سامانه وبلاگ مدارس
به مدرسه علمیه الزهراء(س) گلدشت خوش آمدید.
« دليل داشتن سجده واجب در بعضي سوره هاي قرآنآداب آشامیدن آب »

15 وظيفه شيعيان در عصر غيبت امام زمان

15 وظيفه شيعيان در عصر غيبت امام زمان

  سه شنبه 18 مهر 1391 07:55, توسط حوزه علمیه الزهرا(س) گلدشت   , 1253 کلمات  
موضوعات: خواندنی ها, مذهبی, فرهنگ مهدویت و انتظار در فضای مجازی


1ـ دعا براي امام زمان عجل الله تعالي فرجه الشريف و خود تا به معرفت حضرتش نائل شويم. ائمه هدي عليهم السلام نيز همواره بر اين مهم تکيه داشته اند.امام صادق(عليه السلام) دعايي به “زراره” تعليم کرده و مي فرمايند : «… اگر زمان غيبت را درک کردي چنين دعا کن: اللهم عرفني نفسک فإنک إن لم تعرفني نفسک لم أعرف نبيک. اللهم عرفني رسولک فإنک إن لم تعرفني رسولک لم أعرف حجتک. اللهم عرفني حجتک فإنک إن لم تعرفني حجتک ضللت عن ديني» (منتخب الاثر ـ آيت الله صافي گلپايگاني حديث 1 ص 501 ـ به نقل از غيبت نعماني، کافي، کمال الدين) همچنين دعاهاي ديگري که در کتب ادعيه و …



زيارات بدان اشاره شده، خصوصا دعاي معروف«اللهم کن لوليک الحجه ابن الحسن … » که بحمدالله در بين جامعه شيعه بسيار معروف و مشهور است.

2 ـ شناخت صفات و سيره امام عليه السلام: بديهي است که يک عاشق دلباخته امام و يک منتظر حقيقي بايد بداند که محبوبش از چه صفاتي برخوردار بوده، و چه سيره و روشي را در زندگي و ساير شئونات آن دارد.

در اين راستا، مطالعه آيات و روايات فراواني که در ارتباط با وجود مقدس حضرت بقيه الله الاعظم عجل الله تعالي فرجه الشريف بيان شده، بسيار سودمند است.

3 ـ رعايت ادب در همه موارد: امامي که واجب الاطاعه و حجت خدا بر تمامي اهل زمين است، نامش محترم و يادش بسيار گرامي است. او پيشواي همه و چشم بيناي خدا در بين مخلوقات اوست. روزي اهل زمين به يمن وجود اوست و هر کس که به مرتبه اي از مراتب کمال مي رسد از پرتو عنايات حضرت حق است که از مسير امامت به ما رسيده است.

4 ـ عشق و علاقه نسبت به حضرت: مرحوم سيدعبدالکريم کفاش، هفته اي يک مرتبه به محضر آن حضرت مشرف مي شد. او در ري در جوار حضرت عبدالعظيم حسني مي زيست. در يکي از تشرفاتش، حضرت از او مي پرسند: سيدعبدالکريم! اگر ما را نبيني چه خواهد شد؟ پاسخ مي دهد: آقا حتما مي ميرم. حضرت در پاسخ فرمودند: «اگر چنين نبودي ما را نمي ديدي» (مشعل هدايت ج 2 ص 129 ـ مبحث امکان تشرف ـ از استاد حاج شيخ حسين گنجي)
شناخت صفات و سيره امام عليه السلام: بديهي است که يک عاشق دلباخته امام و يک منتظر حقيقي بايد بداند که محبوبش از چه صفاتي برخوردار بوده، و چه سيره و روشي را در زندگي و ساير شئونات آن دارد

5 ـ علاقه مند کردن ديگران به امام زمان عجل الله تعالي فرجه الشريف: طبيعي است که هر کس به چيزي علاقمند باشد درصدد تبليغ و ترويج آن برآمده و آنرا به ديگران معرفي خواهد کرد، چه رسد به اينکه وجود مقدس خاتم الاوصيا عجل الله تعالي فرجه الشريف باشد.

6 ـ انتظار فرج: امام صادق عليه السلام فرمودند: «بخشي از ويژگيهاي ائمه عليهم السلام عبارت از تقوي، پاکدامني و خيرخواهي … و صبر در انتظار فرج است.» (منتخب الاثر، آيت الله صافي، ص 498، به نقل از بحارالانوار)

در بسياري از روايات، پرفضيلت ترين اعمال، انتظار فرج دانسته شده است. (منتخب الاثر، آيت الله صافي، ص 493 ـ 500)

در بسياري از احاديث در باب انتظار فرج بيان شده که هر گاه يکي از منتظران حضرت به رحمت الهي رفت، چنانست که در ميان سپاه امام و يا در ميان چادر (خيمه) حضرت به شهادت برسد.

در بعضي از روايات تعبير شده که چنين شخصي مثل کسي است که با رسول خدا صلي الله عليه و آله در برابر کفر جهاد کرده باشد.

7 ـ اظهار علاقه وافر براي ملاقات با آنحضرت.

8 ـ ذکر فضائل و مناقب آنحضرت، و شرکت در مجالس امام شناسي.

9 ـ صدقه براي سلامتي امام زمان عجل الله تعالي فرجه الشريف.
توسل

10 ـ بجا آوردن حج و عمره و زيارت مشاهد مشرفه به نيابت از امام: اعمالي که به نيابت از امام زمان عليه السلام بجا آورده مي شود در واقع هديه اي از جانب عاشقان و شيفتگان به ايشان است.

