و رجب) از نظر اسلام جایز نیست و به تعبیر دیگر اسلام این سنت را که از قبل وجود داشته امضاء کرده است، مخصوصا در مسجد الحرام و مکه این کار نارواتر است، و پیامبر اسلام ص به هر دو حکم احترام می‏گذارد.به همین دلیل در نظر داشتند، مسلمانان را غافلگیر ساخته و در ماههای حرام به آنها حمله‏ور شوند، و شاید گمانشان این بود، که اگر آنها احترام ماههای حرام را نادیده بگیرند مسلمانان به مقابله بر نمی‏خیزند، و اگر چنین شود به مقصود خود رسیده‏اند[2].

اما فلسفه ماههای حرام‏: تحریم جنگ در این چهار ماه یکی از طرق پایان دادن به جنگهای طویل المدة، و وسیله‏ای برای دعوت به صلح و آرامش بود، زیرا هنگامی که جنگجویان چهار ماه از سال اسلحه را به زمین بگذارند و صدای چکاچک شمشیرها یا صفیر گلوله‏ها خاموش شود و مجالی برای تفکر و اندیشه به وجود آید احتمال پایان یافتن جنگ بسیار زیاد است. همیشه ادامه یک کار با شروع مجدد آن پس از خاموشی تفاوت دارد و دومی به مراتب مشکلتر است، فراموش نمی‏کنیم که در دوران جنگهای بیست‏ساله ویتنام چه اندازه زحمت می‏کشیدند تا یک آتش بس بیست و چهار ساعته در آغاز سال نو مسیحی یا مانند آن به وجود آورند، ولی اسلام برای پیروان خود در هر سال یک آتش بس چهارماهه اعلام میدارد و این خود نشانه روح صلح‏طلبی اسلام است.ولی همانگونه که گفتیم اگر دشمن بخواهد از این قانون اسلامی سوء استفاده کند و حریم ماههای حرام را بشکند اجازه مقابله به مثل به مسلمانان داده شده است[3]‏


[1] تفسیر نمونه، ج‏2، ص: 112

[2] تفسیر نمونه، ج‏2، ص: 32

[3] تفسیر نمونه، ج‏7، ص: 409

منبع..http://www.hawzah.net/fa/occation/view/66255

  چهارشنبه 27 اردیبهشت 1391 09:45, توسط حوزه علمیه الزهرا(س) گلدشت   , 12 کلمات  
موضوعات: خواندنی ها, آداب, دانستنی های جوان


مرد ساختن از پسر ، کاری مردانه است . از ابتدای خلقت بشر ، این وظیفه پدر بوده است که پسرش را مسؤلیت پذیر، مهربان، شجاع وشرافتمندانه بار بیاورد .

ادامه »

  چهارشنبه 30 فروردین 1391 10:47, توسط حوزه علمیه الزهرا(س) گلدشت   , 52 کلمات  
موضوعات: خواندنی ها, رایانه وفناوری اطلاعات, دانستنی های جوان

حقه‌ها و ترفند‌هاي اينترنتي اگر از افرادي هستيد كه وب گردي كار اساسي شماست و شب و روز در حال سر زدن به سايت هاي مختلف هستيد توصيه ما اين است كه تمام اين مقاله را حفظ كنيد و ياد بگيريد زيرا بسيار بسيار براي شما كارامد است.

اين ترفند ها در واقع راه هاي ميانبر براي دست يافتن به محتويات سايت هاست و به بهبود تلاش شما براي دستيابي به محتويات سايت ها كمك مي كند.

ادامه »

  یکشنبه 4 دی 1390 08:08, توسط حوزه علمیه الزهرا(س) گلدشت   , 11 کلمات  
موضوعات: دانستنی های جوان

خودکشی

آمارها نشان می دهند که دختران جوان بیش از پسران جوان دست به خودکشی می زنند،اما پسران بیش از دختران قصد خود را عملی می سازند.رفتارها واقداماتی که منجر به خودکشی جوان می شود،حاصل مشکلات عمیق روانی،خانوادگی واجتماعی هستند.

ادامه »

  شنبه 3 دی 1390 12:04, توسط حوزه علمیه الزهرا(س) گلدشت   , 5 کلمات  
موضوعات: دانستنی های جوان

آثار حضور در مسجد

1-آثار عبادی

از مساجد به عنوان خانه های خدا در زمین و نیز خانه های متقیان و مومنان یاد شده است این عنوان به خوبی ماهیت عبادی مسجد را نشان می دهد؛ اینکه مسجد ها ، اولا و اساسا برای ایجاد ارتباط بین بنده و معبود او و اعلام بندگی و عبودیت برای آفریدگار بنا می شوند . بر این اساس اصلی ترین اثر حضور در آن در بعد عبادی خواهد بود .

ادامه »

محتواها

کاربران آنلاین

  • ذاكري
  • سعید رضایی
  • سمیه صالحی
  • دلربا
  • منتظر المهدی

پخش زنده اماکن متبرکه

پخش زنده حرم

آمار

  • امروز: 1292
  • دیروز: 1793
  • 7 روز قبل: 12641
  • 1 ماه قبل: 58670
  • کل بازدیدها: 1062188
Online User