11 ـ استغاثه به وجود مقدس امام عجل الله تعالي فرجه الشريف: در بعضي از روايات از آن بزرگوار به “غياث المضطر المستکين” تعبير شده است.

توسل و استغاثه بر اهل البيت عليهم السلام، سيره دائمي بزرگان و صلحا و علما شيعه بوده و حتي ائمه هدي عليهم السلام نيز به وجود مقدس ايشان توسل مي جسته اند.

مرحوم عاملي در روايتي نقل مي کنند که هنگامي که حضرت زهرا سلام الله عليها بين ديوار و در مجروح شدند، به دنبال علي عليه السلام … بودند، و ناله “يا ابن الحسن” سرمي دادند، و به وجود مقدس امام عصر حضرت حجه بن الحسن عجل الله تعالي فرجه الشريف استغاثه جستند.

12 ـ تجديد بيعت با امام عليه السلام: براساس پاره اي از روايات، تجديد بيعت بعد از هر نماز واجب و يا در هر جمعه مستحب است.(مکيال المکارم و منتخب الاثر)

و در روايتي از امام صادق عليه السلام نقل شده که «هر کس بعد از نماز صبح و بعد از نماز ظهر بگويد: “اللهم صل علي محمد و آل محمد و عجل فرجهم"، نمي ميرد مگر آنکه حضرت را ببيند و بشناسد.»(بحارالانوار، ج 86، ص 77، باب 39)

13 ـ اجتناب از محارم: کسي که منتظر واقعي است، بايد از آنچه که امام زمانش کراهت و تنفر دارد، اجتناب نموده و هر عملي که در تقرب او موثر است را به خاطر رضاي محبوب و ارتباط روحي با او انجام دهد.

مرحوم شيخ طوسي متوفي 460 هـ ق در “تجريد الاعتقاد” مي نويسد: «وجوده لطف و عدمه منا.» يعني وجود حضرت لطف و عنايت بر ماست و غيبت ايشان به خاطر اعمال و رفتار بد ماست .

“گفتم که روي خوبت از من چرا نهان است                               گفتا تو خود حجابي ورنه رخم عيان است”

“گفتم که از که پرسم جانا نشان کويت                                    گفتا نشان چه پرسي آن کوي، بي نشان است”
علاقه مند کردن ديگران به امام زمان عجل الله تعالي فرجه الشريف: طبيعي است که هر کس به چيزي علاقمند باشد درصدد تبليغ و ترويج آن برآمده و آنرا به ديگران معرفي خواهد کرد، چه رسد به اينکه وجود مقدس خاتم الاوصيا عجل الله تعالي فرجه الشريف باشد

علي عليه السلام فرمودند: «زمين خالي از حجت خدا نيست، لکن خداوند متعال، خلقش را از اينکه حجت را بشناسند نابينا و محروم مي نمايد و اين به خاطر ظلمي است که بر خودشان روا داشتند.»(بحارالانوار، ج51، ص113)

«ظلم و جور با بصيرت سنخيت ندارد، و کسي که در کلاس گناه و معصيت بسر مي برد هم سنخ با اولياي خدا نيست. لذا ديده اش از شناخت حضرت نابيناست.»(مشعل هدايت، ج2، ص126، مقاله امکان تشرف)

حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف، در توقيعي چنين مي فرمايند: «فما يحبسنا عنهم إلا ما يتصل بنا مما نکرهه و لانوثره منهم» يعني محبوس نکرده ما را از دوستان، مگر خبرهاي ناگواري که همواره از ناحيه آنان به ما مي رسد که ناخوشايند است، در حاليکه ما آن کارها را از ايشان نخواستيم.(احتجاج طبرسي، ج2، ص322)

14 ـ دوستي با صالحان: دوستي با دوستان حضرت باعث تقرب و جلب خشنودي ايشان است. همچنين ادخال سرور مومنين و محبين اهل بيت عليهم السلام و همچنين رفع حوائج آنان نيز از وظايف منتظران عصر ظهور شمرده نشده؛ چرا که آن حضرت همانند اجداد طاهرينش باب الحوائج هستند.

قرآن کريم در وصف ياران حضرت ختمي مرتبت مي فرمايد: «محمد رسول الله والذين معه اشداء علي الکفار رحماء بينهم» يعني محمد رسول خدا (صلي الله عليه و آله وسلم) و کساني که با او هستند بر عليه کفار بسيار خشن، ولي با يکديگر بسيار مهربانند.

و همچنين امر خداي حکيم که مي فرمايد: «کونوا مع الصادقين» يعني همواره با افراد راستگو همنشين باشيد

15 ـ برائت از دشمنان خدا و اهل بيت عليهم السلام:

امام هادي عليه السلام در زيارت شريفه جامعه مي فرمايند: «برئت الي الله عزوجل من اعدائکم و من الجبت و الطاغوت و الشياطين و حزبهم الظالمين» يعني برائتمي جويم به درگاه خداي عز و جل از دشمنان اهل بيت

منبع : سيدمحمدتقي موسوي ، کتاب شريف “مکيال المکارم”


فرم در حال بارگذاری ...

محتواها

کاربران آنلاین

  • زفاک
  • یا مهدی

پخش زنده اماکن متبرکه

پخش زنده حرم

آمار

  • امروز: 335
  • دیروز: 1793
  • 7 روز قبل: 12641
  • 1 ماه قبل: 58670
  • کل بازدیدها: 1062188
Online User